کاربردهای متنوع سازه‌های ژئودزیک پرهون سازه

متخصصان شرکت «فناوران رستار سامانه» با تکیه بر توان داخلی سازه‌های پرکاربرد ژئودزیک را تولید می‌کنند

کاربردهای متنوع سازه‌های ژئودزیک پرهون سازه

ساخت گنبد در معماری قدمتی بسیار طولانی دارد اما سابقه ساخت سازه‌های ژئودزیک گنبدی به حدود یک قرن پیش برمی‌گردد. سازه ژئودزیک یک پوسته نازک کروی یا نیم‌کروی است که از چیدمان پنج‌ضلعی‌ها و شش‌ضلعی‌ها در کنار یکدیگر ساخته می‌شود. این ساختار می‌تواند در ضمن سادگی بزرگ‌ترین فضا را با کمترین مقدار مصالح ساختمانی محصور کند. به‌علاوه ساختار مثلثی و پایدار آن باعث می‌شود این نوع گنبد بسیار مستحکم باشد و در برابر همه نوع بارگذاری به ویژه بارهای زلزله بسیار مقاوم باشد. چنین سازه‌هایی کاربردهای بسیار وسیعی دارد؛ از گلخانه و اقامتگاه‌های گردشگری گرفته تا کاربری‌های صنعتی و نظامی. شرکت «فناوران رستار سامانه» از شرکت‌هایی است که توانسته از سال 1395 با بهره‌گیری از خلاقیت ایرانی و الگوگیری از نمونه‌های خارجی این فناوری مدرن را بومی‌سازی و در بازار داخلی عرضه کند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «فناوران رستار سامانه» درباره داستان شکل‌گیری این مجموعه به جام‌جم می‌گوید:«با تماشای مستندی از یکی از نقاط دورافتاده کشورمان و مشکلاتی که برای رساندن بیماران به درمانگاه یا بیمارستان داشتند، ایده ساخت سازه‌ای به ذهنمان رسید که قابلیت سرهم‌کردن و بازشدن سریع داشته و به راحتی قابل انتقال به مناطق دورافتاده و صعب‌العبورباشد.»
تلاشی خانوادگی برای بومی سازی یک فناوری
سعید سالارطایفه در ادامه می‌گوید: «با در نظر داشتن ایده کلی که از تماشای آن مستند به ذهنم رسیده بود همراه با دو برادرم که همگی دارای تحصیلات کارشناسی ارشد در رشته‌هایی مانند مهندسی سازه‏های هوافضایی و فیزیک هستیم، تصمیم گرفتیم تمام مراحل طراحی و تولید سازه‌های گنبدی را در کشور انجام دهیم. البته شرکت‌ها و مؤسسه‌های بزرگی در دنیا روی انواع مختلف این محصول کار می‌کنند و این فناوری بازه کاربردی وسیعی را شامل می‌شود. در آغاز کار الگوهای فراوانی را طراحی کردیم و شکست‌های بسیاری خوردیم. سرانجام پس از تلاش‌های فراوان موفق شدیم نرم‌‍‌‌افزار طراحی این سازه‌ها را بومی کنیم. به‌طوری‌که این برنامه ما را قادر می‌ساخت تا محصولات متنوعی در اندازه‌های مختلف و با مدل‌های متفاوت طراحی کنیم. علاوه بر سازه اصلی نرم‌افزاری نیز برای طراحی الگوی پوشش مناسب هر سازه ساختیم. در ابتدا تمام کارهای لازم برای ساخت این محصول را کاملاً دستی انجام دادیم و حتی برخی وسایل مانند پرسرا خودمان ساختیم.»
مدیر عامل فناوران رستار سامانه در ادامه به معرفی نشان تجاری«پرهون‌سازه»پرداخته و بیان می‌کند: «شرکت ما دارای دو هسته اصلی دانش‌بنیان و خلاق است. در هسته دانش‌بنیان روی سامانه‏های الکترواپتیک کار می‌کنیم و در هسته خلاق تحت برند «پرهون‌سازه»سازه‌های ژئودزیک یا هندسی تولید می‌شود. اگر بخواهیم مساحتی وسیع و بدون ستون را با سبک‌ترین مصالح ممکن پوشش دهیم از ساختارهای ژئودزیک بهره می‌بریم که این سازه‌هارا اولین بار «باکمینستر فولر» معمار آمریکایی طراحی کرد. این ساختار ایده‏آل‌ترین سازه‌ای است که می‌تواند حداکثر سطح را با کمترین مصالح بپوشاند.»

«پرهون‌سازه»، سقفی ایده‌آل برای همه کارها

مدیرعامل شرکت «فناوران رستار سامانه» در ارتباط با کاربردهای سازه‌های کروی در صنایع گوناگون توضیح‌ می‌دهد: «محصولات ما به شکل کروی، نیمکره یا مقطعی از یک کره است. این سازه می‌تواندگزینه ایده‌آلی برای حوزه گردشگری باشد؛مانند اقامتگاه‌های گردشگری ساده‌ و قابل انتقالی که باید سریع ساخته شوند، همچنین در ساخت متل‌ها و کافه‌تریاها، فضاهای ورزشی و کمپ‌هایکوهنوردی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال تاکنون چند نمونه از این سازه‌ها را روی پشت‌بام‌ها برای ایجاد فضای ورزشی استفاده‌کرده‌ایم زیرا به مجوز خاصی نیاز ندارد و از این رو بسیار مورد توجه قرارگرفته است. برخی دیگر از کاربردهای سازه‌های گنبدی عبارتند از: سازه‌های نمایشگاهی و فروشگاه‏های فصلی، آلاچیق‌ها و سایبان‌ها، محل برگزاری سمینارها، کلاس‌ها و رویدادها،مقرهای فرماندهی مدیریت بحران، اقامتگاه‌های اضطراری، بیمارستان‌های صحرایی، مدارس عشایری، گلخانه‌ها، وسایل بازی پارک‌ها، آسمان‌نماها، سینماهای کروی، پوشش‌های مخازن نفتی و پتروشیمی، استودیوهای آکوستیک و اتاقک‌های شیلدصوتی و امواج الکترومغناطیسی و در زمینه نظامی پوشش اماکن نظامی و محل تمرین‌های کاوری، پوشش‌های رادار و شبیه‌سازهای 360 درجه نظامی.»

ویژگی مهم پرهون‌سازه

مهم‌ترین ویژگی محصولات «پرهون‌سازه» در مقایسه با دیگر گروه‌هایی که به تولید سازه‌های ژئودزیک فعال هستند، قابلیت طراحی و ساخت نرم‌افزارهایی است که این گروه را قادر می‌کند تاانواع سازه‌های کروی را با استفاده از مواد و برمبنای شرایط بومی و داخلی طراحی و تولید کنند. سالارطایفه در این رابطه به جام‌جم می‌گوید: «می‌توانیم ادعا کنیم که در ایران شرکت دیگری نداریم که مانند ما توانایی اجرای پروژه‌های این‌چنینی را به‌طور کامل در اختیار داشته باشد. ما تقریبا در همه زمینه‌های ذکرشده محصولاتی تولید کرده‌ایم به جز برخی موارد مانند صنعت پتروشیمی و پوشش مخازن نفتی که این مهم نیز با اعتماد سازمان‌های بزرگ به توانایی داخلی دور از دسترس نیست.»
مدیرعامل شرکت «فناوران رستار سامانه» در پایان ضمن اشاره به سلسله مراتب پیچیده اداری در خریدهای دولتی، پرداخت نشدن به موقع هزینه‌ها به ویژه از طرف سازمان‌های دولتی را از جمله مشکلاتی بر‌می‌شمارد که شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان با آنها سرو کار دارند. او می‌افزاید: «بجز مشکلات موجود در بحث پرداخت هزینه، با مشکلات مالی و سرمایه‌گذاری نیز روبه‌رو هستیم. مثلابرای برش و دوخت یا پرس پارچه‎های روکش سازه در کارگاه‌ها به دستگاه‌های برش اتوماتیک و جوش فرکانس بالا نیاز داریم که خرید نمونه‌های خارجی آن هزینه سنگینی در‌بر‌خواهدداشت. ما سعی می‌کنیم مانند دیگر قسمت‌ها، ابزارهای مورد نیاز این بخش را نیز در شرکت و به دست متخصصان داخلی تولید کنیم یا در غیر این صورت قادر باشیم با جذب سرمایه کافی لوازم مورد نیاز را از کشورهای دیگر خریداری کنیم، زیرابا وجود این امکانات می‌توانیم علاوه بر ارتقای کیفیت محصولات، قیمت تمام شده را نیز پایین بیاوریم. همچنین مشکلاتی در خصوص گسترش حوزه کاری خود در سطح بین‌المللی داریم و با وجودصحبت‌هایی که برای صادرات به برخی کشورهای اطراف مانند هند و قطر، عمان و عراق کرده‌ایم، به دلیل تحریم‌هاتاکنون نتوانسته‌ایم صادرات انجام دهیم.»

ضمانت 10 ساله سازه‌های گنبدی

 مهندس سعید سالارطایفه در مورد قیمت سازه‌های تولیدی این شرکت در مقایسه با نمونه‌های خارجی می‌گوید:«محصولات تولیدی ما در مقایسه با نمونه‌های آمریکایی و اروپایی قیمت بسیار مناسب‌تری دارد و حتی محصولات ساخت کشور چین نیز چند برابر گران‌تر از تولیدات ماست. ما می‌توانیم ادعا کنیم که محصولاتی با کیفیت بالا و هم‌سطح نمونه‌های خارجی اما با قیمت بسیار به‌صرفه‌تر تولید کرده‌ و در اختیار مشتریان قرارداده‌ایم.از جمله نکات مهم دیگر این است که برای پوشش و سازه تولیدی، ضمانت 10 ساله در نظرگرفته‌ایم تا از این طریق به مشتری اطمینان بدهیم که محصول استاندارد و با کیفیتی تولید کرده‌ایم.»

سیمین دخت شاکری - نشان برتر ایرانی