یک پویانمایی هراس‌انگیز برای قاتلان سردار

واکنش‌های گسترده به انتشار پویانمایی «انتقام حتمی است» ادامه دارد

یک پویانمایی هراس‌انگیز برای قاتلان سردار

از چهارشنبه گذشته که پویانمایی «انتقام حتمی است» روی پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR بارگذاری شده، واکنش مسوولان آمریکایی در رسانه‌های رسمی یا شبکه‌های اجتماعی به این ویدئوی 107ثانیه‌ای ادامه دارد. «انتقام حتمی است» یکی از آثار برگزیده ارسالی به پویش «قهرمان» است که در آستانه دومین سالگرد شهادت سردار حاج‌قاسم سلیمانی و شهدای همراه راه‌اندازی شده و به اظهارات رهبر انقلاب اسلامی درباره انتقام از قاتلان و آمران شهادت شهید سلیمانی می‌پردازد. آیت‌ا... خامنه‌ای در دیدار اخیر با خانواده و ستاد سالگرد شهید سلیمانی یک بار دیگر به موضوع تقاص از قاتلان شهید سلیمانی اشاره کردند و فرمودند: «شهید سلیمانی ماندنی است، تا ابد زنده است؛ آنها که او را شهید کردند -ترامپ و امثال او- جایشان زباله‌دان تاریخ است و جزو فراموش‌شدگان تاریخ خواهند بود در زباله‌دان اما او تا ابد زنده است؛ شهید این جوری است و دشمنان او گم و گور خواهند شد. البته ان‌شاءا... بعد از آن‌که تقاص دنیوی‌شان را بدهند، گم و گور خواهند شد». به نظر می‌رسد این اقدام تیری است که به هدف نشسته و اقدامی است که به انجام رسیده اما استاد دانشگاه تهران مانند بسیاری دیگر، تولید و انتشار این انیمیشن را یک شروع در نظر می‌گیرند؛ شروع نبرد روانی علیه دشمن که تداوم آن ضرورت دارد.

ماجرای پویانمایی چیست؟
همین حالا اگر به پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر انقلاب مراجعه کنید، می‌توانید نسخه کامل پویانمایی انتقام حتمی است را با همین عنوان ببینید. در این پویانمایی یک ربات با عبور از دوربین‌های مداربسته به محوطه زمین گلف مارلاگو، اقامتگاه دونالد ترامپ در ایالت فلوریدا نزدیک می‌شود و او را که در حال بازی است هدف قرار می‌دهد. اپراتور ربات کنار مانیتورش تصویری از قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس دارد که هر دو در حمله تروریستی پهپاد آمریکایی در ۱۳دی دو سال پیش، حوالی فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند. همزمان با نشانه رفتن ربات روی دونالد ترامپ، اپراتور تلفن‌همراه ترامپ و همبازی‌هایش در زمین گلف را هک و این پیام را به زبان انگلیسی برای آنها ارسال می‌کند: «قاتل سلیمانی و آمر قتل سلیمانی باید انتقام پس بدهند.»
 واکنش‌ها چه بود؟
انتشار پویانمایی انتقام حتمی است روی سایت رهبری بازتاب گسترده‌ای داشته، از گزارش آسوشیتدپرس در روز پنجشنبه گرفته تا اظهارات مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید یا واکنش مایک پومپئو.
خبرگزاری آسوشیتدپرس پنجشنبه 23دی با انتشار گزارشی، صحنه‌های این انیمیشن را شرح داد.
 جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید، یکشنبه قبل از انتشار این پویانمایی، در واکنش به اظهارات رهبر معظم انقلاب و سخنان رئیس‌جمهور و اراده مردم ایران برای انتقام از قاتلان شهید سلیمانی گفته بود حمله به شهروندان آمریکا عواقب و پیامدهای سنگینی به همراه خواهد داشت.
 مایکل پمپئو، وزیر سابق امور خارجه آمریکا در دوران دونالد ترامپ در پاسخی کودکانه گفته بود: کشتن سلیمانی تصمیم خوبی بود.
 جن ساکی، سخنگوی پنتاگون انتشار این پویانمایی را تهدیدی علیه امنیت ملی آمریکا دانست.
 جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز در گفت‌وگویی با شبکه فاکس‌نیوز گفت: ما از انتشار این ویدئو خبر داریم و آن را بخشی از فعالیت‌های مخرب ایران در منطقه و تهدیدی علیه امنیت آمریکا تلقی می‌کنیم.
کربی تاکید کرد آمریکا این تهدیدها را جدی می‌گیرد، زیرا سربازان آمریکایی هنوز در این منطقه حضور دارند.
 لیندسی گراهام، سناتور پرنفوذ جمهوریخواه بعد از انتشار این پویانمایی در یک رشته توییت نوشت: اگر می‌خواهید بدانید با چه کسانی طرف هستیم، این ویدئو را ببینید.
واکنش‌ها به پویانمایی انتقام حتمی است به اظهارات هراس‌آلود مسوولان آمریکایی ختم نشده و در ادامه این واکنش‌ها، توییتر حساب سایت رهبر انقلاب را مسدود کرد.



استاد دانشگاه تهران درباره انتشار پویانمایی انتقام حتمی است:
 گام بعدی، توضیح جنایت آمریکاست

محمدصادق کوشکی، دکتری اندیشه سیاسی و استاد دانشگاه تهران معتقد است، انتشار پویانمایی انتقام حتمی است، قدم اول ماجراست و باید از ظرفیت‌های هنری بهره‌های بیشتری برد.
این استاد دانشگاه درباره تاثیرگذاری این پویانمایی به جام‌جم گفت: تعبیری حضرت امام (ره) دارند که برمی‌گردد به سال‌های اول دهه60 . ایشان فرمودند سلاح تبلیغات برنده‌تر از سلاح جنگ است. شاید در روزگار ما مفهوم این فرموده ایشان بهتر درک می‌شود، چون در روزگار ماست که نبردهای روانی و عملیات روی ذهن مخاطب صورت می‌گیرد و همه تلاش قدرت‌های سیاسی تاثیرگذاری بر اذهان عمومی جامعه جهانی است.
دکتر کوشکی اضافه کرد: هدف اولیه قدرت‌های سیاسی تاثیرگذاری روی اذهان مخاطبان است و در عصری که به نام رسانه و ارتباطات است، هر چه محتوا هنرمندانه‌تر و قدرت تاثیرگذاری بیشتر داشته باشد، سلاح برنده‌تری محسوب می‌شود.
این استاد دانشگاه معتقد است: آنچه در این مورد خاص دیدیم، این است که یک انیمیشن کوتاه و حتی تخیلی می‌تواند مانند یک سلاح موثر در عملیات روانی به کار آید و نیز به موازات تاثیر مخرب بر طرف مقابل، موجب تقویت و تحکیم روحیه جبهه خودی شود.
دکتر کوشکی، ظرفیت هنر و رسانه را در نبرد روانی قابل توجه دانست و البته تاکید کرد: متاسفانه خیلی به این تاثیرگذاری توجه نداریم و این ظرفیت‌ها هنوز خیلی درک نشده؛ چه از سوی مسوولان، چه از سوی مردم. چون این ظرفیت‌ها شناخته نشده و خیلی قدر این ظرفیت‌ها را نمی‌دانیم.
او معتقد است: قدر و قیمت یک فیلمساز قدرتمند یا خلاق یک مستندساز خلاق یک انیمیشن‌ساز هنوز به‌درستی شناخته نمی‌شود، چون ما به میزان تاثیرگذاری محصول کارشان آگاه نیستیم.
دکتر کوشکی توضیح داد اتفاقاتی از جمله انتشار این پویانمایی باعث می‌شود جایگاه و قدر و قیمت واقعی هنر و هنرمند شناخته شود و به همان اندازه هنرمندان قدر و قیمت بیشتری ببینند و بشود از توان این افراد در جهت پیشبرد اهداف استفاده کرد.
واکنش‌های گسترده به پویانمایی انتقام حتمی است از نظر دکتر کوشکی کاملا طبیعی است. او توضیح می‌دهد: هدف اصلی طراحان و منتشرکنندگان این انیمیشن را نمی‌دانم اما این کار در عرف رسانه‌ای جهان، عملیات روانی است و این یعنی جمهوری اسلامی نسبت به حادثه‌ای که رخ داده و ترور شهید سلیمانی، حساسیتش را حفظ کرده و کسانی که مرتکب آن شده‌اند باید احساس ناامنی کنند و حداقل مجازاتشان این است که توسط جنگ روانی تهدید بشوند.
استاد دانشگاه تهران معتقد است انتشار این پویانمایی قدم اول است و در قدم‌های بعدی باید با همین ساز و کار آثاری تهیه شود که جامعه جهانی با دلایل و چرایی این تهدیدها آشنا شوند. او در این باره گفت: در این پویانمایی، ترامپ تهدید می‌شود و برای این‌که این تهدید مصادره یا سوءاستفاده نشود، باید در گام بعدی همین هنرمندان، آثاری تولید کنند برای تشریح جنایت ترامپ تا در نهایت مخاطب بین‌المللی با ما همنوایی و همدردی کند.