کهنسال‌ترین درختان

کهنسال‌ترین درختان

 درختان، کهنسال‌ترین موجودات زنده روی زمین هستند که هزاران سال از عمر آنها می‌گذرد. دست کم 50 درخت هزار ساله روی زمین وجود دارد. در ادامه به بعضی از این درختان اشاره می‌کنیم.
پاندو: نوعی صنوبر است که در ایالت یوتای آمریکا قرار دارد. این درختان مساحتی حدود 100هکتار دارند و همگی دارای یک سیستم ریشه‌ای مشترک هستند. گمانه‌ها عمر این مجموعه کهنسال را دست کم 80هزارسال تخمین زده‌اند. همچنین این درختان وزن بسیار زیادی هم دارند و جزو سنگین‌وزن‌ترین درختان روی کره زمین هستند. 
متوشالح: این تک درخت در ایالت کالیفرنیای آمریکاست و حدود 5000سال عمر دارد، یعنی زمان ساخت اولین اهرام مصر این درخت 100ساله بوده. محدوده زندگی این درخت محدوده باستانی است و محل دقیق آن به دلیل محافظت از این درخت هنوز افشا نشده. 
سرو زرتشتی یا سرو ابرکوه: این درخت در ابرکوه استان یزد قرار دارد. درخت همیشه سبزی که حدود 4000سال قدمت دارد و می‌گویند هم سن درخت استونج انگلستان است. سرو ابرکوه شایدکهنسال‌ترین موجود آسیا باشد. ارتفاع آن 25متر و قطرتنه‌اش یک و نیم متر است.  
سرخدار لانگرنیو: سرخدارها معمولا عمرشان طولانی است، ‌چون شاخه‌های جدید با تنه اصلی درخت یکی می‌شوند. اگر تنه اصلی بمیرد، این شاخه‌ها به زندگی ادامه می‌دهند. این یک سرخدار بین 3000 تا 4000 سال عمر دارد.
درخت الرس: این درخت همیشه سبز 20 سال قبل در بیشه‌ای درون کوه‌های آند در جنوب مرکزی شیلی کشف شد. دانشمندان سن آن را 3620سال تخمین زده‌اند. سرو زرتشتی و سرخدار لانگرنیو کهنسال‌تر هستند‌ اما درخت الرس دومین درخت کهنسالی است که سنش دقیق تخمین زده شده است. 
سناتور: سناتور سرو غول پیکری است که در پارک بزرگ درخت فلوریدا که در میان نخل‌ها سر برکشیده. این درخت بزرگ‌ترین درختی است که در شرق رودخانه می‌سی‌سی‌پی زندگی می‌کند. حدود 3500 سال سن و 40متر ارتفاع دارد. 
 جومون سوگی: نوعی سرو است اهل ژاپن با 25 متر ارتفاع و 16متر قطر دور تنه. جومون سوگی در جنگلی مه‌آلود و قدیمی در دامنه‌های شمالی بلندترین کوه‌های یاکوشیما زندگی می‌کند. عمر آن را دست کم 2000 سال تخمین زده‌اند. 
ژنرال شرمان: بلندقدترین درخت با
 83 متر قد است که در پارک ملی کالیفرنیا زندگی می‌کند. دانشمندان سن این کاج را 2300 تا 2700 سال تخمین زده‌اند. 
ته‌ماتوا ناهر: ته‌ماتوا ناهر در زبان مائوری یعنی پدر جنگل. این درخت کاج حدودا 2000 ساله در جنگل بارانی قدیمی وای‌پوآ در زلاندنو زندگی می‌کند. به علت دور تنه 16متری، آن را چاق‌ترین درخت زلاندنو می‌دانند.
سرو کوهی ژاردین: این درخت حدودا1500 ساله با بلندی 12متر است.
کانگیگن: این بلوط باستانی اهل دانمارک است که سن آن را بین 500 تا 2000 سال تخمین زده‌اند.
تیکوی پیر: این صنوبر نروژی که 
حدود  9550سال دارد در کوهستان فولوفالت  سوئد زندگی می‌کند.