پایان 28 سال حسرت

تاریخ‌سازی مسی و آرژانتین در ماراکانا

پایان 28 سال حسرت

28 سال پیش و وقتی آرژانتین در فینال کوپا آمه‌ریکا توانست مکزیک را شکست دهد و به چهاردهمین قهرمانی‌اش در این بازی‌ها برسد، خیلی از مردم این کشور تصور می‌کردند با تداوم این موفقیت در دوره‌های بعدی کوپا قدرت بلامنازع آمریکای جنوبی می‌شوند. آن روزها نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده آرژانتین، تیم‌ملی اروگوئه با 13‌قهرمانی بود. اما آن تصور در حد رویا و خیال باقی ماند و در این مدت هم اروگوئه توانست در سال‌های 1995 و 2011 به قهرمانی برسد تا رکورددار شود.

در روزی که آرژانتین آخرین قهرمانی‌اش را در کوپا جشن گرفت، لیونل مسی کودکی 7‌ساله در شهر روزاریو بود. مسی بزرگ‌تر شد، به تیم‌ملی آرژانتین رسید و در سه فینال کوپا شرکت کرد، اما این حسرت همچنان ادامه داشت. شاید قرار بود این حسرت در یک ورزشگاه تاریخی به نقطه پایان خودش برسد. ماراکانا برای آرژانتینی‌ها و حتی خود لئو چندان خوش‌یمن نبود. حدود هفت سال پیش و در چنین روزهایی بود که آلبی سلسته در همین ورزشگاه فینال جام‌جهانی 2014 را به آلمان باخت.  اما از حدود سه هفته پیش که بازی‌های کوپا در برزیل شروع شد، به نظر می‌رسید قرار است این حسرت پایان یابد. نوع بازی کاپیتان مسی و تمام تلاشی که هم تیمی‌هایش برای این موفقیت می‌کردند، کاملا مشخص بود. حتی در بعضی بازی‌ها این طور به نظر می‌رسید که هدف اصلی دیگر بازیکنان آرژانتین، رساندن مسی به اولین جام ملی‌اش است. برای آن‌که این حس را بیشتر متوجه شوید، یک بار دیگر لحظه سوت پایان بازی فینال بامداد دیروز را ببینید؛ آنجا که مسی با اشک روی زمین زانو می‌زند و تمام بازیکنان در عرض چند ثانیه دورش حلقه می‌زنند که  در یکی از ناب‌ترین لحظات زندگی اعجوبه آرژانتینی کنارش باشند. شاید خیلی خوش‌بینانه باشد، اما حالا طرفداران مسی تکرار همین صحنه‌ها را در قطر در ذهن‌شان تداعی می‌کنند.
 مسی: خدایا ممنونم
برای مسی که تمام جام‌های ریز و درشت دنیای فوتبال را برده، انگار قهرمانی در کوپا آن هم در خاک برزیل شیرینی دیگری داشته است. برای درک این مساله فقط کافی است به حرف‌های او پس از پایان بازی نگاهی بیاندازیم. لئو پس از این بازی گفت: این خوشحالی‌ امروز را که احساس می‌کنم، نمی‌توانم توصیف کنم. من این لحظه را به‌دفعات در خواب دیده بودم. از دوره قبلی کوپا  کاملا واضح بود که این تیم خیلی قدرتمند و باانگیزه است. گاهی اوقات در فینال شکست خوردم اما می‌دانستم در نهایت چنین روزی خواهد آمد که قهرمانی را با آرژانتین تجربه کنم. احساس می‌کنم خدا این لحظه را برایم کنار گذاشته بود، آن هم در بازی مقابل برزیل و در خاک آنها. فوق‌ستاره تیم‌ملی آرژانتین که پس از بازی در همان زمین با خانواده‌اش تماس تصویری برقرار کرد، صحبت‌های خود را این‌طور ادامه داد: وقتی بازی تمام شد به خانواده‌ام فکر می‌کردم. اوقات زیادی بوده است که ‌همراه خانواده سختی‌های زیادی کشیده‌ایم، روزهایی بوده که وقتی به تعطیلات می‌رفتیم، چند روز اول ناراحت بودیم اما این بار تعطیلات متفاوتی خواهیم داشت. کاپیتان 34‌ساله آلبی سلسته حرف‌هایش را این طور تمام کرد: هنوز نمی‌توانیم باور کنیم که قهرمان شده‌ایم. این بازی در تاریخ ماندگار خواهد شد، نه‌‌تنها به‌ این‌ دلیل که ما قهرمان شدیم، بلکه به این خاطر که ما برزیل را در خانه‌اش شکست دادیم، چه حس دیوانگی زیبایی است! این حس فوق‌العاده‌ای است، خدایا ممنونم، ما قهرمان هستیم.
 تمام افتخارات به نام لئو
در پایان این جام، بهترین‌ها هم معرفی شدند و اصلا هم جای تعجب برای کسی نبود که مسی تمام افتخارات امسال را به نام خودش بزند. مسی با 4 گل زده بهترین گلزن کوپا آمه‌ریکا شد، با 5 پاس گل بیشترین پاس‌گل را مهیا کرد و بهترین بازیکن کوپا آمه‌ریکا لقب گرفت. از طرف دیگر با قهرمانی که آرژانتین به دست آورد، تعداد جام‌های قهرمانی مسی در دوران حرفه‌ای‌اش به 38 رسید. او تنها با سه جام دیگر به عنوان پرافتخارترین بازیکن تاریخ فوتبال می‌رسد.