خبر

خبر

بزرگداشت 3 هنرمند پیشکسوت در جشنواره موسیقی فجر
بزرگداشت استاد مرتضی اعیان نوازنده و مدرّس تنبک، استاد آذرنوش صدرسالک  نوازنده و مدرس هارپ و استاد فرج علیپور نوازنده کمانچه و از چهره‌های سرشناس موسیقی لرستان در اختتامیه جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شود.
به گزارش جام جم، استاد مرتضی اعیان از سردمداران جریان اصیل تنبک نوازی در تاریخ موسیقی معاصر است. او متولد 1325 و از هنرمندان صاحب سبک و تاثیر گذار در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی است. نوازندگی استاد اعیان در اواخر دهه 60 همراه با اساتید موسیقی ایران در کنسرت های سه گانه «پیام نسیم»، «دل مجنون» و «سروچمان» و همچنین اجرا با گروه دستان به عنوان هسته‌ اولیه‌ گروه، درخشان‌ترین برگ‌های کارنامه هنری او است. همچنین در سال‌های اخیر تالیف کتاب تنبک از او به تصحیح اشکالات آموزشی این ساز کمک شایانی کرده است.
استاد آذرنوش صدرسالک نیز دارای مدرک درجه یک هنری، نوازنده و مدرس ساز هارپ، متولد 1334 و دانش آموخته هنرستان عالی موسیقی است. آذرنوش صدرسالک همسر مجید انتظامی با سابقه بیش از 35سال نوازندگی هارپ در ارکستر سمفونیک تهران است. او علاوه بر آموزش هارپ و آهنگسازی، مدیر هنرستان موسیقی دختران نیز بوده‌است.
همچنین استاد فرج‌علیپور متولد 1337 هنرمند اهل خطه لرستان از چهره‌های بسیار محبوب در حوزه موسیقی نواحی است و او را امانت دار سبک بزرگان موسیقی لرستان مانند علیرضا حسین خوانی و پیرولی کریمی می‌دانند. اجرای موسیقی اصیل و ریتمیک لرستان در کنسرت‌های بی‌شمار داخلی و خارجی و انتشار ده‌ها آلبوم موسیقی نواحی مانند: دالکه، شادیانه و تال تنها بخشی از کارنامه هنری ایشان است.
سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر همزمان و در گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن  ۱۴۰۰ به دبیری حسن ریاحی در بخش های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی برگزار می‌شود. همچنین جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه و نشست های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره از جشنواره خواهد بود.
بازنشر کتاب «ماه به روایت آه»
در نوبت دهم

چاپ دهم «ماه به روایت آه»  اثر مرحوم ابوالفضل زرویی‌نصرآباد روایت او از زندگانی و شخصیت حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) - ماه بنی‌هاشم - از سوی انتشارات کتاب نیستان وارد بازار نشر شد.
به گزارش جام‌جم، مرحوم ابوالفضل زرویی‌نصرآباد، در این کتاب کوشیده تا از زبان 12 راوی، ناگفته‌هایی از قبل و بعد از شهادت پرچمدار کربلا را با امانتداری، پایبندی به مستندات تاریخی و روایی و پرهیز از اغراق روایت کند. برخلاف انتظار خوانندگان، در کتاب به شکل و شیوه شهادت حضرت‌ابوالفضل(ع) اشاره‌ای نشده و نویسنده عمده همت خود را صرف بازگویی و رازگشایی از اموری کرده که با وجود جذابیت برای مخاطب اما کمتر به آنها پرداخته شده است؛ اموری همچون خانواده مادری، کودکی، ازدواج، فرزندان، برادران، حیطه دانش و معرفت و جایگاه آن حضرت در میان اهل‌بیت(ع) و مسلمانان آن روزگار. از دیگر جذابیت‌های این کتاب، ذکر تاریخ شمسی تمامی رخدادهاست که خواننده فارسی‌زبان را با زمان وقوع حوادث در روز و ماه و سال هجری‌شمسی آن وقایع آشنا می‌کند. زرویی‌نصرآباد در نگارش این 12 روایت، با تکیه بر منابع دست‌اول تاریخی و مطالعه و فیش‌برداری از قریب 60 کتاب، ضمن رعایت ایجاز، پرهیز از اطناب و نگاه احساسی، متنی خواندنی و قابل‌ اعتماد و استناد فراهم آورده است؛ متنی که در عین سادگی ساختار ادبی محکم و قابل‌تأملی دارد. به‌جز یک راوی (زید بازرگان) تمام راویان کتاب (مسلم‌بن‌عقیل، فاطمه کلابیه، حضرت‌زینب، امام‌حسین، ام‌کلثوم، لبابه، عبدا... بن ‌ابی‌محل، کزمان، شبث بن ربعی، سرجون و عبیدا... بن عباس شخصیت‌های واقعی هستند.