قصه‌های زیر دریا

گفت‌وگو با سلمی افکاری، تهیه‌کننده و کارگردان مجموعه پویانمایی «ماهی بادکنکی»

قصه‌های زیر دریا

«ماهی بادکنکی» قهرمان اصلی داستان یک مجموعه پویانمایی است که در دهکده‌ای زیر آب زندگی می‌کند و به‌دلیل هوش زیادش، رهبری گروه چند نفره را به‌عهده دارد. سه فصل از این مجموعه تاکنون روی آنتن رفته و فصل چهارم آن در حال تولید است که در هر قسمت، توسط شخصیت منفی داستان یعنی غول ماهی مشکلاتی پیش می‌آید که ماهی بادکنکی همراه دوستانش این مشکلات را رفع می‌کنند. این پویانمایی با تکنیک سه‌بعدی ساخته می‌شود و فضایی فانتزی و تخیلی دارد و از رنگ‌های شاد و جذاب در گرافیک و طراحی بصری آن استفاده شده است. نی‌نی بال (خواهر کوچک ماهی بادکنکی)، اره‌ماهی (مجسمه‌ساز و هنرمندی مؤدب)، جیز ماهی (همیشه دنبال کشف اجسام)، سبیل ماهی (بانمک و چاق) و دیو ماهی (برادر غول ماهی) از دیگر شخصیت‌های کارتونی این مجموعه هستند. در این مجموعه سمیه موسوی به‌جای ماهی بادکنکی، ابراهیمی شفیعی به‌جای سبیل ماهی، مریم جلینی به‌جای خبرنگار، شایان شام بیاتی به‌جای غول ماهی، کتایون اعظمی به‌جای اره‌ماهی، رضا آفتابی به‌جای جیزماهی گویندگی می‌کنند. ماهی بادکنکی، یکی از تولیدات مرکز صباست که با توجه به خلق شخصیت‌های جدید و داستان‌های به‌روز توانسته موردتوجه بچه‌ها قرار بگیرد و همین موضوع تولید آن را به فصل چهارم رسانده که قرار است به‌زودی روی آنتن یکی از شبکه‌های سیما برود. سلمی افکاری، تهیه‌کننده و کارگردان این مجموعه است که در گفت‌وگو با جام‌جم نکاتی را درباره فصل جدید بیان کرد که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:

 سرو کله ماهی بادکنکی از کجا پیدا شد؟
ایده کار اولین بار توسط نویسنده مطرح و یک قسمت از کار هم ساخته شد و به مجموعه صبا ارائه کردیم و بعد از این‌که مورد قبول قرار گرفت، ادامه کار ساخته می‌شود. جالب است که نویسنده هم درباره شکل‌گیری این ایده می‌گفت یک‌بار نگاهش به آکواریوم افتاده بود و اتفاقی که بین ماهی‌ها در جریان بود، ایده اصلی و اولیه این مجموعه را شکل داده و بعد داستان‌ها خلق شدند. تا این‌که تولید این مجموعه به فصل چهارم رسید. البته هنوز مشخص نیست تا چند فصل ادامه دارد. به این دلیل که همکاری ما با مرکز صبا فصل‌به‌فصل است اما قابلیت دارد همچنان در فصل‌های بعد هم ادامه پیدا کند. با این حال بازخورد مخاطبان در این زمینه تأثیرگذار است و فکر می‌کنم تا زمانی که مخاطب از این مجموعه استقبال کند، همچنان ادامه داشته باشد.



قصه‌های به‌روز
ما از تکنیکی برای ساخت این مجموعه استفاده می‌کنیم که در اغلب کشورها مورداستفاده قرار می‌گیرد. ضمن این‌که همکاران ما آدم‌های حرفه‌ای هستند ولی ما طبق چارچوب‌هایی که در تلویزیون تعریف‌شده، کار می‌کنیم و یک سری خطوط قرمز داریم که همین موضوع رقابت با انیمیشن‌های خارجی را برای ما سخت‌تر می‌کند. بنابراین برای جذب بچه‌ها می‌کوشیم قصه‌ها جذاب و به‌روز باشد و نگاه آنها را از شبکه‌های ماهواره‌ای به تلویزیون معطوف کند. در حال حاضر هم هر شش قسمت از مجموعه که آماده می‌شود، آن را به بخش دوبله می‌سپاریم و فیلمنامه هم مدام در حال نگارش و به‌روز است.



حضور در عرصه بین‌الملل
فصل چهارم در 52 قسمت 10دقیقه‌ای در حال تولید است. البته از همان ابتدا تصور می‌کردیم  این مجموعه موردتوجه قرار بگیرد و تولید آن به فصل‌های بعد هم برسد. بنابراین سعی کردیم هم داستان‌ها و هم شخصیت‌ها جذاب باشند. اتفاقا در دوران مدیریت قبلی هم به ما گفته شد این مجموعه جزو برندهای شبکه است و حتی به چند کشور هم فروخته شده از جمله کشورهای چین و لبنان.



چرا ماهی و دنیای زیر آب؟
ما پیش از این در پویانمایی‌ها شخصیت‌های مختلف را در موقعیت‌های گوناگون مثل جنگل داشتیم و همین ماهی بودن شخصیت‌های این مجموعه برای بیننده تازگی داشت، چون تا به حال سراغ دنیای زیر آب و ماهی‌ها نرفته بودیم و خیلی روی آنها کار نشده بود. به همین دلیل فضای زیر آب و ماهی‌ها را برای این مجموعه در نظر گرفتیم تا برای بچه‌ها تازگی و جذابیت داشته باشد. یکی از دلایلی هم که در فصل سوم شخصیت‌های بسیاری را به مجموعه اضافه کردیم همین مسأله بود. ضمن این‌که در فصل یک و دو کار گرافیک متفاوتی هم داشت. یعنی حتی چهره شخصیت‌ها متفاوت بود اما سعی کردیم در فصل سوم و چهارم گرافیک کار را ارتقا بدهیم و شخصیت‌ها بیشتر شبیه ماهی‌های واقعی شوند. مثلا ما شخصیتی به نام «جیز ماهی» داریم که سعی کردیم از خروس ماهی که در واقعیت وجود دارد، الهام بگیریم و او را شبیه این ماهی کنیم.




آموزش در کنار سرگرمی
ما در این مجموعه تلاش می‌کنیم در عین سرگرمی که برای بچه‌ها ایجاد می‌کنیم نکاتی را هم به آنها آموزش بدهیم به همین دلیل مدام در حال تحقیق برای شخصیت‌ها و قصه‌ها هستیم تا نکاتی را به بچه‌ها آموزش بدهیم که در عین سرگرمی آموزش هم ببینند و از طریق داستان‌ها و شخصیت‌های این مجموعه یاد بگیرند. حتی در زمینه‌های دیگر هم تلاش می‌کنیم به بچه‌ها آموزش بدهیم. مثلا در یکی از داستان‌ها می‌خواستیم صرفه‌جویی را به بچه‌ها آموزش بدهیم. اتفاقا در فصل چهارم هم از یک روان‌شناس دعوت به همکاری کردیم، چون مخاطب این مجموعه بین شش تا 12 سال است.



ماهی بند
در کنار شخصیت اصلی که بچه‌ها دوستش دارند، چند شخصیتی را که به سرپرستی ماهی بادکنکی مدام با هم هستند، بچه‌ها بیشتر دوست دارند. مثلا اره‌ماهی، جیز ماهی و سبیل ماهی که سرگروهشان ماهی بادکنکی است و این چهار شخصیت بیشتر موردتوجه بچه‌ها قرارگرفته است. به‌خصوص سبیل ماهی که بچه است اما سبیل دارد و خیلی اهل لاف زدن است و بچه‌ها دوستش دارند. البته فصل یک و دو پشت سر هم پخش شد اما فصل سوم منظم پخش نشد و همین به کار لطمه وارد می‌کند.