رابطه شنیدن داستان‌ها  با آمادگی برای بحران‌ها

 دیدن فیلم‌های زامبی شما را برای شرایط همه‌گیری کرونا آماده کرده‌است

رابطه شنیدن داستان‌ها  با آمادگی برای بحران‌ها

 داستان‌ها و فیلم‌های آخرالزمانی که در آن تعداد کمی از بازماندگان وارد دنیایی جدید و بسیار متفاوت می‌شوند، مدت‌هاست داستان‌های محبوبی هستند که حاصل خیال‌پردازی‌های فیلمنامه‌نویسان و نویسندگان بوده‌اند. به گفته تیمی از محققان، افراد زیادی از خواندن و شنیدن این داستان‌ها لذت می‌برند، در حالی که ممکن است متوجه نباشند غوطه‌ور شدن در داستان‌ها آنها را برای واقعیت این روزهایمان آماده کرده‌است.
جان جانسون، استاد ممتاز روان‌شناسی، به‌تازگی تحقیقاتی را با چند نفر از همکارانش انجام داده‌است که نشان می‌دهد لذت‌بردن از فیلم‌های ترسناک می‌تواند در مقایسه با دیگرانی که از سرگرمی‌های ترسناک لذت نمی‌برند، فرد را در رویارویی با همه‌گیری‌هایی مانند کووید-19 بهتر آماده کند.
جانسون توضیح داد: «آخرین همکاری تحقیقاتی من از این نظر منحصربه‌فرد بود که همکارانم می‌خواستند عواملی فراتر از شخصیت را شناسایی کنند که به آمادگی روانی و انعطاف‌پذیری افراد در مواجهه با همه‌گیری کمک می‌کند.» پس از بررسی تأثیرات شخصیتی که در واقع بسیار قوی بود، متوجه شدیم افرادی که فیلم‌های مربوط به زامبی‌ها، هجوم بیگانگان فضایی و همه‌گیری‌های آخرالزمانی قبل از کووید-19 دیده بودند، بهتر از دیگران با پیامدهای همه‌گیری واقعی و فعلی مقابله می‌کردند. این نوع فیلم‌ها ظاهرا به عنوان تمرین ذهنی برای رویدادهای واقعی عمل می‌کنند. برای من، این پیام مهم‌تری در مورد داستان‌ها دارد: این که «داستان‌ها فقط برای سرگرمی نیستند، بلکه ما را برای زندگی آماده می‌کنند.»
محققان یک نظرسنجی را طراحی کردند که به‌صورت آزمایشی و از طریق یک وب‌سایت 310 نفر در آن شرکت کردند. شرکت‌کنندگان میزان علاقه‌شان به ژانرهای ترسناک، زامبی، هیجان‌انگیز - روان‌شناختی، فراطبیعی، آخرالزمانی/پساآخرالزمانی، علمی - تخیلی، تهاجم بیگانه، جنایی، کمدی و ژانرهای عاشقانه را در فیلم‌ها و تلویزیون نشان دادند. در مرحله بعد، از شرکت‌کنندگان در مورد تجربه گذشته و حال و علاقه به فیلم‌هایی که به صراحت در مورد بیماری‌های همه‌گیر بودند، سؤال شد. تعدادی از سوالات مرتبط با پروژه‌های دیگر نیز در این نظرسنجی به عنوان سوالات کنترل آورده شد.
با توجه به نتایج این تحقیق به نظر می‌رسد افرادی که قبل از همه‌گیری انواع خاصی از فیلم‌ها را تماشا می‌کردند، در طول همه‌گیری کووید-19 مقاومت بهتری از خود نشان دادند.
جانسون گفت: «مطمئن نیستم تماشای چنین فیلم‌هایی در حال حاضر برای وضعیت فعلی ما مفید باشد. با این حال، درک من از همه‌گیری‌ها و دیگر رویدادهای چالش‌برانگیز زندگی این است که چالش‌های مشابه آینده کاملا اجتناب‌ناپذیر هستند. گذشته اغلب به‌راحتی فراموش می‌شود. چه کسی عالمگیری بیماری آنفلوآنزای اسپانیایی در ابتدای قرن بیستم را به یاد آورد؟ همه وقتی تاریخ آن را خواندیم که دانشمندان آن بخش از تاریخ را در طول همه‌گیری کووید-19 مطرح کردند. این باور مرا تقویت می‌کند که استفاده از کتاب‌ها، فیلم‌ها و شاید حتی بازی‌های ویدیویی فقط یک سرگرمی بیهوده نیست، بلکه راهی برای تصور واقعیت‌های شبیه‌سازی‌شده‌است که ما را برای چالش‌های آینده آماده می‌کند.»
منبع: Neuroscience News