این جام حق مسی بود

بیک‌زاده: شاید یک روز به عنوان مربی مقابل آرژانتین بایستم

این جام حق مسی بود



  وقتی اسم مسی و آرژانتین می‌آید، احتمالا یاد هاشم بیک‌زاده می‌افتید. بعد از مراسم قرعه‌کشی جام‌جهانی برزیل، اسم مسی و هاشم بدجور سر زبان‌ها افتاد. خیلی‌ها با بیک‌زاده شوخی می‌کردند که قرار است ابرستاره آرژانتینی را مهار کنی. کلی جوک ساختند اما در نهایت هاشم مصدوم شد و جام‌جهانی را از دست داد. حالا آرژانتینی‌ها قهرمان کوپا آمه‌ریکا شده‌اند. به بهانه همین قهرمانی سراغ هاشم رفتیم.

 باید بابت قهرمانی آرژانتین در کوپا به تو تبریک بگوییم؟
بله دیگر. من طرفدار سرسخت تیم‌ملی آرژانتین هستم. خیلی خوشحال شدم از این‌که قهرمان کوپا شدند. انصافا حق آرژانتین و مسی بود که جام بگیرند. متاسفانه سال 2016 هم با وجود شایستگی، با بدشانسی تمام به تیم‌ملی شیلی باختند. راه نداشت، باید این جام را می‌گرفتند. از سال 1993 به این طرف آرژانتین قهرمان کوپا نشده بود. من بیشتر برای مسی ناراحت بودم. مگر می‌شود ابرستاره‌ای مثل مسی در رده باشگاهی این قدر افتخار داشته باشد و بعد به جام قهرمانی نرسد؟ از سال 2005 او چند فینال را با تیم‌ملی آرژانتین تجربه کرد ولی قهرمانی برایش طلسم شده بود. خدا را شکر کوپای امسال را بردند. حالا فقط مانده جام‌جهانی.
 سن و سال مسی هم بالاتر رفته و شاید فقط در جام‌جهانی قطر باشد.
سن و سال فقط یک عدد است. الان مسی 34‌ساله شده. امیدوارم در همین جام‌جهانی قطر بتوانند قهرمان جهان شوند. اگر این اتفاق بیفتد کلکسیون افتخارات مسی کامل می‌شود و به عنوان یک بازیکن به همه عنوان‌های قهرمانی می‌رسد، حتی بالاتر از رونالدو. چون او با پرتغال قهرمان جهان نشده ولی به قهرمانی اروپا رسیده است.
 در جام‌جهانی برزیل، مسی را از نزدیک دیدی و توانستی به او چیزی بگویی؟
بله او را از نزدیک دیدم ولی اصلا جای حرف زدن نبود. اتفاقا بعضی بچه‌ها از جمله خانزاده، مسی را بغل کردند و با او عکس گرفتند. من هم نزدیک مسی بودم. دیدن او برایم افتخار بود.
 الان که 6-5 سال گذشته، از شوخی‌هایی که بعد از قرعه‌کشی جام‌جهانی با تو می‌کردند ناراحت نشدی؟
من هیچ‌وقت از شوخی‌ها ناراحت نمی‌شوم. بد هم نشد. مردم کمی مشکلات‌شان را فراموش ‌کردند و ‌خندیدند. هدف ما در تیم‌ملی این بود که دل مردم را شاد کنیم. حالا در آن ماجرا به شکل دیگری شاد شدند. البته اینقدر گفتند هاشم و مسی که چشم خوردم و قبل از جام‌جهانی مصدوم شدم.(خنده) ولی بالاخره با اصرار آقای کی‌روش همراه تیم بودم و توانستم مسی را هم از نزدیک ببینم. او بازیکن بزرگی است. کم بازیکنی نیست. الگوی خیلی‌هاست. حتی فوتبالیست‌های بزرگ اروپا هم مسی را دوست دارند و می‌خواهند او را از نزدیک ببینند. درست است جلوی آرژانتین بازی نکردم ولی مسی را که دیدم.
 بعد از سال‌ها حسرت نمی‌خوری که بازی آرژانتین را از دست دادی؟ مثلا بعضی‌ها می‌گویند حاضریم فلان چیز را می‌دادیم تا فلان اتفاق برایمان بیفتد.
بالاخره بازی نکردن جلوی آرژانتین حسرت هم دارد. در تاریخ فوتبال ما کم پیش می‌آید با تیم‌های بزرگ بازی کنیم. شاید هر 4 سال، 8 سال یا 12سال یک بار و با رفتن به جام‌جهانی این اتفاق برایمان رقم بخورد. تازه اگر صعود کنیم و با تیم‌های بزرگ همگروه شویم. اگر یادتان باشد همان سال 2014 آرژانتین که جلوی ما  کم آورده بود، به فینال جام رفت. افتخار بزرگی بود که با آنها بازی کردیم. خوشحالم که تیم ما مردانه و جانانه بازی کرد. مهم این بود هرکسی در زمین حضور داشت، برای اعتبار ایران همه وجودش را گذاشت. آن روز من احساس کردم خودم در زمین بازی هستم. با هر حرکت بچه‌ها از جایم بلند می‌شدم. اگر می‌شد در زمین باشم که در کارنامه‌ام برای همیشه می‌ماند ولی متاسفانه نشد. خواست خدا بود. شاید یک روز به عنوان مربی جلوی آرژانتین بایستم. خدا را چه دیدید؟ شاید یک روز مربی بزرگی شدم و این فرصت را پیدا کردم.
 پس هنوز کلی انگیزه داری. مثلا به این فکر کرده‌ای یک روز مربی تیم‌ملی شوی؟
بله، من الان کار مربیگری می‌کنم. هر کسی دوست دارد به تیم‌ملی کشورش خدمت کند. کار خدا هم که معلوم نیست. من تلاشم را می‌کنم. شاید این شانس در آینده نصیبم شود. همه چیز دست خود ماست. هر چقدر تلاش کنی همانقدر شانس رسیدن به موفقیت‌های بزرگ را داری.
 دربی هم نزدیک است. تو هم که بد استقلالی هستی. از الان خدا خدا می‌کنی تیم محبوبت برنده شود.
استقلال عشق ماست. حتی اگر در این تیم نباشم آرزو می کنم همیشه موفق باشد. خدا کند دربی پنجشنبه با برد استقلال همراه شود. تیم در این مدت مشکل زیاد داشت. هواداران اذیت شدند. حق‌شان است برنده این دربی باشند.