عیسی قاسم، نماد خیزش مردم بحرین

اجلاس «مجاهدان در غربت» با هدف تجلیل از شیخ عیسی قاسم برگزار می‌شود

عیسی قاسم، نماد خیزش مردم بحرین

شیخ عیسی قاسم، رهبر انقلاب بحرین پس از سلب تابعیت از این کشور در ایران به سر می‌برد و قرار است در روزهای آینده در اجلاس مجاهدان در غربت در تهران سخنرانی کند.
شیخ عیسی قاسم کسی است که نام او در صدر فهرست فعالان سیاسی و دینی بحرین به عنوان نماد مقاومت مردم شیعی این کشور تلآلویی درخشان دارد و سال‌هاست که رهبری مردمی که علیه فساد رژیم آل خلیفه به پا خاسته‌اند را بر عهده دارد.
عیسی احمد قاسم بحرانی که با نام آیت‌ا... شیخ عیسی قاسم شهره خاص و عام است رهبر جنبش معنوی خیزش مردم بحرین و رهبر جمعیت شیعی الوفاق این کشور است. او در منطقه‌ای به نام الدراز در شمال غربی بحرین به سال 1937 به دنیا آمد. عیسی قاسم برای پیگیری تحصیل علوم دینی به نجف رفت و مدتی چند در محضر علمای بزرگ این حوزه مشهور دینی کسب فیض کرد. پس از استقلال بحرین از ایران وی در تدوین قانون اساسی این کشور نقش داشت و با اصرار مردم در سال 1973 میلادی نامزد مجلس موسسان مشروطه بحرین شد و با بالاترین رای به مجلس راه یافت. او همچنین رئیس هیات دینی مجلس شد و همراه با دیگر جریان‌های اسلام‌گرا نقش اساسی در تدوین بندهای اسلامی قانون اساسی داشت. عیسی قاسم همان سال با رای مردم عضو مجلس ملی بحرین شد و تا زمان انحلال مجلس به ایفای وظیفه نمایندگی پرداخت. بنیانگذاری جمعیت بیداری اسلامی و تاسیس جمعیت اسلامی روشنگری و ایجاد مجلس دانشی اسلامی از دیگر اقدامات ابتکاری او طی این سال‌ها بود. وی مدتی هم به عنوان رئیس مجلس بحرین انتخاب شد. بعد از فراغت از کار مجلس شیخ عیسی قاسم طی دهه‌های 60 و 70 شمسی تحصیلات علوم دینی خود را در حوزه‌های علمیه ایران را پی گرفت.
رهبری انقلاب بحرین
در 25 بهمن 1389 بود که جرقه خیزش مردم شیعی بحرین زده شد. شیخ عیسی قاسم در این میانه نقش مهمی در ارشاد و رهبری انقلاب مردم بحرین داشت و در خطبه‌های نماز جمعه خود تاکیدات فراوانی نسبت به احقاق حقوق مردم و اعتراض به فساد و تبعیض موجود در رژیم آل خلیفه داشت. در ابتدای شکل‌گیری نهضت، هیات حاکمه بحرین تلاش داشت تا از طریق رسانه‌های خود اینگونه القا کند که معترضان شامل جمعیت محدودی هستند و به زودی خیابان‌ها را خلوت می‌کنند و به خانه‌های خود می روند. حتی در همین راستا گزارشی توهین‌آمیز از سوی وزارت دادگستری بحرین علیه شیخ عیسی قاسم منتشر شد. این اقدام تحریک‌آمیز واکنش جدی انقلابیون بحرین را در پی داشت به‌گونه‌ای که در 4 شهریور سال 90 برگزاری نماز جمعه در سراسر این کشور متوقف شد و مردم تنها در نماز جمعه شیخ عیسی قاسم شرکت می‌کردند. همچنین در پاسخ به نمایش تبلیغاتی مقامات حکومتی بحرین برای کم ارزش نشان دادن خیزش مردمی با دعوت رهبر معنوی این نهضت شیعی، مردم در تظاهراتی نیم میلیونی با عنوان لبیک یا بحرین در منامه حضور پیدا کردند. با این راهپیمایی بی نظیر در تاریخ بحرین دیگر کنترل اوضاع از دست رژیم آل خلیفه خارج شده بود و آنها در تدارک نقشه‌ای برای مقابله جدی با شیخ عیسی قاسم بودند.
سلب تابعیت از شیخ
در نهایت وزارت کشور بحرین روز ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ در بیانیه‌ای با استناد به بند جیم ماده دهم قانون تابعیت بحرین، سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم را اعلام کرد. در ادامه این روند شیخ عیسی قاسم در یکم تیر 95 دستگیر و با صدور حکمی از سوی حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین سلب تابعیت شد. این اقدام هیات حاکمه بحرین با اعتراضات مردمی و بین‌المللی مواجه شد و حتی نماینده دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم هیچ توجیهی ندارد. با شنیدن این خبر انقلابیون بحرین کفن پوش در منطقه الدراز تظاهرات کردند و حکم پادشاه بحرین را بی‌اعتبار خواندند. دولت بحرین در ادامه اقدامات خود برای خاموش کردن صدای اعتراضات مردم و همچنین مقابله با رهبر معنوی با حکم دادگاه بحرین در 31اردیبهشت 96 شیخ عیسی قاسم و دو نفر از مسؤولان دفتر او را به یک سال حبس و مصادره اموال به میزان سه‌میلیون دینار و پرداخت هزار دینار غرامت محکوم کرد. انقلابیون برای جلوگیری از این نقشه شوم در مقابل منزل شیخ عیسی قاسم تحصن کردند و حتی برای جلوگیری از دستگیری او با ماموران دولتی درگیر شدند. سرانجام رهبر انقلاب بحرین به خاطر بیماری در 18 تیر 97 بحرین را به مقصد انگلستان ترک کرد و در این کشور مورد مداوا قرار گرفت. پزشکان، بیماری او را سرطان روده تشخیص دادند. وی در 5 دی 97 و گذراندن دوران نقاهت برای زیارت عتبات از لندن راهی نجف شد و در مدت اقامت در این شهر با علما و مراجع دینی و جریان‌های مذهبی این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد. همچنین رهبر شیعیان بحرین از محل اقامت خود در نجف اشرف با انتشار نخستین بیانیه پس از سلب تابعیت تأکید کرد که مردم ذلت و خواری را نمی‌‌پذیرند و هرگز طعم توهین و اهانت را تجربه نمی‌‌کنند.
گمانه‌زنی‌های اولیه این بود که شاید شیخ عیسی قاسم، عراق را برای اقامت انتخاب کرده باشد اما با سفر وی به مشهد و اقامت در قم مشخص شد که از این پس ایران میزبانی این مهمان را به عهده خواهد داشت. اکنون این مهمان ویژه نزدیک به یک‌سال است در ایران به‌سر می‌برد و در این مدت همچنان به عنوان رهبر معنوی خیزش مردم بحرین به ایفای نقش می‌پردازد. او در طول ماه‌های گذشته دیدارهای متعددی با علمای دینی و چهره‌های سیاسی داشت. همچنین در جمع مدیران و سردبیران رسانه‌های ایران در شهر قم حاضر شد و جبهه رسانه را مهم‌ترین جبهه جهاد در راه خدا خواند.
تجلیل از رهبر مقاومت بحرین
با توجه به اهمیت نقش آیت‌ا... شیخ عیسی قاسم به عنوان رهبر دینی خیزش مردم بحرین و به منظور قدردانی از تلاش‌های خستگی ناپذیر او قرار است که 6 آبان طی مراسمی از او تقدیر شود. این نکته‌ای بود که دیروز از سوی محمد تهرانی‌مقدم دبیر چهارمین اجلاس بین‌المللی مجاهدان مورد تاکید قرار گرفت. همچنین محمدحسن شجاعی‌فرد عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت و مسؤول راهبردی اجلاس مجاهدان در غربت در این باره گفت: اجلاس «مجاهدان در غربت» امسال با محوریت تجلیل از مجاهدت شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین و تقدیر از مقام شامخ رزمندگان و خانواده های شهدا و ایثارگران در غربت و مقاومت اسلامی برگزار می‌شود.
دبیر اجرایی اجلاس مجاهدان در غربت از حضور بیش از ۱۸۰ اندیشمند و فرهیخته از ۳۸ کشور جهان در این اجلاس خبر داد و گفت: بیداری اسلامی ملت‌ها اساس رشد، تعالی و حرکت آنان به سوی سعادت و جاودانگی است.
براساس این گزارش، خانواده شیخ زکزاکی، شیخ عیسی قاسم و خانواده شهدا و جانبازان محور مقاومت اسلامی در این اجلاس حضور پیدا می‌کنند.