راه طالب‌زاده در جبهه فرهنگی انقلاب ادامه دارد

راه طالب‌زاده در جبهه فرهنگی انقلاب ادامه دارد

 مرحوم طالب‌زاده همواره تلاش می‌کرد یک جبهه منسجم فرهنگی برای انقلاب ایجاد کند و البته ثمره تلاشش هم نمودهایی پیدا کرد. گرچه این جبهه هنوز صددرصد شکل نگرفته اما ایشان از جمله افرادی است که گام‌های مؤثری برای این جبهه برداشت. شناختی که از مسائل مختلف فرهنگی و سیاسی در ابعاد داخلی و بین‌المللی داشت، او را به چهره شاخصی تبدیل کرده بود که می‌توانست نقش رهبری جبهه فرهنگی را به‌عهده بگیرد. متأسفانه زنده یاد طالب‌زاده فرصت پیدا نکرد به شکل کامل، این اتفاق را عملیاتی کند اما گام‌های مؤثرش انکارناپذیر است.
تحریم او توسط آمریکا نتیجه میزان اهمیت و تاثیرگذاری اوست. بر همگان واضح است آمریکا هر زمان احساس کند کسی در برابرش ایستاده که می‌تواند به شکل مؤثری روی افکار عمومی به‌ویژه در بعد فرهنگی تأثیر بگذارد در برابرش ایستادگی می‌کند. ایشان هم به دلیل شناخت عمیقی که از ماهیت غرب داشت و به‌خوبی نقاط ضعف سیاسی و فرهنگی غرب را دریافته بود آن را در برنامه‌های تلویزیونی و مستندهایش معرفی می‌کرد و به همین دلیل زیر ذره‌بین رفته و آمریکایی‌ها را به وحشت انداخته بود و طبیعی بود هرکسی که با منطق و استدلال قوی بتواند فرهنگ و سیاست‌های غرب را به چالش بکشاند آنها با او مخالف می‌شوند و تحریمش می‌کنند. در واقع می‌توان گفت هرکاری از دست‌شان برآید انجام می‌دهند که او را از صحنه حذف کنند؛ شاید این ترور بیولوژیکی واقعا اتفاق افتاده باشد.
 اما شهید آوینی‌ها و طالب‌زاده‌ها همچنان هستند. مطمئن باشید در جبهه فرهنگی انقلاب، راه این شهدا ادامه داده می‌شود و این تفکر در قالب و افکار انسان‌های شریف دیگری حضور دارد اما بسیاری از اینها وقتی شناخته می‌شوند که مانند نادر طالب‌زاده از دنیا بروند یا مانند شهید آوینی به شهادت برسند و درنتیجه یک نقطه عطفی به وجود بیاید که به جامعه معرفی شوند.
این جریان در بچه‌های حزب‌اللهی و انقلابی وجود دارد و اینها هستند تا راه شهید آوینی و طالب‌زاده را ادامه دهند اما شاید این فعالیت‌ها به گونه‌ای نباشد که ابعاد رسانه‌ای پیدا کند. در حالی که در میان بچه‌های انقلابی نیروهای بسیاری وجود دارند که آتش به اختیار تلاش خود را می‌کنند اما ضروری است تلنگری به سیاست‌گذاران و مدیران فرهنگی هم بزنیم که درها را باز کنند. دستگاه‌ها و سازمان‌های مؤثری همچون تلویزیون، سینما، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری و حتی شورای عالی انقلاب فرهنگی باید درها را روی نیروهای انقلابی باز کنند و منتظر نباشند تا نادر طالب‌زاده‌ها از دنیا بروند و بعد یادشان بیفتد که هنوز چنین افراد مؤثر و ارزشمندی داریم.
تلویزیون باید به اینها روی خوش نشان دهد. سازمان سینمایی و وزارت ارشاد باید درها را بگشاید، آن وقت ببینید چقدر شهید آوینی‌ها و طالب‌زاده‌ها وجود دارند. شهید آوینی وقتی شهید آوینی شد که یک گروه تلویزیونی مانند بنیاد روایت فتح از او پشتیبانی کرد تا توانست تولیداتش را به سرانجام برساند. در حال حاضر ما آوینی‌هایی داریم که پشت درهای بسته مدیران تلویزیون و سینما نشسته‌اند و کسی به آنها توجه نمی‌کند در حالی که اگر درها باز شود، یک جریان فرهنگی انقلابی شکل می‌گیرد و مطمئن باشید اثرات بین‌المللی ایجاد می‌کند.

حبیب بهمنی - کارگردان و تهیه کننده سینما