آخرین نفس‌های آمریکا در سوریــه

بسیاری از نیروهای اشغالگر آمریکایی در پایگاه «التنف» واقع در خاک سوریه، ناچار شده‌اند به سوی اردن فرار کنند

آخرین نفس‌های آمریکا در سوریــه

در حالی که حملات راکتی و موشکی علیه مواضع اشغالگران آمریکایی در سوریه و عراق شدت گرفته‌است، بخش زیادی از این نیروها ناچار شده‌اند تحت فرمان سنتکام و پنتاگون، محل ماموریت خود را ترک کرده و به کشورهای دیگر نقل‌مکان کنند. نکته جالب‌توجه این‌که فرار نیروهای آمریکایی از پایگاه «التنف» واقع در سوریه به سوی اردن، حتی از سوی رسانه‌های این کشور که مدعی گردش آزاد اطلاعات هستند پوشش داده نشده‌است! الوطن سوریه گزارش داد که ائتلاف آمریکایی بخشی از نیروهای خود را در پناهگاه‌های ویژه نگه داشته و بخش اعظم نیروهای خود را به اردن منتقل کرده‌است. منابع مذکور تاکید کردند که ائتلاف آمریکایی پناهگاه‌های در داخل این پایگاه را تجهیز کرده‌است. المیادین هم گزارش داد که آمریکایی‌ها نیروهای خود را از التنف از بیم حملات انتقامجویانه خارج کرده‌اند.

 التنف کجاست؟
پایگاه التنف در مثلث مرزی سوریه، عراق و اردن قرار دارد. این پایگاه، غیر‌قانونی بنا شده و 50 کیلومتر منطقه ممنوعه دارد. منطقه التنف کلیدی و از حیث ژئواستراتژیک بسیار مهم است زیرا برای آمریکا و رژیم صهیونیستی، نقش ایجاد مانع بر سر راه کریدور ایران، عراق و سوریه را ایفا می‌کند. با این حال، چنین مانعی به‌زودی از بین خواهد رفت. گذرگاه التنف نقطه مرزی مشترک بین سه کشور سوریه، عراق و اردن است که نخستین و مهم‌ترین گذرگاه مرزی سوریه با عراق به‌شمار می‌آید. آمریکا و متحدانش طی سال‌های اخیر همواره تلاش کردند کنترل این گذرگاه در اختیار ارتش سوریه و متحدانش قرار نگیرد اما اکنون آخرین روزهای خود را در این منطقه سپری می‌کنند. نیروهای آمریکایی به‌واسطه مخالفت قوی حکومت سوریه، ارتش این کشور و هم‌پیمانان دمشق در منطقه دیگر نمی‌تواند در برابر خواسته‌ای به نام خروج کامل از سوریه مقاومت کند. کنترل پایگاه التنف تا شعاع 56‌کیلومتری در اختیار نیرو‌های آمریکایی قرار داشته و تا‌کنون واشنگتن حتی به نیرو‌های سوری نیز اجازه نزدیک شدن به گذرگاه التنف را نداده است. با این حال، آمریکا اکنون آخرین نفس‌های خود را در سوریه و التنف می‌کشد.
 اتصال محور مقاومت
همان‌گونه که اشاره شد، التنف به لحاظ جغرافیایی در محل استراتژیک و تعیین‌کننده‌ای قرار دارد. این گذرگاه به لحاظ سیاسی نیز اهمیت زیادی دارد، زیرا این گذرگاه به‌واسطه نزدیکی به عراق سبب اتصال محور مقاومت در سوریه و عراق می‌شود، موضوعی که آمریکا و متحدانش از آن بیم دارند و مهم‌ترین راهبرد آنها نیز ممانعت از اتصال گروه‌های مقاومت در منطقه به‌خصوص در سوریه و عراق است. پاملا اسپنسر، تحلیلگر نروژی در این خصوص عنوان می‌کند که پایگاه نظامی آمریکا در التنف در زمره بزرگ‌ترین پایگاه‌های نظامی این کشور در منطقه غرب آسیا و به تبع آن در سوریه محسوب می‌شود.
 التنف؛ نقطه شکست آمریکا
طی ماه‌های اخیر، پایگاه التنف به یکی از ناامن‌ترین نقاط استقرار اشغالگران آمریکایی در منطقه تبدیل شده‌است. زمانی حمله به پایگاه‌های آمریکا به‌عنوان یک عمل خاص و استثنا تلقی می‌شد اما امروزه دیگر حمله به پایگاه‌های آمریکا به موضوعی عادی تبدیل شده‌است.
تحولات روزهای اخیر نشان داد که آمریکایی‌ها در برابر رشد حملات موشکی و پهپادی نیرو‌های مقاومت عاجز مانده و قدرت پدافندی لازم را نیز برای مواجهه با این حملات ندارند. در چنین شرایطی تنها یک راه پیش‌روی اشغالگران باقی‌مانده و آن خروج مطلق از سوریه، عراق و منطقه است.  آنچه در التنف و دیگر پایگاه‌های محل استقرار اشغالگران آمریکایی در منطقه می‌گذرد، معادله نبرد را به سود جریان مقاومت تغییر داده‌است. حملات متعدد به پایگاه‌های آمریکا در شمال و شمال‌شرق سوریه نشان‌دهنده آن است که می‌توان به آمریکا ضربه زد و هیچ واکنشی نیز مشاهده نکرد چرا که آمریکا درگیر مشکلاتی ساختاری در منطقه شده و به همین دلیل جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به‌دنبال فرار از منطقه است.



ناکامی استراتژیک آمریکا
اکثریت قریب به‌اتفاق تحلیلگران منطقه و روابط بین‌الملل بر این باورند که جنس ناکامی‌های واشنگتن در سوریه، از جنس راهبردی و استراتژیک است. بدیهی است که آمریکا برنامه‌ای برای خروج خودخواسته از سوریه نداشته و اکنون در معرض اخراج از این کشور قرار گرفته‌است. به‌عبارت بهتر، واشنگتن چاره‌ای جز خروج نیروهای خود از خاک سوریه ندارد زیرا در غیر این صورت باید ریسک ناشی از اشغالگری خود را بپذیرد.
مقامات دولت جو بایدن در قبال آنچه امروز در التنف می‌گذرد سکوت کرده‌اند. امروز همگان می‌دانند که نقش تروریست‌های سنتکام در فراری دادن بسیاری از نیروهای داعش در صحنه نبرد با ارتش عراق و سوریه و هدایت آنها به سوی مکان‌های نامعلوم و بیابانی در مناطق مرزی و صعب‌العبور این دو کشور چه بوده‌است. مقامات آمریکایی طی سال‌های گذشته و اخیر تلاش کرده‌اند با تضمین بقای نیروهای اشغالگر خود در منطقه، خیال تروریست‌های تحت امر واشنگتن، تل‌آویو و ریاض در منطقه را تا حدودی راحت سازند. با این حال تحولات اخیر در سوریه به‌وضوح نشان داده است که رزمندگان مقاومت و ملت‌های منطقه، هرگز اجازه تحقق اهداف و آمال جو بایدن، آنتونی بلینکن، جیک سالیوان، جان کری و دیگر طرفداران تجزیه منطقه و جهان اسلام را نخواهند داد. بدون شک آثار و تبعات خروج ناخواسته آمریکا از التنف، نه‌تنها به افزایش قدرت مانور راهبردی و سرزمینی حکومت سوریه منجر خواهد شد بلکه توان جبهه مقاومت را در مواجهه استراتژیک با سیاست‌های منطقه‌ای کاخ سفید
دوچندان خواهد ساخت.