خطر سویه امیکرون در مبتلایان به آسم

خطر سویه امیکرون در مبتلایان به آسم


 آسم از بیماری‌های مزمن ریوی‌بوده که با درگیری مجاری هوایی باعث تنگی‌نفس و احساس خفگی در فرد‌شده و با کاهش اکسیژن‌رسانی به بدن باعث مشکلات عدیده‌ای در فرد مبتلا می‌شود. یکی از علل اصلی آسم، قرارگرفتن بیمار در معرض مواد حساسیت‌زا و آلرژن‌های محیطی است که در افراد با استعداد ابتلا به آسم باعث بروز بیماری می‌شود. درمان‌های رایج موجود توانایی درمان قطعی آسم را نداشته و با رفع انسداد مجاری‌هوایی باعث بهبود تنفس فرد می‌شوند.
از زمان شروع عالمگیری کروناویروس، این پاتوژن جهش‌های متعددی داشته و سویه‌های مختلفی را به‌وجود آورده و با توجه به پوشش واکسیناسیون هنوز هم شاهد جهش‌ها و ایجاد سویه‌های جدید در این ویروس هستیم. سویه اخیر به‌نام امیکرون است که تفاوت‌های عمده‌ای با سایر سویه‌های ویروس کرونا دارد. سویه امیکرون کرونا‌ویروس در مجاری تنفسی تکثیر می‌یابد و در ریه‌ها کندتر تکثیر می‌شود. در مقایسه با سویه دلتا، سویه ا‌میکرون ده‌ها برابر سریع‌تر در مجاری هوایی تکثیر می‌شود و گسترش بین افراد را تسهیل می‌کند اما در بافت‌های ریه ده‌برابر آهسته‌تر تکثیر می‌شود و در کل قابلیت سرایت‌پذیری بالایی دارد؛ البته شدت بیماری‌زایی فقط با تکثیر ویروس تعیین نمی‌شود بلکه اساس آن پاسخ سیستم ایمنی هر فرد است که در مواردی به التهاب دستگاه تنفس و تهدیدکننده زندگی تبدیل می‌شود. شواهد نشان می‌دهد سویه امیکرون توانایی گریز از پاسخ ایمنی حاصل از واکسن‌های موجود را دارد؛ لذا خطر آن بسیار جدی است.
با توجه به اینکه بیماری آسم مجاری‌هوایی را درگیر می‌کند و از طرفی سویه امیکرون نیز بیشتر در مجاری هوایی تکثیر می‌یابد‌ از این رو رعایت شیوه‌نامه‌های‌ایمنی در برابر کروناویروس و ایمن‌سازی افراد مبتلا به آسم بسیار مهم‌بوده و توصیه می‌شود موارد اعلامی از سوی ستادملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت رعایت شود. همچنین با توجه به قرارگیری در فصل‌سرما، استفاده از ماسک نه‌تنها می‌تواند همچون حفاظی برای افراد مبتلا به آسم در برابر ویروس کرونا عمل کند بلکه در برابر سایر ویروس‌های دستگاه تنفس نیز عمل‌کرده و از ورود آلودگی هوا نیز تا حدودی جلوگیری می‌کند. همچنین با گرم‌نگه‌داشتن نفس فرد از تحریک مجاری‌هوایی و ایجاد حملات آسم ممانعت می‌کند.