ایده‌هایی برای نظارت  و صرفه‌‌جویی مؤثرتر

ایده‌هایی برای نظارت و صرفه‌‌جویی مؤثرتر

هر هفته در این ستون دو سه نمونه از تازه‌ترین محصولات فناورانه را که خلاقیت در تولید آنها نقش محوری داشته‌است، معرفی می‌کنیم.
نرم‌افزاری برای نظارت
سال ۲۰۱۸، آتش‌سوزی کمپ‌فایر در کالیفرنیای آمریکا مرگبارترین آتش‌سوزی این ایالت را رقم زد که علت آن فرسودگی قلاب روی یکی از دکل‌های برق بوده‌است. بازرسی نشدن به‌ موقع تجهیزات کارگذاشته شرکت برقی در کالیفرنیا چنین حادثه‌ای را رقم زد. متخصصان رباتیک برای پیشگیری از این‌گونه حوادث، نرم‌افزاری با نام Percepto AIM طراحی کرده‌اند که با استفاده از هوش مصنوعی تمام گزارش‌های مربوط به مشکلات و نابهنجاری‌ها در تجهیزات، تهیه مدل‌های سه‌بعدی، اندازه‌گیری‌های دقیق و تهیه نقشه‌های با وضوح بالا را ارائه می‌کند. داده‌های این گزارش‌ها ابتدا با استفاده از پهپادها و روبات‌ها جمع‌آوری می‌شود. این نوع بازرسی خودکار سراسری (end to end) را می‌توان برای زیرساخت‌ها و تسهیلات صنعتی حیاتی به‌کار برد که به نظارت‌های دائمی نیاز دارند. این بازرسی‌ها شرکت سازنده تجهیزات را از عملکرد صحیح تسهیلات خود و ایمنی آنها مطمئن می‌کند. نرم‌افزار Percepto AIM ترکیبی از هوش مصنوعی و مدیریت خودکار رباتی است که داده‌های بصری پیشرفته حاصل از بازرسی‌های پهپادها را تجزیه و تحلیل می‌کند و الگوی جدیدی از بازرسی تاسیسات صنعتی در اختیار شرکت‌های سازنده این تاسیسات قرار می‌دهد. با استفاده از این پهپادها و نرم‌افزار Percepto AIM می‌توان روی تمام زیرساخت‌ها مانند خطوط برق، سایت‌های صنعتی، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و معادن نظارتی کارآمد داشت و ایمنی آنها را تضمین کرد و مهم‌تر از همه می‌توان این نوع نظارت‌ها را دائمی و با کمترین هزینه انجام داد. این نرم‌‌افزار ناوگانی از پهپادها و همچنین ربات‌ها را برای نظارت صحیح تاسیسات فنی به‌کار می‌گیرد. 
صرفه‌جویی در آب در سالن‌های زیبایی
مدیریت آب یکی از اهداف اصلی جوامع دنیاست تا از هدررفت این مایع ضروری حیات جلوگیری شود و نیاز مردم حال و البته نسل آینده به آب برطرف شود. به همین دلیل بیشتر کسب‌وکارها روش‌هایی برای صرفه‌جویی در آب به‌کار می‌بندند. دو شرکت تولید‌کننده محصولات آرایشی و بهداشتی، فناوری جدیدی ایجاد کرده‌اند که آب پایدار در دسترس همه قرار می‌دهد. این دو شرکت با تولید فناوری مراقبت از مو با روش‌های صرفه‌جویی در مصرف آب، توانسته‌اند به حفظ بیشتر آب و در عین حال مراقبت کافی از موها کمک شایانی کنند. هدف از این فناوری اطمینان از مدیریت استفاده صحیح از آب در سالن‌های زیبایی و پیشگیری از هدر رفتن آن است. این فناوری حاصل ترکیب فناوری میکرونیزه کردن و کارتریج سر دوش حاوی محصولات مراقبت از موست. در فناوری میکرونیزه کردن، قطر ذرات تا اندازه میکرومتر و نانومتر کاهش می‌یابد. این روش باعث کاهش مصرف آب تا ۶۵درصد می‌شود. در واقع کارتریج سر دوش هر قطره از جریان آب را به قطراتی تا ۱۰هزار برابر کوچک‌تر از اندازه واقعی خود تبدیل می‌کند و به این ترتیب با شستن سریع‌تر و بهتر موها، نه‌تنها موجب تمیزی موها می‌شود، بلکه در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود. در این روش در هر دقیقه، فقط 4/2 لیتر آب مصرف می‌شود در حالی‌که این مقدار در روش شست‌وشوی معمولی هفت لیتر است. 
منبع: Time