ماهی‌ها هم حرف می‌زنند!

نتایج پژوهش‌های تازه از تولید صدا در ماهی‌ها خبر می‌دهد

ماهی‌ها هم حرف می‌زنند!


 ظاهرا زیر امواج دریا حرف‌های زیادی رد و بدل می‌شود. نتایج مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد ماهی‌ها بسیار بیشتر از آنچه تصور می‌کنیم از طریق صدا با هم ارتباط برقرار می‌کنند. اتفاق جدیدی هم نیست و دست‌کم در 155میلیون سال اخیر سابقه دارد.
در 30دی1400 مقاله‌ای با عنوان «الگوهای تکاملی در تولید صدا در ماهی‌ها» در مجله «ماهی‌شناسی و خزنده‌شناسی»
(Ichthyology and Herpetology) منتشر شد. آرون رایس، نویسنده اول‌(اصلی) این مقاله که از پژوهشگران حفاظت بیوآکوستیک‌(زیست پژواک‌شناسی) در دانشگاه کرنل است در‌این‌باره می‌گوید: «ما مدت‌هاست می‌دانیم برخی ماهی‌ها صدا تولید می‌کنند‌ اما پژواک ماهی همیشه به‌عنوان پدیده‌ای نادر و عجیب و غریب تلقی می‌شد. می‌خواستیم بدانیم آیا این پژواک‌ها یکباره هستند یا الگوی گسترده‌تری برای ارتباط صوتی در ماهی‌ها وجود دارد.»
نویسندگان این مقاله رده‌ای از آبزیان به نام شعاع بالگان‌(Actinopterygii) را مورد مطالعه قرار داده‌اند. شعاع بالگان مهره‌دار‌بوده و دارای ستون‌فقرات هستند که 99‌درصد از گونه‌های شناخته‌شده ماهی در جهان را تشکیل می‌دهند. این پژوهشگران 175‌خانواده را پیدا کردند که دو سوم گونه‌های ماهی را در خود جای داده‌اند و احتمال می‌دهند که آنها با صدا ارتباط برقرار می‌کنند.
این پژوهشگران با بررسی تبارشناسی ماهی‌ها دریافتند که صدا آنقدر در میان ماهی‌ها اهمیت دارد که در طول میلیون‌ها سال حداقل 33بار
به صورت جداگانه و مجزا تکامل یافته است.
ویلیام بمیس، استاد اکولوژی و زیست‌شناسی تکاملی که از دیگر نویسندگان این مقاله است، می‌گوید: «به لطف دهه‌ها پژوهش اساسی در مورد روابط تکاملی ماهی‌ها، اکنون می‌توانیم پرسش‌های زیادی را در مورد چگونگی تکامل عملکردها و رفتارهای مختلف در حدود 35‌هزار گونه شناخته‌شده ماهی، پاسخ دهیم. ما از یک تفکر کاملا انسان محور دور می‌شویم. آنچه می‌آموزیم می‌تواند بینشی در مورد محرک‌های ارتباط صوتی و چگونگی ادامه تکامل آن به ما بدهد.»
دانشمندان از سه منبع اطلاعاتی در این پژوهش استفاده کردند: ضبط‌های موجود و مقالات علمی که صداهای ماهی را توصیف می‌کنند. آناتومی شناخته‌شده ماهی که آیا آنها ابزار مناسبی برای ایجاد صدا مانند استخوان‌های خاص، مثانه هوا و ماهیچه‌های خاص صدا دارند. منبع سوم نیز ارجاعات در ادبیات قرن‌19 قبل از اختراع میکروفن‌های زیر آب بوده است.
اندرو باس، نویسنده اصلی و پروفسور هوراس وایت، استاد زیست‌شناسی و رفتار اعصاب معتقدند ارتباطات صوتی در ماهی‌ها اغلب نادیده گرفته می‌شود‌ اما آنها بیش از نیمی از گونه‌های مهره‌داران زنده را تشکیل می‌دهند. ماهی‌ها به‌راحتی شنیده یا دیده نمی‌شوند و علم ارتباطات صوتی زیر آب در درجه‌اول بر نهنگ‌ها و دلفین‌ها متمرکز شده است‌ اما ماهی‌ها هم صدا دارند.
ماهی‌ها درباره چه چیزی صحبت می‌کنند؟
گویا ماهی‌ها بیشتر از همه درباره رابطه جنسی و غذا صحبت می‌کنند. رایس می‌گوید: «ماهی‌ها یا در تلاش برای جذب جفت هستند‌ یا از منبع غذایی و قلمرو دفاع می‌کنند یا به دیگران اجازه می‌دهند تا بدانند کجا هستند. ماهی‌ها همه کار انجام می‌دهند. آنها تنفس می‌کنند، پرواز می‌کنند و هر چیزی را می‌خورند. در این مرحله هیچ چیز در مورد ماهی‌ها و صداهایی که می‌توانند تولید کنند، مرا شگفت‌زده
نمی‌کند.»
منبع: news.conell.edu