آمریکا قصد خروج از عراق را ندارد

افشاگری روزنامه لبنانی درباره توافق پشت‌پرده بایدن و الکاظمی

آمریکا قصد خروج از عراق را ندارد



روزنامه لبنانی الاخبار طی یادداشتی از افشای سند محرمانه‌ای از توافق رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر عراق خبر داد که مهم‌ترین نتیجه آن عقب‌نشینی‌نکردن و خروج آمریکایی‌ها از عراق است.
این روزنامه لبنانی در یادداشتی به قلم حسین ابراهیم با اشاره به این مساله نوشت: «هر دو طرف آمریکایی و متحدان عراقی آنها از طریق توافقی که در اواخر جولای در واشنگتن در دیدار بایدن با مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق اعلام شد، موفق شدند. حضور الکاظمی در رأس دولت به نفع آمریکا بود تا شرایطی را که مطابق با منافعش است در این توافق لحاظ کند. از این رو تلاش‌های پشت‌پرده آمریکا برای تشکیل دولت اکثریتی که در آن متحدان ایالات متحده و خلیج‌فارس سهم بزرگ و چه‌بسا بزرگ‌تری را داشته باشند و نیروهای مخالف ایالات متحده، به‌ویژه حشدالشعبی و گروه‌های مقاومت را حذف کند».
در ادامه این یادداشت آمده است: «سند محرمانه‌ای که الاخبار به دست آورده است، نیت واقعی واشنگتن را برای عقب‌نشینی‌نکردن از عراق نشان می‌دهد، همان‌طور که ژنرال ریچارد بل، معاون فرمانده نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق در دیدار با سفرا و دیپلمات‌های معتبر عربی و خارجی در بغداد - در سپتامبر ۲۰۲۱ - عقب‌نشینی‌نکردن از عراق را تایید می‌کند».
الاخبار در ادامه تصریح می‌کند این سند بیانیه‌ای است که خلاصه‌ای از نتایج گفت‌وگوهای راهبردی مشترک ایالات متحده و عراق در مورد عقب‌نشینی را که با دقت کامل تدوین شده، نشان می‌دهد. بر این اساس ماموریت نیروهای ائتلاف حدود یک‌سال پیش بازسازی شد و بزرگ‌ترین چالشی که امروز پیش‌روی آن قرار دارد، چگونگی مشروعیت‌بخشیدن به موجودیت آن از طریق دولت در بغداد و نهادهای قانون اساسی است. مشکل این است که این افراد قوی‌ترین حزب درحال‌حاضر نیستند.
بر اساس این سند، بیل پیش‌بینی کرد که عقب‌نشینی کامل به نتایج فاجعه‌بار» منجر خواد شد اما درعین‌حال، او کنترل مجدد داعش بر عراق، همان‌طور که طالبان در افغانستان انجام داد را بعید دانست و در مقابل از سیطره نیروهای مقاومت هم‌پیمان با ایران، کسانی که وی آنها را شبه‌نظامی نامید، ابراز نگرانی کرد.
به اعتقاد نویسنده، این سند بیانگر حقایق زیادی است که مهم‌ترین آن این است که عقب‌نشینی آمریکا از عراق صوری است نه عملی اما حقیقت مهم‌تر این است که در عراق کسانی هستند که خواهان خروج نیروهای آمریکایی نیستند و حتی با آمریکایی‌ها برای تهیه چنین بیانیه‌ای تبانی کردند که خروجی‌ را پیشنهاد می‌کند که عملا محقق نخواهد شد. این گروه به انتخابات اکتبر گذشته که به پیروزی نسبی نیروهای وفادار به آمریکایی‌ها و کشورهای حوزه خلیج‌فارس منجر شد، دل بستند. به‌طوری‌که در میان نیروهای پیروز انتخابات، تنها جریان صدر است که هنوز موضعش در قبال عقب‌نشینی آمریکا شفاف نیست. با وجود این‌که رهبران آن، قبلا از توافق عراق و آمریکا در این زمینه ابراز رضایت کرده بودند. جدای از حد نصاب سیاسی که دولت جدید را شامل خواهد شد، یک نصاب سیاسی موازی کامل مخالف اشغال وجود دارد، به‌ویژه وقتی مشخص شود که روند ترک عراق دور زده می‌شود. نویسنده با اشاره به این موضوع می‌نویسد: «بنابراین، مقاومت که متعهد شده بود در صورت عدم عقب‌نشینی، نیروهای آمریکایی را هدف قرار دهد، دیگر بیش از این صبر نکرد و از ابتدای سال جدید، عملیات هدف‌قراردادن پایگاه‌هایی که آمریکایی‌ها را در خود جای داده، با تمرکز بر هدف‌قراردادن آمریکایی‌ها و نه عراقی‌ها در داخل این پایگاه‌ها آغاز شده است. این همان چیزی است که در تعدادی از عملیات‌ها اتفاق افتاد. مانند عملیات‌هایی که پایگاه آمریکایی‌ها در نزدیکی فرودگاه بغداد را با پنج هواپیمای بدون سرنشین، سفارت آمریکا در منطقه سبز و نیز پایگاه عین‌الاسد و پایگاه بلد را هدف قرار داد».
این حملات با تنش امنیتی داخلی عراق نیز همراه شد که نشان‌دهنده چالشی برای نیروهایی است که می‌توانند با آمریکایی‌ها در باقی‌ماندن خود در عراق همراهی کنند. طی روزهای گذشته، عملیات هدف‌قراردادن مقر حزب محمد الحلبوسی، رئیس مجلس و نیروهای پیشمرگه در بغداد و کرکوک تشدید شد و از سوی دیگر، ترور نیروهایی از حشدالشعبی و مقاومت نیز صورت گرفت.