حقوق بشر نمایشی آمریکایی

حقوق بشر نمایشی آمریکایی

علی فهیم دانش کارشناس حقوق بین‌الملل

 ایالات متحده آمریکا در عرصه بین‌المللی و داخلی در سراشیبی افول قرار دارد؛ کاهش قدرت ائتلاف‌سازی، افزایش نفرت مردم جهان و به‌خصوص منطقه از این کشور به دلایلی همچون فهرست طولانی زیر: ابوغریب، گوانتاناما، اشغال عراق و افغانستان، حمایت از رژیم غاصب اشغالگر قدس، صدها مورد تجاوزگری علیه ایران عزیز، حمله به هواپیمای ایرانی بر فراز خلیج همیشه فارس، حمایت و خارج کردن گروهک منافقین از فهرست گروه‌های تروریستی، فشار حداکثری، تحریم‌های ظالمانه، غیرقانونی و نامشروع علیه ملت ایران، بی‌اعتنایی به حقوق بین‌الملل و خارج شدن از پیمان‌ها و معاهدات متعدد بین‌المللی و حتی موضعگیری خصمانه و آشکار علیه سازمان‌های جهانی یونسکو، بهداشت، دیوان کیفری بین‌المللی و... نقش آمریکا در کشتار مردم مظلوم یمن، هم در سکوت نسبت به جنایات سعودی‌ها و هم در بسترسازی برای عملیات توفان قاطع و استمرار جنایات جنگی علیه مردم یمن و هم فروش ۴۰۰ میلیون دلار بمب لیزری و سایر تسلیحات به عربستان و اعزام نیروهای آمریکایی به مرز سعودی برای آموزش سربازان آن کشور که از سوی سازمان ملل به ارتکاب جنایات جنگی متهمند. جنایات آمریکا در افغانستان همچنان ادامه دارد. بنابراعلام سازمان ملل نظامیان آمریکایی بیش از طالبان و دیگر گروه‌های شورشی در کشتار غیرنظامیان نقش داشته‌اند. اغلب غیرنظامیان کشته شده در سه ماه نخست سال جاری میلادی، در جریان حملات هوایی نیروهای آمریکایی یا مأموریت‌های شناسایی روی زمین ارتش افغانستان، هدف قرار گرفته و کشته شده‌اند. اما حقوق بشر برای سیاست خارجی آمریکا- که بزرگ‌ترین ناقض قواعد حقوق بشری است- فرصت‌هایی هم پدید آورده است از آن جمله، حقوق بشر اهرمی برای مهار دیگر دولت‌ها و قدرت‌های در حال ظهور به‌خصوص چین تبدیل شده است.
صدها مورد تهدید یا توسل به زور و تجاوز نظامی و حمایت از کودتا و اقدامات غیرقانونی که حتی در فرهنگ و هنر نیز تجلی داشته و خانم فرانسیس ساندرز در کتاب «جنگ سرد فرهنگی» با دلایل متقن ثابت می‌کند سازمان‌سیا آمریکا در طول دوران جنگ‌سرد به‌طور مخفیانه از تمام ابزارهای فرهنگی و هنری در سراسر دنیا استفاده می‌کرده، همان کار و تجربه‌ای که در حال حاضر علیه نهادهای موثر جمهوری اسلامی ایران در حال تکرار گسترده است. این موارد از عمده دلایل افزایش نفرت جهانی از آمریکاست. اما در داخل خود آمریکا نیز چندی است این دمل فروخفته چرکین نقض حقوق گسترده و سیستماتیک حقوق بشر بعد از قتل جورج فلوید و اغتشاشات داخلی گسترده سرباز کرده است.
آمریکا بیشترین آمار زندانیان در جهان را دارد. بیش از دو میلیون نفر زندانی و 5/4میلیون فرد دیگر با قید وثیقه آزادند. به گزارش دیدبان حقوق بشر، شمار زندانیان زن آمریکایی طی سه دهه اخیر ۷۰۰ برابر شده است. افرادی که سابقه زندان دارند از شرکت در انتخابات محرومند و عمدتا به بیگاری گرفته می‌شوند. پلیس آمریکا می‌تواند مجرم را - حتی اگر جرم غیرمهمی مرتکب شده باشد مانند نبستن کمربند ایمنی - بازداشت و زندانی کند. در بسیاری از موارد، برای جرایم کم‌اهمیت صدها هزار دلار وثیقه تعیین می‌شود که بسیاری از متخلفان توان پرداخت آن را ندارند و از همین رو تا زمان تشکیل دادگاه و صدور حکم زندانی می‌شوند. برخلاف هیاهوی رسانه‌های آمریکا، مجازات اعدام در 30 ایالت این کشور قانونی است و تنها در ایالت تگزاس در سال ۲۰۱۸، ۱۱نفر با صندلی الکتریکی یا تزریق مرگبار اعدام شده‌اند. بارها شرایط ناعادلانه زنان در بازار کار مورد اعتراض اتحادیه آزادی‌های شهروندی آمریکا قرار گرفته است. در ازای هر دلاری که به مردان پرداخت می‌شود، زنان تنها ۷۸ سنت دریافت می‌کنند. بسیاری از آنها پس از بارداری از محل کار اخراج می‌شوند و پیشرفت شغلی‌شان محدود است. زنان فقیر، سرخپوست و آفریقایی‌تبار وضعیت به مراتب بدتری دارند. وضعیت بهداشت و درمان زنان نیز نامناسب است و طبق آمارها طی دو دهه اخیر، مرگ‌و‌میر مادران باردار ۱۳۶درصد افزایش یافته است. این موارد فقط بخشی از شواهد نقض حقوق بشر توسط دولت آمریکاست، آمریکایی که ادعای حقوق بشر دارد.