جلوی فروش دستگاه‌های تاریخی ـــ صنعتی را بگیرید

جلوی فروش دستگاه‌های تاریخی ـــ صنعتی را بگیرید

گفته می‌شود دستگاه‌های فلزی ۹۰ساله پنبه پاک‌کنی مجموعه مرکز تحقیقات کشاورزی ورامین به عنوان ضایعات در حال فروش است و به‌زودی ذوب خواهد شد.
مجموعه مرکز تحقیقات کشاورزی استان تهران در ورامین قرار دارد و در دوره پهلوی اول به نام اداره فلاحت ورامین احداث شده است. تمام ساختمان‌های این مجموعه در سال ۱۳۱۷ تأسیس و دستگاه‌ها با آرم شیکاگو وارد کشور و در این کارخانه نصب شده است.
نکته قابل تأمل آن که این ساختمان‌های بتونی ساخته شده به دست آلمان‌ها مربوط به دوره پهلوی اول و انقلاب صنعتی ایران تا کنون ثبت ملی نشده است. در آن زمان یک‌سری دستگاه به صورت اختصاصی از شیکاگو و 
چک و اسلواکی سابق وارد ایران شده و در این مرکز مستقر شده است. تا زمانی که مرکز تحقیقات پنبه کشور اینجا مستقر بود، این دستگاه‌ها استفاده می‌شد. پس از انقلاب دستگاه‌های جدید آوردند و این دستگاه‌های ارزشمند که به‌عنوان نمونه وارد ایران شده بود، جمع‌آوری شد و در سوله‌های آجری همین مرکز سال‌ها خاک می‌خورد. اما اکنون خبر می‌رسد رئیس جدید مجموعه تصمیم گرفته طی مزایده‌ای این دستگاه‌ها را به عنوان ضایعات پنبه‌پاک‌کنی بفروشد. این درحالی است که این دستگاه‌ها نشانه توسعه صنعتی ایران و ورامین و به لحاظ ارزش اثر، تک و نمونه است. در این بین ما از حسن فیروزی، معاون برنامه‌ریزی فرمانداری ورامین پیگیر این ماجرا شدیم که بنا به گفته او هم اکنون دستور توقف مزایده صادر شده تا با حضور میراث فرهنگی وضعیت این دستگاه‌ها مشخص شود.