یک قدم مانده به قطر

ایران - سوریه؛ دیداری که این بار دلهره ندارد

یک قدم مانده به قطر

روی کاغذ بنویسید یک بازی ساده اما نباید آن را ساده گرفت. درست است که ستاره‌های سوریه در این بازی حضور ندارند و لشکرشان پر از مصدوم و محروم است اما شاید، شاید آن جوان‌هایی که مقابل ایران قرار می‌گیرند با انگیزه باشند، تواناتر و جسورتر.
امروز همه چیز به نفع ماست. درست بر خلاف بازی با لبنان. از روحیه تیمی و نفر به نفر گرفته تا جو خوبی که پس از پیام آخر مهدی طارمی منتشر شد. همان پیامی که بوی آشتی و دوستی می‌داد تا خط قرمز پررنگی روی تمامی اختلاف‌ها کشیده شود. در هفته‌های اخیر و پس از خط خوردن مهدی برای بازی با لبنان و سوریه انگار یک نفر کبریتی در انبار باروت انداخته باشد، یکدفعه همه‌چیز شعله‌ور شد و البته کسی هم نبود که نقش ‌بزرگتر را به خوبی بازی کند و حاشیه را در نطفه خفه! حالا تیم‌ملی از آن مرحله سخت عبور کرده و امروز مقابل سوریه قرار می‌گیرد. تیم قعرنشین گروه ایران. ایران ببرد یک جورهایی کار برای صعود به جام‌جهانی تمام شده است. هر چند‌ روی کاغذ نمی‌شود گفت صعود قطعی شده‌‌ اما برای رسیدن به قطر فقط یک امتیاز دیگر از 5 بازی دور برگشت کافیست تا حکم صعود آسان ایران به مهمترین تورنمنت فوتبالی جهان‌ امضا شود.
امشب ساعت 19و30دقیقه تیم‌های ملی ایران و سوریه از ساعت ۱۹:۳۰ امشب سه‌شنبه در دور نهایی انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۲، در امان اردن به مصاف یکدیگر می‌روند. ایران که با ۴برد و یک تساوی و کسب۱۳ امتیاز به صدر جدول گروه Aتکیه زده، به دنبال آن است تا با پیروزی مقابل سوریه، تا حد زیادی خود را به دروازه‌های ورودی قطر نزدیک کند.
طلسم 48‌ساله سوری‌ها
از نکات جالب درباره این بازی، طلسم ۴۸ ساله سوری‌ها مقابل ایران است. در واقع اولین و آخرین پیروزی سوریه مقابل ایران به ۲۵ اردیبهشت سال ۱۳۵۲ بر می‌گردد. دیداری که در ورزشگاه امجدیه تهران و در چارچوب مسابقات مقدماتی جام‌جهانی ۱۹۷۴ برگزار شد. در آن دیدار عبدالغنی تاتیش در دقیقه ۱۲ تک گل مسابقه را به ثمر رساند تا تنها شکست تاریخ ایران مقابل سوریه رقم خورده باشد.
یک حریف مناسب
سوریه همیشه حریف مناسبی برای بازیکنان ایران بوده و بارها توپ را از دروازه این تیم عبور داده‌اند. در طی دو سال گذشته از تاریخ ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ که ایران در یک بازی دوستانه ۵ بر صفر سوریه را شکست داد تاکنون در ۳ بازی متوالی موفق شده این حریف را با ۹ گل زده و بدون گل خورده از پیش رو بردارد. دیدار خرداد ماه سال ۹۸ با نتیجه 5 بر صفر و با گل‌های مهدی طارمی (۳۷ و ۵۷ و ۷۷)، علیرضا جهانبخش (۳۰) و اللهیار صیادمنش (۸۹) به پایان رسید. مسابقه بعدی دهم فروردین سال جاری بود که آن هم دوستانه برگزار شد و کنعانی‌زادگان (۲)، سردار آزمون (۳۸) و کریم انصاری‌فرد (۸۱) گل‌های تیم‌ملی را زدند تا ایران با سه گل سوریه را بدرقه کند.
چه خبر از آخرین بازی؟
آخرین بازی تیم‌ملی مقابل سوریه نیز به دور رفت رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ برمی‌گردد که باز هم تیم ایران با تک گل علیرضا جهانبخش (۵۶) بدون دریافت هیچ گلی سوریه را شکست داد. آخرین باری که تیم ملی فوتبال کشورمان در دیدار مقابل سوریه از این حریف گل دریافت کرد ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ در ورزشگاه آزادی در چارچوب مسابقات مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۸ بود. مسابقه‌ای که در پایان با نتیجه ۲ بر ۲ مساوی به پایان رسید. سردار آزمون در دقایق ۴۵ و ۶۴ هر دو گل ایران را زد و ناصر حاج‌محمد در دقیقه ۱۳ و عمر السوما در دقیقه سوم وقت‌های تلف شده پایان بازی گل مساوی را به ثمر رساند. با این تفاسیر، سوری‌ها ۱۵۳۰ روز است که نتوانسته‌اند توپی را از خط دروازه ایران عبور دهند و در مقابل‌ ۹ گل از این تیم دریافت کرده‌اند.



درخواست اسکوچیچ از ملی‌پوشان لیگ برتری
بعداز بازی امشب، ملی‌پوشان چهارشنبه ساعت 11:30 با پرواز چارتر وارد تهران خواهند شد. اسکوچیچ از ملی‌پوشان داخلی خواسته روز چهارشنبه در تمرینات تیم‌های باشگاهی خود حاضر نشوند و به استراحت بپردازند. این بازیکنان در تمرین روز پنجشنبه تیم‌های باشگاهی خود حاضر می‌شوند تا با پشت سر گذاشتن یک تمرین سبک برای بازی در هفته پنجم لیگ‌برتر آماده شوند که این بازی‌ها در روز جمعه برگزار می‌شود. سازمان لیگ برتر برای جلوگیری از مصدومیت بازیکنان تیم‌ملی بازی‌های باشگاهی را 72 ساعت بعد از برگزاری بازی تیم‌ملی برنامه ریزی کرده است. در این بین ریکاوری ملی‌پوشان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این فشردگی در فوتبال حرفه‌ای و اروپا هم وجود دارد و بازیکنان به دلیل ریکاوری مناسب به همراه استراحت و تغذیه خوب هیچ مشکلی در فشردگی بازی‌ها پیدا نمی‌کنند. هر چند باید گفت بعضی از ابزارهای ریکاوری در باشگاه‌های ایرانی وجود ندارد. همانند محفظه‌ای که به سرعت دمای بازیکن را بعداز تمرین پایین می‌آورد و موجب می‌شود بدن بعد از تمرین از لاکتیکی شدن دور شود.