پلیس‌های هندی می‌تازند

غوغای «سوریاوانشی» در دوران پساکرونا

پلیس‌های هندی می‌تازند

این روزها در صنعت سینما مد شده‌است که فیلمسازان یا کمپانی‌های بزرگ فیلمسازی دست به خلق یک دنیای خاص سینمایی بزنند. در این دنیا معمولا یک یا چند شخصیت متفاوت به صورت مبدا ماجراها درمی آیند یا تعدادی ابرقهرمان قوه محرک داستان و ماجراها می‌شوند. در هالیوود فعلا دو دنیای ابرقهرمانانه مارول و دی‌‌سی کامیکز مشغول فعالیت هستند که دو کمپانی بزرگ والت دیزنی و برادران وارنر خالق و سرمایه‌گذار تولیدات سینمایی آن به‌حساب می‌آیند. البته دو شرکت مارول و دی‌سی کامیکز که حقوق مادی تعداد زیادی ابرقهرمان را در اختیار دارند، همکار تهیه‌کننده نسخه‌های سینمایی فیلم‌هایی هستند که در این دو دنیا تهیه و تولید می‌شوند. فرسنگ‌ها دورتر از هالیوود و در بالیوود، روهیت شتی هم راه این دو کمپانی بزرگ فیلمسازی را رفته و برای خودش یک دنیای اختصاصی سینمایی خلق کرده‌است. البته این کارگردان و تهیه‌کننده دنیایش را در قهرمان‌بازی و اکشن‌کاری ابرقهرمان‌های مختلف خلق نکرده‌است. دنیای سینمایی روهیت شتی، دربرگیرنده تعدادی پلیس از جان گذشته و ماجراجوست که در فیلم‌هایشان با انواع و اقسام خلافکاران ریزودرشت مبارزه و مقابله می‌کنند. به همین دلیل، دنیای سینمایی این فیلمساز با نام «دنیای پلیسی شتی» شناخته و معرفی می‌شود.

«سوریاوانشی» ساخته جدید روهیت شتی ادامه‌ای بر تولید محصولات سینمایی در دنیای پلیسی شتی به حساب می‌آید. بعد از موفقیت فیلم‌هایی که این تهیه‌کننده جوان بالیوودی با محوریت شخصیت‌های سینگهام و سیمبا
(با بازی آجی دیوگان و رانویر سینگ) تولید کرد، با سوریاوانشی سومین پلیس قدر قدرت و همه فن حریف دنیای پلیسی شتی به تماشاگران هندی معرفی می‌شود. آکشی کومار اکشن کار معروف بالیوودی که لقب تام کروز هند را گرفته، نقش سوریاوانشی را در این اکشن ماجراجویانه پلیسی میهن‌پرستانه بازی کرده‌است. بازیگر 50ساله هندی که بیش از سه دهه است در بالیوود فعالیت می‌کند و از سوپراستارهای بسیار موفق خانگی به‌حساب می‌آید، با وجود بالا رفتن سن توانسته از عهده نقش پلیسی چالاک و بزن‌بهادر درآید و حتی چند تا بدلکاری خطرناک فیلم (و از جمله سوار شدن بر هلیکوپتر در حال حرکت در یکی از بنادر بانکوک) را انجام دهد.
سوریاوانشی با هزینه تولید کلان 160‌کروری (حدود 15‌میلیون دلار)، محصول مشترک شرکت فیلمسازی شتی با دارما پروداکشنز (کارن جوهر، تهیه‌کننده و فیلمساز مشهور) و رلیانس اینترتینمنت است. آکشی کومار در نقش ویر سوریاوانشی یک مامور فعالیت‌های ضد‌تروریستی است. بعد از بمبگذاری‌های مرگبار سال 1993 بمبئی که شامل 14 حمله پی در پی و بی‌وقفه بود، کبیر شروف (جاوید جفری) موفق به حل پرونده تروریستی می‌شود. اما عمر حفیظ (جکی شروف) مبتکر این حملات به پاکستان فرار می‌کند. ماموران، موفق به پیدا کردن 60 کیلو مواد منفجره باقیمانده نمی‌شوند. سال‌ها بعد، عمر حفیظ دو فرزندش را راهی بمبئی می‌کند تا با بهره‌گیری از مواد باقی‌مانده، یک‌سری بمبگذاری مشابه را در این شهر انجام دهند. ویر سوریاوانشی که با همسرش ریا (کاترینا کیف) اختلافاتی دارد و موافق مهاجرت او و پسر کوچکش به استرالیا نیست، مامور حل پرونده جدید می‌شود. اما عمر حفیظ کارش را بسیار ماهرانه به جلو می‌برد و سوریاوانشی برای حل این مشکل از دو همکار پلیس بزن‌بهادر خود سیمبا و سینگهام کمک می‌گیرد.
نکته جالب این است که شخصیت سوریاوانشی دو سال پیش در پایان داستان فیلم «سیمبا» به تماشاگران معرفی شد و زمان تولید سوریاوانشی اعلام شد دو شخصیت سیمبا و سینگهام هم در آن حضور افتخاری خواهند داشت. کار تولید سوریاوانشی دسامبر 2018 و بلافاصله بعد از موفقیت کلان مالی سیمبا شروع شد. به‌جز بخش کوچکی از فیلم که در تایلند، گوآ و حیدرآباد فیلمبرداری شد، بمبئی لوکیشن اصلی فیلم بود. به گفته رسانه‌ها، بخش بسیار مهمی از هزینه‌های فیلم مربوط به دستمزد کلان سه ستاره اصلی آن است!
شتی زمان ساخت فیلم در گفت‌و‌گویی گفت: «در فیلم سیمبا برای دقایقی از حضور آجی دیوگان استفاده کردم و همین کار را در سوریاوانشی هم انجام می‌دهم. در دنیای پلیسی خلق شده، تمام این شخصیت‌های پلیس به هم گره خورده‌اند و تماشاگران می‌توانند هر یک از آنها را در دل داستان آنهای دیگر هم تماشا کنند.»
منتقدان و رسانه‌ها از اظهارات شتی این‌طور برداشت کردند که در آینده‌ای نه‌چندان دور، بر تعداد پلیس‌های او اضافه خواهد شد و ستارگان دیگر بالیوودی بازی در این فیلم‌ها را به‌عهده خواهند گرفت. سوریاوانشی اوایل 2020 آماده اکران عمومی شد اما پاندمی نمایش عمومی‌اش را چند بار به عقب انداخت. روهیت شتی رسما اعلام کرد به‌هیچ‌وجه آن‌را روانه پلتفرم‌های دیجیتالی نخواهد کرد و فقط در سینماها اکران عمومی می‌شود. بعد از تعویق چهار باره نمایش عمومی سوریاوانشی، بالاخره پنجم نوامبر و با بازگشایی دوباره سالن‌های نمایش در سراسر هند روی پرده سینماها رفت. فروش 95کروری فیلم (حدود 18‌میلیون دلار) در جدول گیشه نمایش سینماهای هند آن را به اولین اثر بسیار پرفروش و بلاک باستر بالیوود در دوران کرونا تبدیل کرد.  آکشی کومار بازیگر فیلم در مورد این موفقیت عظیم می‌گوید: «تماشاگران سینما همه چیز ما هستند و ما فیلم‌هایمان را برای آنها می‌سازیم. این فیلم‌ها تولید می‌شوند تا آنها را برای دو ساعت در سالن تاریک سینما سرگرم کنند. بسیار خوشحالم که سینماها دوباره بازگشایی شده‌اند و مردم برای دیدن فیلم‌ها راهی آنها می‌شوند. این بهترین اتفاقی است که در بیست ماه اخیر رخ داده است و امیدوارم شاهد روزهای بسیار بهتری برای صنعت سینمایمان باشیم.»