در جنگ روایتگری در مورد مكتب حاج‌قاسم قرار داریم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

در جنگ روایتگری در مورد مكتب حاج‌قاسم قرار داریم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «سردار شهید قاسم سلیمانی، حصارهای شغلی و امنیتی را كنار زد و خورشید شخصیت بزرگ او شروع به درخشیدن كرد.»
محمدمهدی اسماعیلی دیروز در همایش علمی و پژوهشی مكتب حاج‌قاسم؛ دانشگاه و رسانه كه در واحد تهران مركزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، با بیان این‌كه كنترل ویروس كرونا باعث آغاز فعالیت دوباره برنامه‌های فرهنگی و مذهبی شد، اظهار كرد: «سال گذشته كه اولین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی بود، به دلیل شیوع ویروس كرونا امكان تجلیل و برگزاری بزرگداشت در شأن شخصیت او وجود نداشت. امسال اما وضعیت طوری شد كه اجتماعات فرهنگی و مذهبی در حال برگزاری است و بخش‌ها و مراكز نسبت به سردار سلیمانی ادای دین می‌كنند.»
اسماعیلی درباره شخصیت‌های الهام‌بخش به این نكته اشاره كرد و گفت: «در حوزه‌های مختلف به شخصیت‌های جامع و الهام‌بخش نیاز داریم و هویت در كشورها حول و حوش برخی از نمادها شكل می‌گیرد. در مورد مكتب انقلاب اسلامی و این پدیده بی‌نظیر در این دوره معاصر وقتی صحبت می‌كنیم، نمی‌توان از شخصیت امام راحل گذشت، چراكه اینها به هم گره خورده است.»
عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این نكته كه انقلاب اسلامی در سه دهه اخیر و در دوره زعامت رهبر معظم انقلاب به استراتژی نوین در موضوع الهام‌بخشی در منطقه رسیده است، ادامه داد: «بعد از سه دهه كه این موضوع را ارزیابی می‌كنیم، ایران یك راهبرد روشن را توسط رهبر انقلاب مدیریت كرد و در منطقه غرب آسیا تحول مهمی شكل گرفت. تحول مهم این است كه امروز منطقه درگیر پیام ایستادگی، مقابله با ظلم و بیان معارف اسلام است. همچنین به یك ساختار روشن رسید و وقتی از آن سخن به میان می‌آوریم، نامش را مكتب مقاومت می‌گذاریم.»
وی افزود: «مكتب مقاومت در سه دهه اخیر به شخصیت محوری یعنی سردار شهید قاسم سلیمانی، گره خورده و نماد این راهبرد موفق، انقلاب اسلامی است. كنشگری و حضور این شخصیت نه‌تنها محدود به حضور نظامی، دفاعی و امنیتی او نشد، بلكه جلوه‌های جدید از او نمایان كرد و هرچه زمان جلو آمد، درخشش بیشتری گرفت. بنای نیروهای انقلاب مثل نیروی قدس بر شهرت نیست و از این امر به دلیل اقتضائات شغلی و موقعیت‌های مكانی گریزان هستند.»
 
اسماعیلی تاكید كرد: «شخصیت سردار سلیمانی به دلیل ابعاد مختلفی كه پیدا كرد، رهبر معظم انقلاب با افتخار به این شخصیت، عنوان مكتب را اطلاق كردند. چه اتفاقی افتاد، حاج قاسمی كه نماد مكتب مقاومت بود، به درجه‌ای از درخشش و تاثیرگذاری در حوزه‌های مختلف رسید كه در زمان شهادت و عروج او، عنوان مكتب توسط رهبر معظم انقلاب به نام او شد.»
وی درباره ابعاد فرهنگی، هنری و رسانه‌ای سردار سلیمانی با طرح این سوال كه آیا حاج‌قاسم فقط یك نظریه‌پرداز در این حوزه‌ها بود، اظهار كرد: «پاسخ به‌طور طبیعی منفی است. چراكه سردار سلیمانی دارای شخصیتی معنوی، نظامی، دفاعی، امنیتی و اخلاقی بود. در حوزه فرهنگی و هنری به دنبال اجرای منش، مشی و سلوك این شهید بزرگ هستیم. حاج‌قاسم از شخصیت دفاعی به نماد كاملی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف رسید.»
به گفته وزیر فرهنگ، عقلانیت در سیره، سلوك، منش و مشی حاج‌قاسم، او را تبدیل به مكتب كرد. وی تاكید كرد: «دشمن، جسم مادی شهید عالی‌مقام را نشانه گرفت و تصور كرد حوزه الهام‌بخشی حاج‌قاسم را در منطقه كور می‌كند. امروز در جنگ روایتی و رسانه‌ای با مكتب حاج‌قاسم قرار داریم.»
اسماعیلی با تاكید بر این‌كه شهید حاج‌قاسم را باید در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه به عنوان نماد هویتی جامعه امروز ایران روایت كنیم، عنوان كرد: «امروز با شخصیت و مكتب حاج‌قاسم رو‌به‌رو هستیم كه همه دل‌های مشتاق انقلاب اسلامی را به خود جذب كرده است. شبكه سلطه‌ای كه در حوزه‌های فضای مجازی حاكم است، در این شبكه آمریكایی اجازه هشتگ كردن نام حاج‌قاسم را نمی‌دهد.»
به گفته اسماعیلی، تكلیف حوزه رسانه، فرهنگ و هنر این است كه در این مبارزه، شخصیت بزرگ سردار سلیمانی و این صاحب مكتب را به جهان روایت كند. در یك جنگ روایتگری در مورد مكتب حاج‌قاسم قرار داریم و در این جنگ نابرابر رسانه‌ای، همه ما باید همت خود را كنار هم قرار دهیم.»