«شاعر نشسته» در صدر حراج تهران ایستاد

«شاعر نشسته» در صدر حراج تهران ایستاد


اگر شما هم از کسانی باشید که در فضای مجازی حضوری فعال دارید، حتما دیروز با واکنش‌های زیادی که به برگزاری پانزدهمین حراج تهران به راه افتاد، روبه‌رو شده‌اید.
میزان فروش و به‌خصوص رکوردشکنی پرفروش‌ترین اثر این دوره حراج باعث بحث و جدل‌های فراوانی شد و برخی کنشگران فضای مجازی، این قیمت‌های نجومی را تلاشی برای پولشویی ارزیابی کردند، اتهام ثابت نشده‌ای که معمولا بعد از این رویداد هربار مطرح می‌شود.
در این دوره حراج که عصرجمعه با اجرای حسین پاکدل برگزار شد، فروش ۱۵۸میلیارد و ۸۹۰میلیون تومانی به دست آمد و با رکوردشکنی اثری از پرویز تناولی با نام «شاعر نشسته» همراه شد که ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به فروش رسید.
بعد از این اثر، طراحی روی شیشه‌ از منیر فرمانفرماییان با ۱۳ میلیارد، اثری بدون عنوان از سهراب سپهری با۱۱ میلیارد و ۸۰۰ تومان و همچنین اثری از حسین زنده‌رودی با فروش ۱۱میلیاردی در رتبه‌های بعدی فروش ایستادند و به این ترتیب رکورد قبلی که متعلق به آیدین آغداشلو به قیمت ۱۲ میلیارد تومان در دوره سیزدهم بود، شکسته شد.
از جمله هنرمندانی که آثارشان در این دوره بالای یک میلیارد تومان به فروش رسید، می‌توان به نصرا... افجه‌ای، محمدعلی ترقی‌جاه، رضا درخشانی، عبدالرضا دریابیگی، قاسم حاجی‌زاده، ژازه تباتبایی، صادق تبریزی، محمد احصایی، سهراب سپهری، مسعود عربشاهی، محسن وزیری‌مقدم، ایرج اسکندری، سیراک ملکونیان، حسین کاظمی، کوروش شیشه‌گران، منصور قندریز، فریده لاشایی، پرویز کلانتری، جعفر روح‌بخش، توکل اسماعیلی، منوچهر یکتایی، ناصر عصار، بهمن محصص، بهمن دادخواه و ابوالقاسم سعیدی اشاره کرد.
چهاردهمین دوره حراج تهران مرداد امسال برگزار شده‌بود که مجموع فروش آن ۴۲ میلیارد و ۷۱۸ میلیون تومان بود. در آن دوره تابلویی از رضا درخشانی با نام «روز و شب‌ را می‌شمارم، روز و شب» به قیمت پنج‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروخته شد که بالاترین فروش این دوره بود. سیزدهمین حراج تهران در 26 دی 99 هم  ۸۷ میلیارد و ۹۴۲ میلیون تومان فروخته‌بود که اگرچه نسبت به فروش دوره چهاردهم، بسیار بالا بود اما تا رسیدن به میزان فروش دوره پانزدهم، فاصله زیادی داشت.
شاعر نشسته تناولی یک مجسمه ساخته‌شده در سال 88 است که در ابعاد ۵۸×۵۳×۱۴۲ سانتی متر با استفاده از برنز ساخته شده‌است و به دلیل فروش بالای اثر متعلق به یک هنرمند در قید حیات، مهم ارزیابی می‌شود.
همچنین اثر حجمی برنز و چوب پرویز تناولی که متعلق به مجموعه دکتر ایرج اعتصام است، دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فروخته شد.پس از فروش ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی مجسمه تناولی، اثری از یک هنرمند درگذشته بود و جالب این که این اثر هم در سال 88 ساخته شده‌بود. طراحی شیشه «شیراز» از منیر فرمانفرماییان که در سال 98 درگذشت، این اثر با تکنیک آیینه‌کاری و گچ روی چوب در ابعاد ۱۵۰×۷۲ سانتی‌متر خلق شده‌است.نام منیر فرمانفرماییان هم در حراج دیروز بازهم با فروش یک اثر بالای یک میلیارد مطرح شد. این اثر «تنوع شش ضلعی» بود که  دو میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان فروخته شد.حسین زنده‌رودی، هنرمند مکتب سقاخانه هم با فروش بالای یکی از آثارش که سال 52 خلق شده‌است، در رده‌های بالای فروش بود. در حراج روز جمعه یک‌بار دیگر نام سهراب سپهری مطرح شد و تابلوی نقاشی بدون عنوان آن از مجموعه تنه‌های درخت جزو پرفروش‌های حراج پانزدهم بود.