آخرین اولتیماتوم كرملین

ولادیمیر پوتین در كنفرانس بین‌المللی سالانه خود به نكات مهمی درخصوص منازعات اوكراین و دیگر مسائل جاری در حوزه سیاست خارجی روسیه اشاره كرد

آخرین اولتیماتوم كرملین

رئیس‌جمهور روسیه در كنفرانس خبری سالانه خود، از یك سو سیاست‌های واشنگتن و ناتو در اوكراین را تحریك‌كننده خواند و از سوی دیگر، از عزم كاخ كرملین در هرگونه مواجهه احتمالی با دشمنان خبر داد. ولادیمیر پوتین تاكید كرده است كه حتی تضمین‌ها و تعهدات آمریكا را نیز در قبال تحولات اوكراین نخواهدپذیرفت و صرفا با واقعیات جاری در این منطقه و مرزهای خود با این كشور همسایه مواجه خواهد شد.
گسترش ناتو به شرق ممنوع
یكی از خطوط قرمزی كه پوتین در كنفرانس خبری سالانه‌اش بر روی آن تاكید كرد، مربوط به گسترش ناتو به شرق می‌باشد. پوتین در پاسخ به این سوال كه روسیه برای رد قاطعانه قصد حمله به اوكراین به چه تضمینی نیاز دارد، تاكید كرد كه مسكو «به‌صراحت اعلام كرده است كه هرگونه پیشروی بیشتر ناتو در شرق، غیرقابل قبول است. «آمریكا موشك‌های خود را نزدیك خانه‌های ما مستقر می‌كند، ولی اگر مثلا ما هم تصمیم بگیریم به مرز كانادا و آمریكا یا مكزیك و آمریكا برویم و موشك‌های‌مان را در آنجا مستقر كنیم، آن‌وقت آمریكایی‌ها چه فكری می‌كنند؟» پوتین خاطرنشان كرده است كه خاك روسیه برای محاصره كامل، بسیار بزرگ‌ است و در عین حال به ناتو یادآوری كرد كه به تضمین خود در سال ۱۹۹۰ درخصوص عدم نفوذ در شرق عمل نكرده و در عمل روسیه را «فریب» داده است. رئیس‌جمهور روسیه تاكید كرد كه خواسته‌های مسكو در قبال بحران اوكراین، به هیچ‌وجه «زیاده‌خواهانه» نیست. به عبارت بهتر، پوتین اعلام كرده كه براساس واقعیات جاری در اوكراین، تصمیم نهایی دولت متبوعش در قبال تحولات جاری این كشور را اتخاذ خواهد كرد، نه تعهدات آمریكا و ناتو! هفته گذشته، مسكو پیش‌نویس اسنادی امنیتی را ارائه كرد كه در آنها از ناتو خواسته شده بود اوكراین و دیگر جمهوری‌های سابق شوروی به عضویت این سازمان درنیایند و تسلیحات نظامی ناتو از شرق و مركز اروپا برچیده شوند؛ اما ناتو بر یكی از اصول بنیادین خود كه براساس آن اعلام شده درهای این سازمان به روی هر كشور واجد شرایطی باز است، پافشاری می‌كند.
كمتر از 60 درصد روس‌ها واكسینه شده‌اند
رئیس‌جمهور روسیه مدعی شد 4/59 درصد از جمعیت ۱۴۶ میلیونی این كشور، ازجمله افرادی كه به طور كامل واكسینه شده‌اند و افرادی كه پس از ابتلا به بیماری كووید-۱۹ بهبود یافته‌اند، به مصونیت لازم در برابر این بیماری رسیده‌اند، ولی این نرخ برای ایجاد ایمنی جمعی باید به ۸۰ درصد برسد.
پوتین ابراز امیدواری كرد كه این سطح از مصونیت در اواخر سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ یا حداكثر تا ژوئن آینده حاصل شود. او همچنین گفت كه به مقام‌های بهداشت و درمان دستور داده تا در مورد مرگ و میر بالای كشور درپی همه‌گیری ویروس كرونا كاملا «شفاف» باشند تا «مردم بفهمند واكسیناسیون چقدر مهم است.» پوشش كم واكسیناسیون به دلیل بی‌اعتمادی عمومی نسبت به واكسن‌های روسی و رعایت محدودیت‌های اجتماعی، موجب شده تا مطابق آمار رسمی دولت روسیه، در كمتر از دو سال گذشته بیش از ۵۲۰ هزار روسی بر اثر ابتلا به بیماری كووید-۱۹ جان خود را از دست بدهند.
تصمیم  جمعی در خصوص افغانستان
رئیس‌جمهور روسیه در مورد به‌رسمیت شناختن شبه‌نظامیان طالبان در افغانستان نیز گفت كه ما تلاش خواهیم كرد تا هرگونه تصمیم‌گیری در این‌خصوص را با هماهنگی سایر كشورها انجام دهیم. پوتین تاكید كرد: «نیروهایی كه در راس این كشور قرار گرفته‌اند، باید نماینده همه گروه‌های قومی این كشور باشند. به عقیده من تنها این موضوع می‌تواند شرایطی را ایجاد كند كه بتوان به برقراری ثبات در افغانستان امیدوار بود.»
او همچنین از كشورهایی كه به تعبیرش «بیشترین آسیب» را به افغانستان وارد كرده‌اند، خواست كه به این كشور از طریق آزادسازی ذخایر ارزی آن كمك كنند. منظور پوتین از این اظهارات، ایالات متحده آمریكا و كشورهای اروپایی هستند. مقامات روسی بارها تاكید كرده‌اند كه آمریكا نه‌تنها در طی دو دهه اخیر به اصلی‌ترین عامل بحران‌ساز در افغانستان تبدیل شده است، بلكه در حال حاضر و پس از خروج از این كشور نیز درصدد بازتعریف تروریسم تكفیری در نقاط مختلف آن می‌باشد. ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز چندی پیش تاكید كرد كه آمریكا و برخی كشورهای اروپایی در انتقال هزاران تروریست داعشی به افغانستان نقش داشته‌اند.
توهین به اسلام ،آزادی بیان نیست
ولادیمیر پوتین در بخش دیگری از این نشست خبری تاكید كرد كه توهین به پیامبر اسلام، آزادی بیان هنرمندانه به حساب نمی‌آید. وی در این‌خصوص تاكید كرد: «توهین به پیامبر اسلام، نقض آزادی دینی و نقض احساسات مقدس كسانی است كه به اسلام ایمان دارند.»
به گزارش خبرگزاری تاس، پوتین همچنین از انتشار تصاویر نازی‌ها در وبسایت‌هایی كه به روس‌های كشته‌شده در جنگ دوم جهانی اختصاص یافته است، انتقاد كرد. رئیس‌جمهور روسیه گفت كه این اعمال به تلافی‌جویی‌های افراطی منجر می‌شوند و به عنوان نمونه، حمله به دفتر مجله شارلی ابدو در پاریس پس از انتشار كارتون‌های پیامبر اسلام را ذكر كرد. پوتین ضمن ستایش از آزادی هنری، تاكید كرد كه این آزادی حد و مرز دارد و نباید آزادی‌های دیگر را نقض كند. به گفته پوتین، روسیه كشوری چند قومی و چند دینی است و روس‌ها عادت دارند به سنت‌های یكدیگر احترام بگذارند. او افزود: «در برخی از  دیگر كشورها این احترام اندك است.»
اشاره پوتین به اسلام‌هراسی در آمریكا و كشورهای اروپایی می‌باشد. طی سال‌های اخیر تحت‌تاثیر هدایت دستگاه‌های اطلاعاتی غرب، شاهد رشد گروه‌های اسلام‌هراس و نژاد‌پرست در غرب هستیم.



افزایش تنش‌ها در خیاط خلوت روسیه
اظهارات اخیر پوتین در این كنفرانس خبری، نقطه آشكارساز تقابل جدی مسكو و ناتو محسوب می‌شود. چنانچه پیش‌بینی می‌شد، به دلیل بازگشت دموكرات‌ها به كاخ سفید و مناسبات نزدیك‌تر آنها با شركای اروپایی واشنگتن، شاهد تشدید تنش‌آفرینی‌های مشترك آمریكا و اروپا علیه مسكو هستیم. علاوه‌بر این، با این‌كه دولت اوكراین مایل است به پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) بپیوندد، اما مسكو چنین اقدامی را یك تهدید بزرگ علیه روسیه توصیف می‌كند. ولادیمیر پوتین استقرار نیروهای آموزشی ناتو در نزدیكی اوكراین را خط قرمز روسیه اعلام كرده است. در هرحال، تنش‌ها میان غرب و كاخ كرملین طی هفته‌ها و ماه‌های آینده تشدید خواهد شد.
اخیرا الكساندر گروشكو، معاون وزیر امورخارجه روسیه تاكید كرده است كه با توجه به اقدامات خصمانه اعضای پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) علیه مسكو، داشتن روابط عادی با آنها غیرممكن شده است. این دیپلمات روس تاكید كرده است: «افزایش تحركات ناتو در اطراف مرزهای روسیه، ازجمله استقرار تسلیحات راهبردی، حاكی از این است كه متحدان این پیمان نظامی به‌سرعت در حال «حركت به سمت رویه‌های جنگ سرد» هستند كه مستقیما بر روابط با روسیه تاثیر می‌گذارند. روسیه به حمایت از تعاملات عادی با ناتو درباره امنیت اروپا ادامه خواهد داد.» پیش ازاین آندره رودنكو، معاون وزیر امورخارجه روسیه گفت كه مسكو به ناتو هشدار داده هرگونه اقدامی برای عضویت اوكراین در این بلوك نظامی، عواقبی به‌دنبال خواهد داشت.