بیستِ‌بیست با یورو2020

گزارشی از پشت صحنه «یورو2020» در گفت‌وگو با تهیه‌کننده و مجریان این برنامه

بیستِ‌بیست با یورو2020

آرامش استودیوی پخش را زمانی که ویژه برنامه یورو 2020 روی آنتن می رود، برای لحظاتی فراموش کنید. پشت آن دکور زیبا و آن اجرای خوش ریتم از سوی محمد حسین میثاقی و محمدرضا احمدی، گروه پرتعدادی هستند که برای لحظه به لحظه برنامه، آیتم دارند و ایده. یه هیاهوی فوتبالی شیرین در میان یک گروه 30 نفره که همه عاشق فوتبال هستند و مدیا. اینجا طبقه منفی 3 استودیو افق است و این تیم هم تیم ویژه برنامه یورو 2020. سرمنشا همه هیجانات فوتبالی این شب های یورو، از همین استودیو است، از ۲۰ متر زیر زمین. جایی کنار تونل نیایش و خیابان سئول. این تیم حرفه ای و با انگیزه از 21 خرداد با بازی ایتالیا -ترکیه هر شب تا حوالی ساعت 3 بامداد بیدار بودند تا بساط فوتبال برای میلیون ها فوتبالدوست ایرانی با سروشکلی تمیز و حرفه ای جور باشد. فردا هم شام آخر این شب نشینی فوتبالی است؛ با دیدار انگلیس - ایتالیا در فینال ومبلی. قبل از فینال اما سری زدیم به استودیو افق تا با مهدی هاشمی تهیه کننده یورو ۲۰۲۰، مجریانش محمد حسین میثاقی و محمد رضا احمدی و همینطور مجید جلالی، یکی از کارشناسان ثابت آن صحبت کنیم و در فضای تهیه و تولید این برنامه قرار بگیریم.

محمدحسین میثاقی: دم همه گرم که با این کنداکتور فشرده کار را جلو بردند
حس خوبی بود وقتی می‌گفتم سلام آقای اریکسن
یک تجربه متفاوت برای محمد‌حسین میثاقی و تیمش. آنها از دل بازی‌های لیگ، به بازی‌های حساس تیم‌ملی در مقدماتی جام‌جهانی رفتند و بدون آن‌که استراحتی داشته باشند، با ادامه «فوتبال برتر» و آغاز ویژه‌برنامه «یورو 2020» شب‌ها و روزهای پرفشاری را تحمل کردند. یک چالش سخت و البته موفقیت‌آمیز. از میثاقی درباره این چالش می‌پرسیم: «درد‌سر اصلی ما امسال همین بود. در سال‌های گذشته با توجه به برگزاری تورنمنت‌هایی نظیر یورو یا جام‌جهانی در فاصله تعطیلات بین فصل لیگ‌ها، همه چیز برنامه‌ریزی شده پیش می‌رفت و ما در فراغت بعد از لیگ، برای ویژه‌برنامه‌هایی این‌ چنین آماده می‌شدیم اما امسال این تداخل، باعث شد هم تیم تهیه تحت فشار قرار گیرد و هم بچه‌های اجرا اذیت شوند. در یک ماه گذشته با توجه به برگزاری رقابت‌های لیگ، بازی‌های حساس تیم‌ملی و رقابت‌های یورو همه گروه تحت فشار شدید کاری بود اما خدارا شکر باوجود این کنداکتور فشرده کار با استاندارد بالایی پیش رفت و از نظرات مردمی این طور استنباط می‌شود که آنها هم راضی بودند. این برای خود ما با وجود همه سختی‌هایش یک محک جدی بود که بدانیم همزمان هم می‌توانیم رقابت‌های داخلی را پوشش دهیم و هم پخش رویداد بزرگی مثل یورو را مدیریت کنیم.»
ما هم درست در شلوغ‌ترین روز رفتیم پخش صحنه این ویژه‌برنامه. روزی که هم بازی‌های استقلال و پرسپولیس را در لیگ داشتیم و هم بازی ایتالیا - اسپانیا در نیمه‌نهایی یورو که آن‌هم تا ساعت 2 بامداد ادامه داشت. به همین دلیل میثاقی می‌گوید: « این شرایط دشوار می‌طلبد که هر یک از عوامل پخش به اندازه 3 یا 4 نفر تلاش کند که من به سهم خودم از همه بچه‌های گروه تشکر می‌کنم.»
اما خود یورو و نظر محمد‌حسین: « ابتدا فکر نمی‌کردم رقابت‌های امسال یورو با توجه به وقفه یکساله بحث کرونا و افزایش تعداد تیم‌ها مثل ادوار گذشته جذاب شود اما در ادامه با نزدیک شدن به روز پایانی مرحله گروهی و بعد هم آغاز مراحل حذفی، داستان به کلی تغییر کرد و ما شاهد بازی‌های جذاب و تماشایی بودیم.  شب رویایی یورو از نظر من همان شبی بود که ابتدا بازی اسپانیا - کرواسی روی آنتن رفت و بعد هم بازی جذاب فرانسه و سوئیس را شاهد بودیم. فکر می‌کنم آن شب یکی از بی‌نظیرترین شب‌های تمام ادوار یورو بود و همه از تماشای دوتا فوتبال ناب و 14 گلی که رد و بدل شد لذت بردند. من جام ملت‌ها را از یورو 96 کاملا به خاطر دارم و یکی از کسانی هستم که به شدت عاشق این تورنمنت هستم. فکر می‌کنم با وجود حذف تیم‌هایی نظیر آلمان، فرانسه و هلند، حضور تیم‌های بزرگی مثل اسپانیا، ایتالیا و انگلیس در نیمه‌نهایی اتفاق خوشایندی بود و باعث شد ما تا این مرحله که فقط یک بازی به پایان تورنمنت باقی مانده، بازی‌های مهیج و زیبایی را شاهد باشیم.»
میثاقی در پاسخ به اتفاق هیجان‌انگیز یورو 2020 می‌گوید: «سوئیس و ولادیمیر پتکوویچ برای من اتفاق هیجان‌انگیز رقابت‌های امسال بود. فکر می‌کنم پتکوویچ به عنوان سرمربی بیشترین نقش را در تغییر روند بازی‌ها داشت و با هر تعویض و هر تغییر تاکتیکی باید منتظر یک اتفاق تازه می‌بودیم. نتیجه‌اش را هم دیدیم که سوئیس به آن شکل مقابل فرانسه کامبک زد و بعد اسپانیا را هم تا آستانه کنار زدن از جام پیش برد.»
و جذاب‌ترین تیم تورنمنت: «بدون شک ایتالیا. البته من خودم در اروپا  طرفدار اسپانیا هستم اما ایتالیای مانچینی در این یورو چیز دیگری بود.»
خاطرم هست فینال جام‌جهانی 2014 را با محمد‌حسین دیدیم و او به شدت طرفدار آرژانتین بود: «یادش بخیر. 7 سال گذشت. هنوز هم به شدت طرفدار آرژانتین هستم، آنقدر که حتی دوست دارم آرژانتین در اروپا هم قهرمان شود! در حقیقت اسپانیا تیم دوم من است که انصافا با شایستگی در نیمه‌نهایی خذف شد.»
رسیدیم به فینال کوپا و فینال یورو. میثاقی و پیش‌بینی این دو فینال: «از کوپا شروع می‌کنم. وقتی یک پای فینال آرژانتین باشد، پیش‌بینی من معلوم است. بی‌شک دوست دارم آرژانتین با پیروزی مقابل برزیل قهرمان شود. درباره فینال یوروهم بگویم گرچه انگلیس در خانه خودش بازی می‌کند اما فکر می‌کنم ایتالیا می‌تواند قهرمان این تورنمنت باشد.»
بعد از این کل‌کل‌های فوتبالی حالا وقت صحبت درباره خود ویژه‌برنامه یورو 2020 است: «اتفاق جذاب برای من در ویژه‌برنامه یورو 2020 مهمانانی بود که داشتیم. افتخار می‌کردم وقتی می‌گفتم سلام آقای اسون گوران اریکسن. او کسی است که 45 سال در سطح اول فوتبال دنیا مربیگری کرده، در دو تورنمنت یورو و جام‌جهانی روی نیمکت تیم‌ملی انگلیس نشسته، لاتزیو را قهرمان سری A کرده و در چندین و چند تیم بزرگ کار کرده و این حس خوبی برای ما دارد که برنامه ما و تلویزیون ایران توانسته با چنین آدم‌های بزرگ و با‌اعتباری ارتباط برقرار کند. اصلا فوتبال را بگذاریم کنار. این از جنبه‌های بین‌المللی هم برای ما ارزشمند است. این‌که ستاره‌ای مثل کلارنس سیدورف در همان کلام اول به فارسی می‌گوید سلام ایران. امثال سیدورف، اریکسن، مندی‌یتا و والتر زنگا با حضور در برنامه ما اعتبار فضای رسانه‌ای کشور را هم بالا می‌برند و فکر می‌کنم اتفاق قشنگ این دوره، برای من و دیگر اعضای گروه یورو 2020 همین بود. در کنار آن باید به کارهای گرافیکی انجام شده اشاره کرد. زمانی مجبور بودیم تمام دیتا و اطلاعات را با کلام منتقل کنیم اما حالا می‌بینیم که این اطلاعات با کلام و تصویر به بیننده منتقل می‌شود. این ارزش افزوده از نکاتی است که برنامه امسال یورو 2020 را تاحدودی از همه برنامه‌های قبلی متمایز می‌کند. به شخصه خیلی دوست دارم برای فصل آینده کیفیت تصاویر در فوتبال خودمان هم بالا برود و ما بتوانیم با عکس‌ها و ویدئوهای خوب، این کارهای گرافیکی را در برنامه فوتبال برتر و برای تیم‌های لیگ‌برتری اجرا کنیم.»
درحالی که بازی ایتالیا و اسپانیا با تساوی یک بریک پیش می‌رود و هر دو خیره به ویدئو‌وال منتظر ضربات پنالتی هستیم، از محمد‌حسین می‌خواهم جمله آخر را بگوید: «تبریک می‌گوییم به سازمان صداوسیما و همینطور گروه ورزش شبکه سه. ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا این برنامه را به استانداردهای بین‌المللی نزدیک کنیم تا تماشای این برنامه برای یک بیننده خارجی هم با توجه به آیتم‌های درنظر گرفته شده، مهمانان سطح اول خارجی و کارهای گرافیکی ویژه لذت‌بخش باشد. امیدوارم مخاطبان پرشمار فوتبال در کشورمان هم از این منظر راضی بوده باشند.»



محمدرضا احمدی: یک تورنمنت خوب را به لحاظ برنامه‌سازی سپری کردیم
ارتباط اسکایپی با ستاره‌ها، نقطه قوت‌مان بود

پیدا کردن انرژیک‌ترین فرد پشت صحنه ویژه‌برنامه یورو 2020 زیاد سخت نیست. محمدرضا احمدی با همان خنده‌های همیشگی و البته شوخی‌هایی که مختص پشت دوربین است، همه را سر کیف می‌آورد. یک ایتالیایی تمام عیار که تا اینجای تورنمنت هرچه درباره تیم مانچینی گفته درست از آب درآمده. با محمدرضا احمدی دقایقی در پشت صحنه برنامه یورو 2020 صحبت کردیم:
 فکر می‌ کنی امسال ایتالیا قهرمان شود؟
خیلی امیدوارم. ایتالیای مانچینی با اطمینان خاطر بازی می‌کند و قرص‌تر از همیشه است.
 در کل یورو 2020 به لحاظ فوتبالی چطور بود؟
به لحاظ فوتبالی خوب بود. گرچه تیم‌هایی نظیر فنلاند یا مقدونیه حضور داشتند که خیلی مورد توجه مردم نبودند اما بازی‌های جذاب هم کم ندیدیم. مثل بازی آلمان - فرانسه، فرانسه - پرتغال، آلمان - پرتغال، اسپانیا - کرواسی، سوئیس - فرانسه، آلمان - انگلیس، ایتالیا - بلژیک و همین بازی نیمه‌نهایی ایتالیا - اسپانیا.
 اتفاق شگفت‌انگیز این دوره از نظر شما کدام بود؟
به نظر من نوع برخورد و مدیریت سران یوفا و مقامات برگزاری یورو در مورد حادثه‌ای که برای کریستین اریکسن دانمارکی رخ داد، بی‌نظیر بود. شاید اگر آن مسائل پزشکی نبود اریسکون در همان زمین فوتبال جان خودش را از دست می‌داد. آن فضای احساسی و آن تصاویر خبرهایی که در روزهای بعد آمد خیلی برای من تاثیرگذار بود.
 و نتیجه‌ای که شما را بیش از همه سورپرایز کرد؟
بازی سوئیس - فرانسه. من واقعا فکر نمی‌کردم فرانسه بعد از زدن 3 گل، به آن شکل اسیر سوئیس شود و از گردونه رقابت‌ها کنار برود.
 این چندمین یورویی است که به عنوان مجری تجربه می‌کنی؟
این سومین یورو است. 2012، 2016 و حالا هم 2020.
 به نظرتان برنامه امسال یورو 2020 چه تفاوت‌هایی با برنامه‌های قبلی داشته؟
به هر حال هر دوره سعی می‌شود یک سری فاکتورها به برنامه اضافه شود. شاید یکی از فاکتورهایی که در برنامه یورو 2020 وجود دارد و قبلا به این اندازه پررنگ نبوده و مردم هم خیلی با آن ارتباط برقرار کرده‌اند همین ارتباط‌های اسکایپی با مربیان و ستاره‌های بزرگ دنیای فوتبال است. اسون گوران اریکسن را به عنوان یک تئوریسین بزرگ دنیای فوتبال می‌شناسند که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، والتر زنگا برای خیلی‌ها یادآور خاطرات شیرین ایتالیا در جام‌جهانی 1990 است، پاتریک کلایورت هم همینطور. یا فیلیپ سندروس که روی خط برنامه فارسی صحبت کرد.  میشائیل اسکیبه مربی بزرگی در فوتبال آلمان است که خودش 4 سال هدایت تیم‌ملی این کشور را عهده‌دار بود. اینها بخشی از ستاره‌هایی بودند که با حمایت شبکه سه و شخص آقای هاشمی که پای کار بودند، روی خط اسکایپ برنامه حاضر شدند و مستقیما با فوتبالدوستان ایرانی صحبت کردند. یکی از نقاط قوت برنامه ما همین بود و این اتفاق بزرگی است که حتی در زمینه اعتبار بخشیدن به کشور ما اهمیت دارد. از دیگر نقاط قوت برنامه هم باید به جوان بودن گروه اشاره کرد. امیدوارم این گروه جوان از این تجربه ارزشمند بتواند در برنامه‌های آتی به خوبی استفاده کند.
 یکسری کارهای گرافیکی خوب هم دیده شد...
بله. این شماتیک‌های مجازی از اتفاقات جذاب برنامه امسال بود که خیلی هم مورد استقبال مردم قرار گرفت. در کل به نظر من که تا به حال در 3 تورنمنت یورو افتخار حضور در ویژه‌برنامه‌های یورو را داشتم، فکر می‌کنم این دوره یک تورنمنت خوب به لحاظ برنامه‌سازی بود که سپری کردیم.


گفت‌و‌گو با مهدی هاشمی تهیه‌کننده ویژه‌برنامه «یورو 2020» شبکه سه
فوتبال را حرفه‌ای ببینید

 در میان هیاهوی عوامل پخش برنامه، یک نفر آرام‌ترین است. او مهدی هاشمی است؛ تهیه‌کننده ویژه‌برنامه یورو 2020. با همان آرامش و خونسردی مثال‌زدنی حواسش به همه چیز هست. حتی به ما که قرار بود در شب بازی ایتالیا - اسپانیا، مهمانان ناخوانده پشت‌صحنه آن باشیم. دغدغه‌های حاج مهدی را دوست داشتم. در هیاهوی یورو، از ایران می‌گفت و این‌که تمام تلاش‌شان این است که به دنیا بگوییم تبلیغات منفی علیه ما بی‌اثر است. وقتی اسون گوران اریکسن  روی خط می‌آید یا وقتی گایزکا مندی‌یتا حاضر می‌شود به استودیو صداوسیما در لندن برود یا وقتی والتر زنگا و پاتریک کلایورت و زلاتکو دالیچ روی خط برنامه می‌آیند ، این یعنی ایران بر‌خلاف تبلیغات منفی غرب، منزوی نیست.  در یکی از شب‌های نیمه‌نهایی با مهدی هاشمی تهیه‌کننده برنامه که سال‌هاست ساخت و تهیه برنامه‌های ورزشی از جمله «فوتبال برتر» را برعهده دارد به گفت‌و‌گو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

 عمده فعالیت شما در زمینه تهیه برنامه‌های ورزشی است؟
بله حدود 20 سال است که در این زمینه فعالیت می‌کنم. البته در حوزه سیاسی و برنامه‌های انتخاباتی هم کار کردم. همچنین برنامه‌های اجتماعی هم کار کردم. اما به صورت تخصصی برای چند دوره المپیک برنامه ساختم. امسال هم برای اولین‌بار تهیه‌کنندگی ویژه‌برنامه یورو را پذیرفتم.
 فعالیت‌های شما برای تولید ویژه‌برنامه جام ملت‌های اروپا از چه زمانی آغاز شد؟
به طور کلی، پوشش یک رویداد بزرگ ورزشی همانند جام ملت‌های اروپا تنها با همکاری و تعامل بخش‌های مختلف سازمان، حمایت مدیران شبکه و فعالیت مستمر و مداوم یک گروه جوان و در عین حال کارآزموده میسر می‌شود. برای پوشش مسابقات با بالاترین کیفیت و جلب حداکثری رضایت مخاطبان، پیش‌تولید ویژه‌برنامه جام ملت‌‌های ۲۰۲۰ را از فروردین سال ۱۴۰۰ آغاز کردیم.
 اولین چالش شما در مسیر ساخت این برنامه چه بود؟
انتخابات ریاست‌جمهوری و برگزاری مناظره تلویزیونی بین کاندیداها باعث شده بود تا استودیوهای سازمان تقریبا از شروع سال در اختیار برنامه‌های انتخاباتی قرار بگیرند. در چنین شرایطی، طبیعی بود که استودیوی برنامه ما به خارج از سازمان منتقل شود. اولین چالش بزرگ تیم تولید برنامه در استودیوهای جدید، فراهم آوردن خطوط ماهواره‌ای برای ارتباط فرامرزی با چهره‌های بزرگ و شناخته‌شده دنیای فوتبال در قامت کارشناس بود. همچنین تعامل با خطوط برگشت سازمان پخش شبکه‌های ۳ و ورزش اهمیت بسیار بالایی داشت. خوشبختانه با حمایت‌های بی‌شائبه مديران شبکه سه سیما و تلاش شبانه‌روزی همکاران‌مان در واحدهای مختلف سازمان، کوچک‌ترین خللی در جریان پوشش روزمره این رقابت مهم ورزشی به وجود نیامد.
 انتخاب مهمانان خارجی که در برنامه داشتید بر چه اساسی بود؟
انتخاب مهمانان کار سختی بود. از این جهت که باید می‌دانستیم کدامیک زاویه دید مناسبت‌تری نسبت به ایران دارند تا برای حضور در یک برنامه تلویزیونی ایرانی پیشنهاد ما را بپذیرند. ضمن این‌که مراحل مختلفی را طی می‌کردند تا وارد برنامه شوند. به عنوان مثال باید برنامه را برایشان می‌فرستادیم تا بدانند در چه سطحی قرار دارد. حتی گرافیک برنامه هم برایشان مهم است.  مثلا برای همین آقای اریکسن، ما 3 بار آیتم‌های برنامه را ارسال کردیم یا تصاویر مربوط به حضور سیدورف را ارسال کردیم تا بداند قبل از او مهمانان سرشناس دیگری هم در برنامه حضور داشتند.
بعد از آن به بحث مالی می‌رسیم. البته تجربه این شب‌ها به ما ثابت کرده بحث مالی برای آنها در اولویت نیست و بیشتر سطح کیفی برنامه برایشان اهمیت دارد. در واقع انگیزه اصلی آنها پول نیست و نمی‌شود با پیشنهاد رقم بیشتر، آنها را برای حضور در برنامه متقاعد کرد. در عین حال کار کردن با این افراد نیاز به تعهد و نظم خاصی دارد، چراکه  بسیار حرفه‌ای عمل می‌کنند.
 سازوکار قرارداد با کارشناسان خارجی به چه ترتیب است و آیا از قبل درباره آنچه پرسیده خواهد شد، توافق می‌شود؟
بعد از توافق‌های اولیه، قرارداد فی مابین بر اساس دقیقه امضا می‌شود و بعضا چون این افراد با تلویزیون‌های دیگر هم قرارداد دارند ما باید برنامه‌ریزی دقیقی برای تماس اسکایپی با آنها، در زمان‌های قبل از مسابقه، بین دونیمه و بعد از مسابقه داشته باشیم. اما در مورد سؤالات و موارد مورد بحث هیچ هماهنگی صورت نمی‌گیرد و آنها می‌گویند در مورد فوتبال پاسخگوی هر سوالی خواهند بود.
 دکور برنامه چطور طراحی و انتخاب شد؟
پس از برگزاری جلسات مستمر با طراحان دکور برجسته کشور، به این نتیجه رسیدیم که همانند بهترین برنامه‌های ورزشی روز دنیا از دیوار‌های تصویری یا به عبارتی ویدئو‌ وال به عنوان دکور برنامه بهره ببریم. دکور ویژه‌برنامه جام ملت‌ها با استفاده از یک تیم تخصصی در زمینه گرافیک به صورت مداوم با توجه به اتفاقات مسابقه و متناسب شرايط برنامه تغيير مى‌كند تا ببینده علاوه بر جذابیت بصری، بر تنوع در تصویر و تناسب دکور با هر مسابقه خاص، اطلاعات آمارى برنامه را دريافت كند.
 آیا فناوری‌های نوین در روند تولید برنامه دخیل بودند؟
بله، يكى از ويژگى‌هاى اين تورنمنت برای اولین‌بار استفاده از تکنولوژی گرافیکی جدیدی به نام AR است که یکی از به‌روزترین فناوری‌های استفاده شده در برنامه‌های تلویزیونی دنیا به شمار می‌رود. این فناوری مدرن به درک بهتر و روشن‌تر از آنالیز و آمار و اطلاعات مسابقات و بازیکنان منجر می‌شود. همچنین ما از این سیستم برای معرفی بهتر و زیباتر ورزشگاه‌ها و شهر‌های میزبان مسابقات بهره بردیم که بصورت سه‌بعدی طراحی شد و توسط تیم واقعیت افزوده ویژه برنامه یورو ۲۰۲۰ روی آنتن رفت. در کشورهای حوزه خلیج فارس، برای پیاده‌سازی این فناوری‌ از متخصصان خارجی استفاده می‌شود اما با افتخار بگویم در اين برنامه همه این فعالیت‌ها را جوانان متخصص و متبحر سازمان و خارج سازمان انجام داده‌اند.
 با توجه به تجربه شما در برنامه‌سازی فکر می‌کنم سر و شکل این کار متفاوت از سایر کارهایی است که تا به حال انجام داده‌اید؟
بله همانطور که پیش از این هم گفتم از فناوری گرافیکی AR در برنامه استفاده کردیم که قابلیت‌های بسیاری دارد. کار دیگری که امسال انجام دادیم و به آن اشاره کردم این بود که در دکور برنامه از ویدئو وال استفاده کردیم.
 فکر می‌کنید با توجه به کار حرفه‌ای که در این ویژه برنامه انجام می‌دهید، مخاطب متوجه این تفاوت گرافیکی برنامه و مسائل فنی آن و ویژگی‌های برنامه به نسبت سایر برنامه‌ها می‌شود؟
مخاطب امروز ما بسیار باهوش است. طبیعتا ما انتظار نداریم مخاطب در جریان خیلی از مسائل فنی کار و پشت صحنه قرار گیرد یا مطلع شود اما این‌که آیتم‌ها بی‌ربط نیست و برنامه چفت و بست و رنگ و لعاب دارد را خوب متوجه می‌شود. مردم از سختی‌های کار در پشت صحنه باخبر نیستند اما وقتی می‌گویند گرافیک برنامه چقدر خوب است یعنی متوجه تغییرات و تفاوت‌ها شد.
 با این روش شما توقع مخاطب را بالاتر می‌برید؟
به هر حال نمی‌توان عقب‌گرد کرد و باید در برنامه‌های بعد از فناوری‌های به‌روزتری در برنامه‌سازی استفاده کرد.
 به نظر می‌رسد این برنامه به نوعی راه را برای ورود گزارشگران جدید به عرصه گزارش باز کرده است. این طور نیست؟
گروه ورزش شبکه ۳ و تیم تهیه این برنامه سعی کرده است در کنار گزارشگران با‌سابقه و نام‌آشنای این حوزه، از گزارشگران جوانی که از استعداد‌های مسابقه آقای گزارشگر بوده و در این سال‌ها با گزارش مسابقات مختلف به کسب تجربه پرداخته‌اند نیز استفاده کند. در اين بخش نيروهاى جوان وتوانمندى براى آينده معرفى شدند.
 نظرتان در مورد ترجمه همزمان مصاحبه‌ها که بعضا انتقادهایی نیز به همراه داشت چیست؟
در روزهای گذشته صحبت‌هایی پراکنده در مورد ترجمه مصاحبه‌های سریع بعد از مسابقات در فضای مجازی مطرح شد که با توجه به حجم گسترده ترجمه همزمان فلش اینترویو‌ها و ارتباطات تصویری با کارشناسان خارجی برنامه و این‌که بخشی از مطالب به صورت مفهومی منتقل شود امری طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است. از یاد نبریم که از زمان شروع جام بیشتر از صد مصاحبه به صورت لحظه‌ای روی آنتن برنامه رفته است. حجم زيادى از ترجمه‌ها قابل قبول بود و فقط در چند مورد از ترجمه‌هاى آخر مسابقه كه مصاحبه شونده غيراز زبان انگليسى صحبت كرده به دليل ترجمه دوباره و تاخير زمانى اشكالاتى وارد بود كه بلافاصله اصلاح شد. با این وجود ما به دلیل حساسیت بیشتر روزهای پایانی، چند مترجم ديگر از جمله مترجم سرمربی تیم‌ملی فوتبال را كه با اصطلاحات فوتبالى بيشتر آشنا هستند به گروه توليد برنامه اضافه کردیم.


مجید جلالی: کرونا هم نتوانست مانع پیشرفت فوتبال شود
حذف زودهنگام آلمان غیرمنتظره‌ترین اتفاق یورو 2020 بود
در استودیوی پخش یورو 2020 فقط آقا مجید بود که تمام بازی ایتالیا و اسپانیا را به دقت دید و حتی نگذاشت یک ثانیه‌اش از دست برود. احتمالا در شب‌های دیگر هم که مجید جلالی به عنوان کارشناس دعوت شده، قاعده همین بوده است. در حالی که فوتبال با کیفیت HD روی وال بزرگ استودیو در حال پخش است، همه در حال رفت و آمد و حرف زدن هستند. برخی هم که حرف نمی‌زنند سرشان در گوشی موبایل است. اما آقا مجید خیره به تصویر با دقت بازی را آنالیز می‌کند و نت برمی‌دارد. انگار خودش روی نیمکت نشسته یا لب خط ایستاده. از او می‌پرسم شما دقیقا چه در این قاب تلویزیونی می‌بینید که هوادار عادی نمی‌بیند. می‌گوید بنشین کنارم تا متوجه شوی. بعد درحالی که چشم از بازی برنمی‌دارد نکات فنی مسابقه را یک به یک برمی‌شمارد. او می‌گوید و چند ثانیه بعد دقیقا همان نکات در داخل زمین اتفاق می‌افتد. وقتی از بازی متراکم ایتالیایی‌ها حرف می‌زند، چند ثانیه بعد مثالش در نمای بسته تصویر مشخص است. لب خط 6 بازیکن ایتالیا دارند توپ را بین خود رد و بدل می‌کنند یا وقتی از بازی باز اسپانیایی‌ها حرف می‌زند با انگشت به تصویر اشاره می‌کند و می‌گوید آن سمتی که الان در کادر نیست قطعا یک نفر لب خط منتظر توپ است. همین هم می‌شود. توپ بلند ارسال می‌شود برای بازیکنی که خارج از کادر تصویر ایستاده بود. تماشای فوتبال کنار یکی مثل مجید جلالی واقعا لذت دارد.

 یورو 2020 را چطور دیدید؟
به نظر من با وجود این‌که موضوع کرونا خیلی چیزها را با وقفه و عدم پیشرفت مواجه کرد اما خوشبختانه می‌بینیم فوتبال همچنان به پیشرفت خودش ادامه می‌دهد.
 به نظر شما افزایش تعداد تیم‌های یورو از 16 به 24 تیم در سطح کیفی مسابقات تاثیر منفی نگذاشته است؟
شاید از نظر کیفیت تا حدودی تاثیرگذار باشد اما یک اصل مهم را نباید فراموش کرد. وقتی تعداد تیم‌های بیشتری در یورو شرکت می‌کنند این یعنی توسعه فوتبال و توسعه است که پیشرفت ایجاد می‌کند. من معتقدم حتی اگر افزایش تعداد تیم‌ها در ابتدا در کیفیت رقابت‌ها تاثیر منفی بگذارد باز هم اشکالی ندارد چون می‌تواند در آینده کشورهای بیشتری را درگیر پیشرفت فوتبال کند.
 از نگاه مجید جلالی بزرگترین درس فنی یورو 2020 برای فوتبال وهواداران چه بود؟
رقابت‌های امسال یورو به ما نشان داد ملاک کیفیت صرفا روی بازی مالکانه نیست و پارامترهای دیگری هم هست که می‌شود با آنها کیفیت را ارزش‌گذاری کرد.
 یعنی معتقدید دوره امثال تیکی‌تاکا تمام شده است؟
نه! الان می‌بینیم ایتالیا هم رو به بازی مالکانه آورده و پاس‌های زیادی بین بازیکنان این تیم ردوبدل می‌شود اما بازی مالکانه ایتالیا عملگراست و خیلی تفاوت دارد با آن تیکی‌تاکایی که اسپانیا مثلا در سال‌های 2008 تا 2012 اجرا می‌کرد.
 غیرمنتظره‌ترین اتفاق این دوره برای شما کدام بود؟
وقتی بازی آلمان و پرتغال را دیدم برایم مسجل شد که آلمان با این کیفیت فوتبال می‌تواند یکی از دو تیم فینالیست باشد، اما در ادامه خیلی تعجب کردم که آنها نتوانستند آن کیفیت خوب خود را ادامه بدهند. حذف زودهنگام آلمان برای من عجیب‌ترین اتفاق یورو 2020 بود.