در ستایش امید

درباره صعود دراماتیک سوئیس در شب شگفتی یورو

در ستایش امید

می‌گویند امید آخرین چیزی است که در وجود هر انسانی می‌میرد. اگر تا قبل از بازی سوئیس و فرانسه در یک هشتم نهایی یورو این جمله را شنیده بودید، شاید خیلی راحت از کنارش عبور می‌کردید؛ اما با بازی که بازیکنان تیم سوئیس انجام دادند حالا این جمله رنگ و معنای دیگری پیدا کرده است. وقتی سوت پایان بازی اسپانیا و کرواسی زده شد و اسکوربورد ورزشگاه نتیجه عجیب 5 بر 3 به نفع لاروخا را نشان ‌داد، خیلی‌ها گفتند جذاب‌ترین بازی امسال یورو را دیده‌اند؛ اما کسی نمی‌دانست چند ساعت بعد قرار است یکی از زیباترین بازی‌های این چند سال فوتبال اروپا برگزار شود.

 این بازی و پایانش برای این‌که عنوان دراماتیک داشته باشد، همه چیز داشت. وقتی ریکاردو رودریگز در دقیقه 55 پنالتی سوئیس را گل نکرد و در عرض تنها چهار دقیقه، بنزما دو گل زد و فرانسه را جلو انداخت، یک کامبک فوق‌العاده برای فرانسه رقم خورد. وقتی پوگبا گل سوم خروس‌ها را زد، خیلی‌ها به این نتیجه رسیدند که شاید زیباترین گل بازی‌های امسال را دیده باشند. همه چیز داشت طبق پیش‌بینی و انتظارها پیش می‌رفت و همه خودشان را آماده دیدار جذاب فرانسه و اسپانیا در مرحله یک چهارم کرده بودند.
اما تفکرات ولادیمیر پت‌کوویچ همه چیز را تغییر داد. نقطه عطف این بازی در دقیقه 73 رقم خورد و آن زمانی بود که  ماریو گاورانوویچ و کوین امبابو به عنوان بازیکن تعویضی وارد زمین شدند. امبابو با پاس فوق‌العاده‌اش زمینه‌ساز گل دوم تیمش شد و گاورانوویچ در دقیقه 90 آب سردی روی تن فرانسه و هوادارانش ریخت. اما این پایان داستان نبود و این ماجرا می‌بایست یک مقصر بزرگ داشته باشد. نکته عجیبش اینجاست که سرشناس‌ترین بازیکن حال حاضر فوتبال فرانسه، بزرگترین مقصر آن بازی لقب گرفت. کیلیان امباپه که در طول 120 دقیقه چند فرصت مسلم را از دست داده بود، پنالتی پنجم فرانسه را در ضربات پنالتی خراب کرد تا همه چیز به کام سوئیسی‌ها تمام شود.
 استادی به نام پت‌کوویچ
سال 1976 بود که یک مربی 41 ساله به عنوان مربی تیم‌ملی فوتبال سوئیس انتخاب شد. نام آن مربی میروسلاو بلاژویچ بود که دو سال بعد از هدایت تیم‌ملی سوئیس استعفا کرد و به زادگاهش بازگشت و بعدها توانست در کسوت سرمربی تیم‌ملی کرواسی به سومی جام‌جهانی 1998 برسد. ورود بلاژویچ به فوتبال سوئیس یک نقطه عطف برای فوتبال این کشور بود. بعد از آن بود که ورود بازیکنان و مربیان مهاجر به فوتبال سوئیس شدت بیشتری گرفت.
10 سال بعد از رفتن بلاژ و همزمان با بیشتر شدن ورود مهاجران از یوگسلاوی سابق، جوانی 24 ساله به نام ولادیمیر پت‌کوویچ وارد سوئیس شد و فوتبالش را دسته دوم این کشور ادامه داد. او فوتبالش را در همین کشور به پایان رساند و دوران مربی‌گری‌اش هم در سال 1997 در لیگ فوتبال سوئیس شروع شد. نقطه عطف دوران مربیگری پت‌کوویچ در دسامبر 2013 رقم خورد که فدراسیون فوتبال سوئیس او را جانشین اوتمار هیتزفلد کرد. سوئیس طی این چند سال توانسته در یورو 2016 و جام‌جهانی 2018 به مرحله یک هشتم صعود کند. در اولین دوره لیگ ملت‌های اروپا نیز سوئیس به مرحله نیمه‌نهایی بازی‌ها صعود کرد.
اما این تنها تغییرات پت‌کوویچ در تیم‌ملی سوئیس نبود. او در این مدت در مقابل انتقادهای فراوان رسانه‌های سوئیسی، به شدت از بازیکنان مهاجر دفاع کرد. او در سال 2016 و در مصاحبه‌ای با مجله ورلد ساکر در این باره گفت: «اگر یک بازیکن مهاجر در یک بازی عملکرد خوبی نداشته باشد، به نظر من کاملا امری طبیعی اتفاق افتاده است. اما این مساله به هیچ وجه به این معنا نیست که او با قاب و جانش برای سوئیس بازی نمی‌کند. آنها ریشه‌های خود را فراموش نمی‌کنند، اما همیشه با قلب‌شان برای این کشور بازی می‌کنند.»
در کشوری که مهاجرت یکی از موضوعات حساس و چالش‌برانگیز سیاسی است، پت‌کوویچ طی این هفت سال در تیم‌ملی از بازیکنانی با اصالت‌های آلبانی، بوسنی، کامرون، شیلی، کرواسی، ساحل‌عاج، نیجریه، اسپانیا، سودان جنوبی و ترکیه استفاده کرده است.

آمارهایی از دو بازی جذاب دوشنبه شب
 کریم بنزما با دو گلی که به سوئیس زد، به یک رکورد منحصربه‌فرد در فوتبال فرانسه رسید. او حالا بعد از میشل پلاتینی تنها بازیکنی است که در دو بازی مختلف در یک جام معتبر، دو گل یا بیشتر از آن می‌زند.
 اسپانیا با پنج گلی که به کرواسی زد، تنها تیم بعد از برزیل شد که در دو بازی در یک جام معتبر می‌تواند پنج گل به حریفش بزند. تیم‌ملی برزیل در نیمه نهایی و فینال جام‌جهانی 1958، پنج گل به فرانسه و سوئد زد.
 سزار آزپلیکوئتا در بیست و هفتمین بازی ملی‌اش توانست اولین گل ملی خود را بزند. او با 31 سال و 304 روز، پیرترین گلزن لاروخا در بازی‌های اروپایی محسوب می‌شود.
 اونای سیمون که گل اول کرواسی روی گل به خودی او به ثمر رسید، در این فصل از لالیگا و در ترکیب تیم اتلتیک بیلبائو، شش اشتباه مسلم منجر به گل به خودی داشت که در پنج لیگ معتبر اروپایی بی‌سابقه بود.
 از اولین دوره بازی‌های یورو در سال 1960 تا یورو 2016، توسط بازیکنان مختلف 9 گل به خودی به ثمر رسید. در بازی‌های امسال یورو  تا  اینجای کار، 9 گل به خودی به ثمر رسیده است که یک رکورد عجیب محسوب می‌شود.