تقدیر از امیدهای آینده موسیقی ایران

پانزدهمین جشنواره‌ملی موسیقی جوان با معرفی برترین‌های این دوره به کارش پایان داد

تقدیر از امیدهای آینده موسیقی ایران

 جشنواره‌ملی موسیقی‌جوان، بین همه جشنواره‌های موسیقایی جایگاهی ویژه‌ دارد؛ سر و کار این جشنواره با نوجوان‌ها و جوان‌هایی است که از سراسر ایران وارد گود رقابت می‌شوند و آموخته‌ها و داشته‌هایشان را به نمایش می‌گذارند. در سال‌های پیش از کرونا، اختتامیه این جشنواره شور غریبی داشت و احوالات شرکت‌کنندگان چه مقام و رتبه‌ای کسب می‌کردند یا حتی اگر به فهرست برترین‌ها راه نمی‌یافتند، قابل توجه بود.
جشنواره به گام پانزدهم رسیده و به ناچار اختتامیه‌اش به صورت آنلاین برگزار شده‌است اما با این همه شب پنجشنبه گذشته مثل 14دوره قبلی، برای خیلی‌ها شب سرنوشت یا دست‌کم یه نقطه عطف مهم بوده‌است.
مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره‌ملی موسیقی‌جوان شامگاه پنجشنبه در تالار وحدت تهران برگزار شد. در این مراسم که عباس سجادی اجرای آن را برعهده داشت، پیام محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرائت شد، محمود سالاری معاون هنری وزیر ارشاد، محمد الهیاری سرپرست دفتر موسیقی ارشاد، هومان اسعدی دبیر پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی‌جوان و حسین علیزاده مشاور عالی دبیر جشنواره نکاتی را مطرح کردند و در نهایت برگزیدگان چهار بخش اصلی جشنواره معرفی شدند. ابراهیم لطفی عضو هیأت داوران جشنواره در بخش موسیقی کلاسیک، حمیدرضا اردلان داور و مشاور دبیر بخش موسیقی نواحی و کیاوش صاحب‌نسق عضو هیأت داوران بخش آهنگسازی نیز در مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان نظرات‌شان را در این مراسم بیان کردند.
 پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در متن پیام محمدمهدی اسماعیلی به پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان آمده‌است: موسیقی همواره یکی از جلوه‌های هنری جوامع و ملل از آغاز تاکنون و به عنوان یک بلاغت مؤثر روحی، نماینده احساسات عالی و روح ملت‌ها بوده‌است. حفظ و پاسداری از این میراث بی‌بدیل که طی سالیان متمادی برگرفته از همزیستی و همراهی فرهنگ‌ها، باورها و هویت اجتماعی مردم این سرزمین است، به پشتوانه پیشینه درخشان و فروزان خود، پایدار و پوینده پیش می‌رود. شایستگی و کشف استعدادهای فرزندان ما در هنر موسیقی به پشتوانه همراهی و کسب تجربه از محضر استادان و پیشکسوتان این عرصه نوید از پایندگی و بالندگی موسیقی در جای جای ایران‌زمین است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این پیام عنوان کرد: پانزدهمین برگ از جشنواره ملی موسیقی جوان عرصه درخشش نوجوانان و جوانانی است که برای سربلندی و افتخار ایران اسلامی قدم برمی دارند تا سفیرانی شایسته برای معرفی هویت فرهنگ و هنر کشور عزیزمان باشند. بی‌شک این مهم با همراهی و مشارکت استادان و هنرمندان برجسته و دلسوز در قالب هیأت داوران با رعایت اصول حرفه‌ای و اخلاقی در داوری‌ها معنا و اعتبار می‌یابد، آنان که همواره با حضورشان ضامن و حافظ این برگ زرین هستند و ما وامدار دلسوزی‌ها و تجارب ارزنده ایشان هستیم. حضور گسترده نوجوانان و جوانان از تمام نقاط ایران‌زمین و تنوع حضور از مناطق و اقوام مختلف جای بسی خوشحالی دارد زیرا باعث ایجاد رنگین‌کمانی از اصالت، خلاقیت و توانایی در این جشنواره شده‌است تا با تداوم حضور خود نوید بخش آینده درخشان فرهنگ و هنر ایران
 عزیزمان باشند.
 بیمه برای آینده موسیقی ایران
محمود سالاری، معاون هنری وزیر ارشاد با اشاره به این‌که آینده فرهنگ و هنر با توجه به جوانان تأمین می‌شود، تاکید کرد: همچنان که در بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب آمده، جوانان محور تحول و تمدن‌سازی هستند. جشنواره موسیقی جوان در ایران اسلامی حکایت از این دارد که توجه به آینده و توجه به جوانان یکی از اصلی‌ترین برنامه‌هایی است که در نظام جمهوری‌اسلامی به آن توجه می‌شود. به همین دلیل است که چنین جشنواره‌هایی از اهمیت بالایی برخوردار هستند.
به اعتقاد سالاری، جشنواره‌ای مانند جشنواره موسیقی جوان، آینده موسیقی را تا 50 یا 60 سال آینده بیمه می‌کند. او در این‌باره اضافه کرد: شاهد آثاری برجسته‌ در چهار بخش جشنواره بودیم که نشان از هنر و ذوق ایرانی در حوزه‌های مختلف دارد و هوش سرشار جوان ایرانی را به رخ می‌کشد.
 15دوره جشنواره ملی موسیقی جوان برگزار می‌شود و این اتفاق از نگاه محمد اللهیاری سرپرست دفتر موسیقی ارشاد بسیار آینده‌ساز است. او در آیین‌ اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: شاید کمترین جشنواره‌ای را در حوزه موسیقی داشته‌باشیم که اینچنین تعداد قابل توجهی از استادان حوزه موسیقی به عنوان داور، کار جوان‌ترها را نظارت و ارزشگذاری کنند و نقاط ضعف و قوت‌شان را بگویند.
سرپرست دفتر موسیقی ارشاد نیز با تشکر از دبیر جشنواره، داوران و استادان موسیقی جوان و حتی شرکت‌کنندگان این جشنواره گفت: امیدوارم جشنواره ملی موسیقی جوان در سال‌های آتی هم پررونق‌تر از این دوره و دوره‌های گذشته به مسیر خودش ادامه دهد و همه امیدوار باشیم به این‌که نسل جوانی که معرفی می‌شود، نسلی باشد که با موسیقی ایرانی و نواحی، موسیقی که ریشه در آداب و آئین‌های ما دارد به خوبی آشنا شوند و فرزندان این سرزمین را تربیت کنند.
به عشق جوان‌ها
حسین علیزاده، مشاور عالی دبیر جشنواره و یکی از اعضای هیأت داوران پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از خانواده‌هایی تشکر کرد که در شرایط سخت اقتصادی از فرزندان خود برای یادگیری هنر موسیقی حمایت می‌کنند.
علیزاده به تداوم جشنواره اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین مساله رویدادها در کشور ما نداشتن تداوم است به خصوص برنامه‌های فرهنگی و هنری که با دیدگاه‌های مختلف به آن نگاه می‌شود و از جایی به بعد به صورت اتفاقی یا عمدی دیگر تداوم پیدا نمی‌کنند اما جشنواره ملی موسیقی جوان تا امروز تداوم داشته و عشقی به وجود آورده که باعث می‌شود استادان بدون پرسیدن حتی یک سوال با جشنواره همراه شوند و حتی بین خود ما دوستی‌های عمیقی به‌وجود آورده چون تنها جایی است که نشستیم و درباره هنرهای موسیقی صحبت می‌کردیم و صمیمانه افکارمان را با هم در میان می‌گذاشتیم.
 این آهنگساز عنوان کرد: امسال جشنواره در رشته‌های مختلف نوازندگی و خلاقیت بسیار درخشان بود. جشنواره موسیقی جوان نسبت به دوره‌های اول نگاهش را کمی عوض کرده‌است. با ایجاد بخش خلاقیت و آهنگسازی فرصتی ایجاد کرده که ذهنیت شرکت‌کنندگان را بسنجد. وقتی قطعات را می‌شنیدیم، حیران بودیم و نمی‌دانستیم کدام را انتخاب کنیم؛ فقط بر اساس سنت رتبه‌بندی و طبق نظر جمعی تعدادی را انتخاب کردیم. جا دارد بگوییم همه آنهایی که شرکت کردند برنده هستند چون همه احساسات ما را برانگیختند و حس بسیار خوبی داشتیم.  این آهنگساز مطرح کشورمان به سرنوشت برگزیدگان جشنواره اشاره کرد و خبرداد: برای استعدادهای خاص جشنواره برنامه‌هایی در نظر گرفته شده و قرار است به صورت فوق برنامه تحت آموزش قرار بگیرند. تا زمانی که زنده‌ایم، عشق ما به جشنواره جوان و شرکت‌کنندگانش برقرار است و نفس و امیدمان به آنها بند است که تا هر وقت بنوازند و بخوانند و بسازند، ما هم زنده خواهیم بود.


دبیر پانزدهمین جشنواره‌ملی موسیقی‌جوان:
موسیقی ایرانی هنوز جای کار دارد

هومان اسعدی 9 دوره دبیری جشنواره‌ملی موسیقی‌جوان را برعهده داشته‌است؛ امسال حدود 2500 اثر در زمینه‌های مختلف به دبیرخانه ارسال شد و جشنواره بعد از 10 ماه تلاش در رشته‌های موسیقی نواحی اقوام مختلف ایران، موسیقی کلاسیک ایرانی و همین‌طور کلاسیک اروپایی و آهنگسازی به کارش پایان داد. اعضای شوراهای تخصصی و سیاستگذاری جشنواره از جمله موسیقیدانان برجسته و پیشکسوتان رشته‌های مختلف هستند و امسال بیش از 110 نفر از استاد ان موسیقی هیات‌های داوری جشنواره را تشکیل می‌دادند. هومان اسعدی به عنوان دبیر جشنواره موفق شده این استادان را گرد هم بیاورد و جشنواره را در این دو سالی که شیوع ویروس کرونا بسیار از رویدادهای هنری را لغو کرده، برقرار نگاه دارد. اسعدی درباره نسل جوان موسیقی کشورمان و این‌که آیا آنها می‌توانند در آینده به جایگاه اساتید امروز موسیقی راه پیدا کنند، به جام‌جم گفت: موسیقی کلاسیک غربی که در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران و دانشگاه هنر آموزش داده می‌شوند، هنرمندان جوانی به جامعه موسیقی کشور معرفی کرده که بسیار توانمند هستند و ما در این زمینه حتما آهنگسازانی را خواهیم داشت که در آینده جایگاه قابل اعتنایی داشته‌باشند کما این‌که آقای علی رهبری در یک پروژه، آثار آهنگسازان جوان‌تر را اجرا کردند اما در زمینه موسیقی ایرانی شاید چالش‌هایی داشته‌باشیم. موسیقی کلاسیک ایرانی از گذشته به ذوق و سلیقه و تلاش انفرادی افرادی متکی بوده و آموزش آکادمیک نداشتیم. در این زمینه نیاز به فعالیت‌های بیشتر و آموزش‌های سیستماتیک داریم. اسعدی درباره نقش جشنواره موسیقی جوان اشاره کرد و گفت: با حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی فرهنگ و هنر موسیقی، این جشنواره تا امروز برگزار شده‌است. شاید یکی ازمهم‌ترین نقاط قوت جشنواره این است که با حمایت دولت به طور کامل برگزار می‌شود اما در امور تخصصی و فنی کاملا به اهل فن سپرده شده و اعضای شوراهای تخصصی و سیاستگذاری کاملا همه موسیقیدانان برجسته ایران زمین هستند.