رقابت تاکسی‌ها برای گرانی

رقابت تاکسی‌ها برای گرانی


حمل و نقل عمومی در دنیا تعریف خاص خودش را دارد و معمولا همه دولت‌ها و مدیران شهری به حمل و نقل عمومی یارانه پرداخت می‌کنند؛ رویکردی که دلیلی منطقی مثل استفاده کمتر مردم از وسیله نقلیه شخصی برای آن وجود دارد. هدفی که اگر به نتیجه برسد، زمان سفر برای مردم کوتاه می‌شود و کاهش تراکم ترافیک و کاهش آلودگی هوا را در پی دارد.
در این میان، تاکسی‌های اینترنتی در دنیا نه حمل و نقل عمومی بلکه حمل و نقل نیمه‌عمومی لوکس محسوب می‌شوند. طبق آمارهای به‌دست آمده، میزان درصد جابه‌جایی مسافر توسط تاکسی در دنیا، بین 2 تا 4 درصد و در کشور ما حدود 20 درصد است؛ آماری که با روی کار آمدن شرکت‌های اینترنتی تاکسی افزایش پیدا کرد. در واقع این شرکت‌های استارت‌اپی مانند اسنپ‌، تپسی و ... با ایجاد تنوع و ارائه خدمات سعی در کاهش هزینه‌ها داشتند؛ اتفاقی که در دنیا در رقابتی سالم رخ می‌دهد اما متاسفانه این روزها در کشور ما نتیجه عکس داده و نوعی از هم‌افزایی جهت بالا رفتن قیمت‌ها صورت گرفته است؛ آن‌هم در شرایطی که یارانه به آنها تعلق می‌گیرد و سهمیه بنزین اختصاصی دارند؛ برای همین است که گران شدن هزینه این تاکسی‌ها عجیب و غیر‌منصفانه است؛ آنقدر که شاید بهتر است هزینه این یارانه‌ها و سهمیه‌هایی که به این دسته از تاکسی‌ها تعلق می‌گیرد اما در آرامش و رفاه شهروندان تاثیری ندارد، صرف بهبود شرایط حمل و نقل عمومی شهر شود.
به این ترتیب می‌توان گفت به‌نظر می‌رسد مدیریت شهری در این جریان اشتباه عمل کرده است و گران‌ شدن بدون منطق کرایه این دسته از تاکسی‌ها، ناشی از اهمال‌کاری در وضعیت حمل و نقل عمومی شهر است؛ چرا که حمل و نقل عمومی ما آرامش، راحتی، امنیت و ایمنی لازم را ندارد، زیرا در شرایط عادی، این تاکسی‌ها به قول معروف باید با ذره‌بین دنبال مسافر بگردند نه این‌که به این سادگی قیمت‌هایشان را چندین و چند برابر کنند.
بدیهی است که پیش از این افزایش قیمت‌ها، قیمت این تاکسی‌ها نسبت به استفاده از وسیله شخصی و هزینه استهلاک و سوخت و خطر تصادف... منطقی و مقرون به‌صرفه بود اما اتفاقی که حالا و با بالا رفتن قیمت این شرکت‌ها رخ داده این است که مردم گرایش بیشتری نسبت به استفاده از وسیله نقلیه شخصی پیدا می‌کنند؛ چرا که مسافرانی که معمولا با تاکسی‌های دربستی و اینترنتی و تاکسی جابه‌جا می‌شوند، مسافران مترو و اتوبوس نیستند. پس در نهایت با بالا رفتن هزینه این تاکسی‌ها و عدم تمایل مردم نسبت به استفاده از آنها، شاهد استفاده بیش از پیش خودروهای شخصی و در نتیجه ترافیک و آلودگی بیشتر شهرها خواهیم بود.