ادعای سی‌ان‌ان درباره ساخت موشك بالستیك توسط عربستان

ادعای سی‌ان‌ان درباره ساخت موشك بالستیك توسط عربستان


شبكه آمریكایی سی‌ان‌ان ادعا كرد گزارش‌های اطلاعاتی آمریكا و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند كه عربستان سعودی با كمك چین در حال ساختن موشك‌های بالستیك است.
این شبكه آمریكایی نزدیك به دموكرات‌ها به نقل از سه منبع اطلاعاتی مدعی شد «عربستان سعودی در گذشته موشك‌های بالستیك از چین خریداری كرده، اما تا حالا خودش هرگز قادر به ساخت موشك‌ها نبوده است».
سی‌ان‌ان ادامه داد: «تصاویر ماهواره‌ای به‌دست‌آمده توسط سی‌ان‌ان همچنین نشان می‌دهد كه پادشاهی (عربستان سعودی) در حال حاضر سلاح‌ها را حداقل در یك مكان تولید می‌كند».
دو منبع مطلع از تازه‌ترین ارزیابی‌های اطلاعاتی به این رسانه خبر دادند، مقام‌های ایالات متحده در سازمان‌های متعدد از جمله شورای امنیت ملی در كاخ سفید، در ماه‌های اخیر در مورد اطلاعات محرمانه‌ای كه از انتقال چندگانه فناوری موشك‌های بالستیك در مقیاس بزرگ بین چین و عربستان سعودی خبر می‌دهد، مطلع شده‌اند».
سی‌ان‌ان در این گزارش روی مواجهه دولت آمریكا با «پرسش‌های فزاینده» ناشی از همكاری ادعایی عربستان سعودی و چین در حوزه موشكی دست گذاشته و آن را به ادعاهای واشنگتن برای مقابله با برنامه موشكی ایران ربط داده است.
طبق ادعای این گزارش، «دولت بایدن اكنون با پرسش‌های فزاینده‌ای مبنی بر این‌كه آیا پیشرفت‌های موشكی بالستیك عربستان سعودی می‌تواند به طور چشمگیری پویایی قدرت منطقه‌ای را تغییر دهد و تلاش‌ها برای گسترش مفاد توافق هسته‌ای با ایران به‌منظور محدود كردن فناوری موشكی خود را پیچیده‌تر كند، مواجه است.