جنون شکست خوردگان در یمن

بمباران عامدانه یک زندان در صعده توسط سعودی‌ها منجر به کشته و زخمی شدن بیش از 200 یمنی شد

جنون شکست خوردگان در یمن

پس از عملیات موفقیت‌آمیز یمنی‌ها در ابوظبی که مصداق بارز انتقام مقاومت و ارتش این کشور در برابر سال‌ها تجاوز و کودک کشی اماراتی‌ها بود، جنگنده‌های سعودی، اماراتی و آمریکایی تحرکات خود را در آسمان یمن تشدید کرده‌اند. در این میان، متجاوزان به یمن که به واسطه برتری مقاومت در اصل تحقق شکست خود در این کشور دیگر شکی ندارند، در صدد انتقام گیری از شهروندان و غیر نظامیان یمنی بر آمده‌اند. بمباران یک زندان در صعده، مصداق بارز جنایات بی حد و حصر سعودی‌ها ، اماراتی‌ها و حامیان غربی آنها در یمن محسوب می‌شود. جنایاتی که سازمان ملل متحد مانند همیشه در برابر آنها سکوت کرده است.

منابع یمنی گزارش دادند در پی حمله هوایی ائتلاف سعودی به یک زندان در شمال غرب این کشور، ده‌ها نفر کشته و زخمی شده‌اند. بر این اساس، جنگنده‌های سعودی یک زندان موقت را در استان صعده (شمال غرب) هدف حمله قرار داده‌اند. شبکه المسیره به نقل از خبرنگار خود در استان صعده گزارش داد در پی این حمله، ده‌ها نفر کشته و زخمی شده‌اند و عملیات خارج کردن قربانیان از زیر آوار همچنان ادامه دارد. بنابر گزارش‌ها، حدود ۲۵۰۰نفر در این زندان حضور داشته‌اند و نیروهای امدادی در حال حاضر در تلاش برای نجات افراد هستند. ساعاتی بعد، شبکه المسیره در کانال رسمی خود گزارش داد اطلاعات اولیه حاکی از آن است که ۱۴۰نفر از زندانیان کشته و زخمی شده‌اند. این تعداد در گزارش‌های بعدی، افزایش یافته و فعلا به بیش از 200 نفر رسیده است.
بنابر گزارش المسیره، استاندار صعده خبر داد: بیمارستان‌ها پر از شهدا و مجروحان هستند و ما به‌شدت نیاز به دارو و ملزومات پزشکی داریم. تمام سازمان‌های بین‌المللی پیشتر از زندان موقت بازدیده کرده بودند. ما برای نجات مجروحان نیاز فوری به اهدای خون داریم.
 بازی سعودی‌ها با آتش
بر اساس گزارش شبهی المیادین، تعدادی از قربانیان این حمله، یمنی نیستند و احتمال دارد شمار قربانیان افزایش پیدا کند. این شبکه لبنانی ساعاتی بعد به نقل از خبرنگار خود خبر داد شمار جان‌باختگان در زندان صعده به بیش از ۶۰ نفر رسیده است. این حمله در حالی انجام شده که رسانه‌های یمنی از حمله جنگنده‌های سعودی به بندر الحدیده (غرب یمن) خبر دادند. ائتلاف سعودی مدعی شده بود بندر الحدیده تهدیدی برای کشتیرانی است و از این بندر برای قاچاق سلاح استفاده می‌شود.
 برخلاف این ادعا، شبکه المسیره گزارش داده بود جنگنده‌های ائتلاف متجاوز، ساختمان اداره مخابرات الحدیده را هدف حمله قرار داده‌اند.
محمد علی الحوثی، عضو عالی شورای سیاسی یمن و رئیس کمیته عالی انقلاب این کشور در صفحه توییتر خود، بمباران شدید این روزهای استان‌های مختلف یمن را جنایت جنگی توصیف کرد. او نوشت: «حمله به غیرنظامیان در استان الحدیده همچون صنعا و دیگر استان‌ها، جنایت جنگی است. به کشورهای متجاوز می‌گوییم اگر بمباران راه‌حل بود، شما این چنین وحشیانه تا این روز به تجاوزتان ادامه نمی‌دادید.»
الحوثی با اشاره به شکست آمریکا در افغانستان و خروجش از این کشور، افزود: «اگر آمریکا که به شما سلاح داده و شریک شماست در افغانستان شکست خورد و جنایاتش موجب پیروزی‌اش نشد، پس شما نیز به اذن خداوند شکست بدتری
خواهید‌خورد.»
 آتش بسی که نقض شده است
بمباران بی وقفه صنعا، الحدیده و صعده از روز سه‌شنبه هفته گذشته و پس از حمله پهپادی و موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به ابوظبی آغاز شده و جنگنده‌های سعودی به طور روزانه پایتخت یمن و دیگر مناطق این کشور را بمباران می‌کنند. حملات هوایی به شهر الحدیده در حالی است که دولت صنعا و دولت منصور هادی در اکتبر ۲۰۱۸ طی توافق استکهلم سوئد با آتش‌بس در این استان و حضور کارشناسان سازمان ملل در آنجا موافقت کردند.
بی‌شک در چنین شرایطی حق پاسخ‌دهی برای انصارا... و ارتش یمن محفوظ خواهد بود. بدون شک سعودی‌ها بابت کشتار جدید خود در الحدیده، با پاسخی سخت از سوی مقاومت یمن مواجه خواهند شد. در این معادله، اماراتی‌ها نیز نشان داده‌اند هنوز عبرت لازم را در خصوص آنچه در ابوظبی گذشت ، نگرفته و به بازی خود در زمین واشنگتن و ریاض ادامه‌می‌دهند.
سکوت دوباره سازمان ملل
در این میان، سکوت سازمان ملل متحد بر زخم شهروندان یمنی و بازماندگان قربانیان حوادث اخیر در صعده نمک پاشیده است. سازمان ملل متحد از ابتدای وقوع جنگ یمن تا کنون به جای تبدیل شدن به تکیه گاهی برای شهروندان یمنی و خصوصا زنان و کودکان بی‌سرپناه، تبدیل به عامل و مجرایی برای تشدید جنایات متجاوزان شده است. محکوم نشدن جنایات بی‌حد و حصر سعودی‌ها و اماراتی‌ها در شورای امنیت سازمان ملل، اقدامات سلبی سازمان ملل در مسیر رفع محاصره انسانی در یمن و وابستگی بسیاری از نمایندگان سازمان ملل در امور یمن به لابی‌های غربی و صهیونیستی سبب شده است تا بحران انسانی در یمن وارد پیچیده‌ترین مرحله خود شود.
 مطابق آخرین گزارش‌های رسمی و اعلام شده، نزدیک به 13میلیون نفر از یمنی‌ها اکنون در معرض سوءتغذیه، آسیب‌های جدی جسمی و حتی مرگ قرار دارند. با این حال، چنین مواردی انگیزه‌های لازم را برای ورود مؤثر سازمان ملل متحد به بحران یمن و مهار متجاوزانی مانند ریاض و ابوظبی ایجاد نکرده است.  




سازمان ملل کارآمدی خود را در یمن
به چالش کشیده است
ریچارد فالک، استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه پرینستون و گزارشگر سابق حقوق بشر سازمان ملل متحد در خصوص جنایات اخیر سعودی‌ها و اماراتی‌ها در یمن به جام جم می‌گوید: چه کسی می‌تواند عمق فجایعی که امروز در یمن رخ می‌دهد، خصوصا کشته و زخمی و آواره شدن هزاران انسان بی‌گناه را پنهان کند؟ با این حال سازمان‌های بین المللی از جمله سازمان ملل متحد نشان داده‌اند کارآمدی خود را برای حل و فصل این بحران‌ها از دست داده‌اند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که این فاجعه رخ داده است، دخالت بازیگرانی مانند ایالات متحده آمریکا در مناسبات پنهان سازمان ملل است. این روند باید نه‌تنها در قبال یمن بلکه در قبال دیگر موضوعات و بحران‌های بین‌المللی نیز متوقف شود.
این تحلیلگر آمریکایی افزود: نمی‌توان از سازمانی که تحت تأثیر لابی‌های و نفوذ بازیگران صاحب سلاح و قدرت در نظام بین‌الملل است، انتظار داشت وظیفه خود را در خصوص صیانت از حقوق اولیه و قطعی شهروندان کشورها به درستی انجام شود.  دقیقا مانند فاجعه‌ای که امروز در یمن رخ می‌دهد و هر روز نیز بر ابعاد و وسعت آن در سایه انفعال سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی افزوده می‌شود.