بی سلیقگی در مرمت سرشک

بی سلیقگی در مرمت سرشک


مسجدجامع سرشک با قدمتی ۷۰۰ساله مربوط به دوره ایلخانی در محله‌ای به همین نام در نطنز قرار دارد.
یک فعال میراث‌فرهنگی درباره مرمت غیراصولی این مسجد به ما می‌گوید: چند سال پیش بنای آسیب‌دیده مسجد مرمت شد اما در مرمت گنبد از آجر ختایی استفاده کردند.
تا جایی ‌که دیدیم از آجر ختایی معمولا برای کف و سقف بناها و نهایتا روی طاق‌های ضربی با قوس کم استفاده می‌شود نه برای روی گنبد. به نظر می‌رسد گنبد این بنای ایلخانی از حالت دوار خودش خارج شده است.
البته در گذشته یکی از پی‌های ایوان گنبدخانه دچار نشست شده و انحراف جزئی داشته که شاید گنبد را از حالت اصلی خارج کرده، اما وقتی قرار است مرمتی انجام شود باید اصولی باشد.
این مرمت زیر نظر میراث فرهنگی انجام شده است. متأسفانه وضعیت داخل ایوان گنبدخانه هم که قدیمی‌ترین قسمت مسجد است زیاد خوب نیست و نیاز به مرمت بیشتری دارد.
ما با ارسال فیلم دریافتی از این بنا برای یک کارشناس مرمت نظر او را جویا شدیم. این کارشناس گفت: در فیلم بیشترین آسیبی که دیده می‌شود نفوذ آب باران است که از شوره‌ها و طبله‌های سقف می‌توان این را تشخیص داد. داغ آب در جای‌جای مسجد وجود دارد. فاصله آجرها و بندکشی‌ها هم خوب نیست.  معلوم است استاد‌کار خیلی خوب روی بام‌پوش‌ها کار نکرده است. آنچه من در این فیلم می‌بینم این است که آب باران در پشت‌بام سریع تخلیه نمی‌شود. یا برف اگر ببارد از روی پشت‌بام تا زمان آب‌شدن پاک نمی‌شود؛ مواردی که می‌تواند آسیب جدی به بنا وارد کند.