برگزاری آیین نکوداشت عطاملک جوینی از رادیو فرهنگ

برگزاری آیین نکوداشت عطاملک جوینی از رادیو فرهنگ


رادیو فرهنگ با همکاری فرمانداری، دانشگاه، مراکز فرهنگی و هنری جوین و دیگر نهادهای مرتبط آیین نکوداشت عطاملک جوینی و مفاخر این شهر را برگزار می‌کند.
به گزارش جام‌جم، مرتضی صداقت‌گو، مدیر گروه ادب‌وهنر رادیو فرهنگ و دبیر اجرایی این مراسم در تهران با اعلام این خبر گفت: یکی از ماموریت‌های رادیو فرهنگ نکوداشت شخصیت‌های ادبی و فرهنگی و معرفی و زنده‌نگه‌داشتن یاد و خاطره شاعران و نویسندگان این مرزوبوم و شناساندن مشاهیر و مفاخر به نسل‌های آینده است که بر این اساس تمام نهادهای فرهنگی و اجرایی شهرستان جوین ازجمله فرمانداری جوین، سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی جوین، آموزش‌وپرورش این شهرستان و شورای شهر و شهرداری جوین، ستاد نمازجمعه و میراث‌فرهنگی جوین و چندین نهاد دولتی و خصوصی این دیار به همراه شبکه فرهنگ و چندین نهاد دانشگاهی و کشوری دست به دست هم دادند تا مراسم نکوداشت عطاملک جوینی، صاحب اثر «تاریخ جهانگشای» و مورخ مشهور قرن هفتم هجری به‌عنوان یک اتفاق بزرگ فرهنگی شکل بگیرد و جمعه ۱۰ دی‌ماه به‌طور مستقیم این مراسم از شبکه رادیویی فرهنگ پخش شود.
وی ادامه داد: این مراسم نکوداشت با حضور اساتید دانشگاه، صاحبان اندیشه و پژوهشگران شهرستان جوین و مقامات استانی و... برگزار می‌شود که دکتر احمد خاتمی استاد دانشگاه شهید بهشتی، دکتر عبدالمهدی مستکین مدیر بخش فرهنگ یونسکو و دکتر قنبری از بنیاد ایران‌شناسی ازجمله اساتیدی هستند که در این مراسم سخنرانی خواهند داشت. البته باید یادآور شد که دکتر احمد خاتمی، مصحح و شارح آثار عطاملک جوینی است که به‌جز تصحیح سه جلد کتاب جهانگشای جوینی چند اثر مستقل درباره آثار، احوال و شرح لغات و تعبیرات عطاملک جوینی دارند و تنها چهره مطرح دانشگاهی است که بیشترین تالیفات را درباره عطاملک جوینی دارند.  دبیر اجرایی این مراسم در تهران از حضور مقامات استانی در این مراسم خبرداد و عنوان کرد: مهندس حسین جمشیدی فرماندار شهرستان جوین، مقامات استانی خراسان رضوی و شهرستان جوین همچنین دکتر محبی نماینده مجلس شورای اسلامی، شهردار، اعضای شورای شهر و...نیز در این مراسم که به نکوداشت ادیب و مورخ نامدار ایران عطاملک جوینی و مفاخر دیار جوین اختصاص دارد، حضور دارند.
صداقت‌گو با اشاره به پیشگامی رادیو فرهنگ در بخش راه اندازی و تجهیز کتابخانه‌های روستایی کشور گفت:یکی از برنامه‌های مشخص شده برای این‌مراسم که به‌عهده گروه کتاب رادیو فرهنگ است مربوط به تجهیز و راه‌اندازی کتابخانه است که به همت رادیو فرهنگ و گروه جهادی شهدا در روستای «انداده» راه‌اندازی و افتتاح می‌شود.
وی افزود:برنامه‌هایی که در جوین مربوط به نکوداشت عطاملک جوینی است در دو بخش بناست برگزار شود، نخست بخش علمی و مقاله خوانی است که مقرر شده این بخش در نوبت صبح برگزار شود و دوم، بخش اختتامیه که برنامه‌ای عصرگاهی در سالن آموزش پرورش این شهرستان است و با حضور مهمانانی از سراسر کشور برگزار شود.
دبیر اجرایی این مراسم در تهران تاکید کرد: حضور فرهنگستان زبان و ادب فارسی به عنوان پشتیبان ادبی نکوداشت و مؤسسه فرهنگی اکو به‌عنوان ترویج کننده فرهنگ فاخر ایران به کشورهای حوزه فرهنگی اکو در نکوداشت عطاملک جوینی مایه دلگرمی است. همچنین استاد شاه میرزا شاه منصور،شاعر و نویسنده تاجیکستان و معاون محترم مؤسسه فرهنگی اکو هم در نکو داشت شرکت می‌کنند.
وی ضمن قدردانی از دکتر محبی، نماینده مردم سبزوار،جوین و... تصریح کرد: از ایشان به عنوان پیشنهاد کننده و کسی که سنگ بنای برگزاری نکوداشت را بنا نهادند و همچنان به جد خودشان و اعضای دفترشان فعالند، صمیمانه سپاسگزارم.
همچنین مجید نقابی، دبیر اجرایی این مراسم در جوین گفت: توجه و ارج نهادن به فرهنگ بومی به ویژه بزرگان فرهنگ ایرانی ـــ اسلامی و معرفی آنها به نسل امروز به‌ویژه جوانان یکی از راهکارهای مواجهه با نفوذ فرهنگی دشمن و حفظ بزرگان فرهنگی است.