جایزه‌ام را    از  پـدرم گرفتـم

گفت‌و‌گو با گلاره ناظمی بعد از حضور در بین 10 داور برتر جهان

جایزه‌ام را از پـدرم گرفتـم

اگر علیرضا فغانی پرافتخارترین داور مرد تاریخ فوتبال ایران است، گلاره ناظمی را هم می‌توان پرافتخارترین داور زن ایرانی دانست. او برای چهارمین‌بار در فهرست 10 داور برتر زن جهان قرار گرفت. ناظمی در سال 2021 در جام‌جهانی فوتسال حضور داشت و حتی توانست در کنار دیگر داوران، فینال جام‌جهانی را قضاوت کند. خود او می‌گوید سال 1400 بهترین سال داوری‌اش بوده . ناظمی اخیرا از سوی فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار هم در فهرست 10 داور برتر جهان قرار گرفته بود.

 خانم ناظمی حضور در بین 10 داور برتر جهان با انتخاب فوتسال پلنت که سایت معتبری است، چه حسی دارد؟
حس خوبی دارد. به جرات می‌توانم بگویم سال 1400 بهترین سال داوری من بود. علاوه بر این‌که در بین بهترین‌های جهان قرار گرفتم، شانس حضور در جام‌جهانی فوتسال را به دست آوردم. حتی عضو کوبل داوری بازی فینال بودم. این بزرگترین آرزویم بود که به آن رسیدم. درباره انتخاب تازه‌ای که صورت گرفته باید یک نکته بگویم. این چهارمین‌بار است که در بین 10 داور برتر سال قرار می‌گیرم. امیدوارم روزی برسد که حتی بتوانم جایگاه اولین داور برتر را به دست بیاورم.
 آن روز نزدیک است؟ شرایط سنی شما هم به شکلی است که می‌توانید در دو جام‌جهانی بعدی حاضر باشید.
بله. من می‌توانم در دو جام‌جهانی بعدی هم باشم ولی این‌که بتوانم به آنها برسم، از الان قابل پیش‌بینی نیست و باید ببینیم آینده چطور پیش می‌رود. همانطور که می‌دانید داوران تا 45 سالگی می‌توانند قضاوت کنند. من همه تلاشم را می‌کنم و امیدوارم به اهدافی که دارم برسم.
 درباره مکانیزم انتخاب بهترین داور از جمع 10 داور نهایی . خبر دارید به چه شکل است؟
تا جایی که می‌دانم در سال‌های گذشته به انتخاب ناظران، داوران و مربیان بود. این دوره اما فکر کنم مردم هم می‌توانند رای بدهند.
در این‌صورت امیدوارم بتوانم رای بیاورم.
 از فدراسیون فوتبال کسی این انتخاب را به شما تبریک گفت؟
از فدراسیون؟ خیر.
 دلیل خاصی داشت؟
نمی‌دانم. ولی یک نکته بگویم. من جواب تلاش‌هایم را همیشه از مردم ایران گرفته‌ام. اینقدر به من لطف داشتند که شرمنده‌شان شده‌ام.
 واکنش خانواده چه بود؟
هر دفعه که به افتخاری می‌رسم، از پدرم جایزه می‌گیرم. تا به خانه می‌رسم شیرینی‌ام را می‌دهد. تنها کسی که همیشه و همیشه دست به نقد کادویم را می‌دهم، پدرم است. این بار هم  جایزه‌ام را از او گرفتم.
 یعنی هیچکس دیگری جایزه‌ای به شما نمی‌دهد؟ مثلا به جام جهانی رفتید و برای ایران افتخار کسب کردید، کادویی به شما ندادند؟
راستش را بگویم نه. من هم هیچ‌وقت خواسته‌ای نداشته‌ام. ولی بعضی‌ها فکر می‌کنند با توجه به این افتخارات،  کلی جایزه و کادو به سمتم سرازیر می‌شود ولی چون پرسیدید جواب می‌دهم. من بابت قضاوت جام‌جهانی هم چیزی دریافت نکردم. نه بنده و نه آقای افشار که ایشان هم در رقابت‌ها حضور داشتند. متاسفانه داوران کلا جزو ورزشکاران نیستند!
 مگر می‌شود؟
باور کنید.
 پس فقط از فیفا پول گرفتید؟
از فیفا پول گرفتم؟ خیر. ما تحریم هستیم. حتی یک دلار هم نتوانسته‌ام به خاطر قضاوت در آن مسابقات بگیرم. همانطور که می‌دانید حتی به شخص هم پول نمی‌دهند. فیفا نمی‌تواند یک دلار هم به حساب ایرانی‌ها بریزد. باید منتظر بمانیم تعیین تکلیف شود. اگر تحریم‌ها رفع شود ما هم می‌توانیم پول‌مان را بگیریم.
 چرا نقدی ندادند؟
اتفاقا پیشنهادش را در آنجا دادیم و گفتیم نقدی بدهید که قبول نکردند و گفتند فقط می‌توانیم واریز کنیم.
 شما پیشنهادی برای کار در خارج از ایران داشته‌اید؟
بله، پیشنهاد بوده ولی من دوست دارم فقط و فقط در ایران کار کنم. می‌خواهم در کشورم، جایی که داوری را در آن شروع کردم، در همین جا هم داوری‌ام را تمام کنم.