روزگار جوانی جام‌جم

نگاهی به برخی از صفحات به‌یادماندنی روزنامه جام‌جم طی 22سال گذشته

روزگار جوانی جام‌جم

این‌که روزنامه‌ای در میان هجمه بی‌شمار تعداد روزنامه‌های دیگر در ذهن‌ها بماند شاید به ظاهر ساده به نظر آید اما می‌دانیم این اتفاق به‌سادگی امکان‌پذیر نیست. رخدادهای مهم ، زاویه‌های تازه‌ای در پرداخت به آنها پیش رویمان می‌گذارد و همین باعث می‌شود متفاوت دیدن آن اتفاق شما را از این جنبه در ذهن مخاطبان ثبت کند. همین موضوع است که باعث شده با نگاهی به گذشته به این فکر کنیم که کدام یک از صفحات روزنامه جام‌جم طی این 22 سال گذشته در ذهن ما و البته مخاطبان باقی‌ مانده‌است.

چرا جام‌جم؟
سال اول ـ شماره اول ـ 10 اردیبهشت 1379

در رقابت«ترین‌ها» همیشه اولین بودن، شیرینی دیگری دارد. اولین شماره از روزنامه‌ای که حالا وارد بیست و سومین سال انتشارش شده یک بازگشت به گذشته شیرین است. تنیده به حسی نوستالژی و البته مشخص کننده این‌که از کجا به اینجا رسیده‌ایم. اولین شماره روزنامه جام‌جم هم همین حال و هوا را دارد، شماره‌ای که در روز شنبه 10 اردیبهشت 1379 منتشر شد و عکس و گزارش اصلی آن هم اختصاص داشت به حرف‌های خسرو شکیبایی از پشت صحنه سریال تفنگ سرپر. سرمقاله این شماره هم جالب توجه است، سرمقاله‌ای بی‌نام با تیتر «چرا جام‌جم» که البته برای فهم آن باید شرایط اجتماعی و رسانه‌ای آن روزهای ایران را هم در نظر گرفت. سرمقاله‌ای در آن که گفته شده انتشار روزنامه جام‌جم نه‌فقط مغایرتی با ماموریت‌های چندرسانه‌ای ندارد بلکه فرضی ضروری است. این ادعا البته کمی بعدتر با رسیدن به تیراژ 450هزار نسخه‌ای به اثبات رسید. 

انفجار
سال دوم ـ شماره 393 ـ 21 شهریور 1380

شاید معروف‌ترین صفحه اول روزنامه جام‌جم مربوط به حادثه 11سپتامبر باشد. در میانه‌های شهریور گرم سال 80 و پس از حادثه 11سپتامبر، جام‌جم برای آن از تیتر یک کلمه‌ای «انفجار» استفاده کرد؛ تیتری که البته بعدها در فضای رسانه‌ای ایران مشهور شد. یک اتفاق ثابت همچون حادثه 11سپتامبر می‌تواند سنجه مناسبی برای مقایسه عملکرد روزنامه‌ها در نگاه به آن حادثه باشد و حداقل حالا و پس از گذشت دو‌دهه از آن روز، ثابت شده که جام‌جم توانسته در خیل عظیم رسانه‌های آن روزها تیتری ماندگار از خود ثبت کند. مجید رضاییان به عنوان سردبیر آن روزهای جام‌جم هنوز در رابطه با انتخاب این تیتر حرف می‌زند.

بم مدفون شد
سال چهارم ـ شماره 1045 ـ 6 دی 1382

جام‌جم آن روز، رنگ سیاه به خود می‌گیرد. درست فردای زلزله مهیب بم تصاویری از این زلزله تلخ با پیش‌زمینه رنگ سیاه و با تیتر «بم مدفون شد» منتشر می‌شود. هر چند پیش از این شماره هم سابقه محوریت عکس در نیم‌تای بالای صفحه جام‌جم وجود داشت اما روزنامه آن روز با محوریت این اتفاق یکی از صفحات ماندگار در طول 23سال گذشته بوده‌است. در کنار عکس یک، پیام رهبر معظم انقلاب در تسلیت به خانواده‌های داغدار بم و خطاب به دستگاه‌های مسؤول منتشر شده‌است. با این‌که خبرنگاران اعزامی روزنامه، شبانه‌روز در شهر بم حاضر بودند اما آن دو سه روز سعی شد بیشتر دل به انتشار عکس‌ها بدهیم که خود، گویای همه ابعاد و اعماق درد و فاجعه بودند. 

سلام به جام‌جهانی
سال چهاردهم ـ شماره 3720 ـ 29 خرداد 1392

پرواضح است که روزنامه‌ها همچون یک تقویم از حال و روز اجتماعی گواهی می‌دهند، شادی‌ها و غم‌‌های جمعی ظهور آشکاری در صفحه‌های یک‌ روزنامه جام‌جم دارد. از شادمانی‌های ثابت جمعی، در همه این 23سال، راهیابی تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی بوده‌است. از همان راهیابی ایران به جام جهانی فرانسه از سال76 گرفته تا راهیابی تراژیک ایران در سال1392. وجه مشترک این شادمانی‌ها مشخص نبودن این راهیابی‌ها تا لحظه‌های آخر بوده‌است. گل رضا قوچان‌نژاد در کشور کره به تیم ملی این کشور و البته حواشی و توهین‌های مربی تیم کره باعث شد شادمانی این صعود دوچندان شود و همین موضوع در صفحه یک روزنامه جام‌جم آن روزها نمود آشکارتری دارد. عکسی پر حس و حال از شادمانی اعضای تیم ملی در کره که پرچم به دست رو به دوربین فریاد می‌زنند با تیتری که داخل عکس ثبت شده حالا یکی از صفحات دوست داشتنی جام‌جم طی این سال‌هاست.

پرواز ناتمام خبرنگاران
سال ششم ـ شماره 1600 ـ 16 آذر 1384

برخی از اهالی رسانه معتقدند خبری، خبر است که بد باشد. البته این گزاره بیشتر از این‌که یک تئوری علمی باشد به ضرب‌المثلی در میان روزنامه‌نگاران مشهور است. یکی از این اخبار تلخ که البته هنوز هم با گذشت سال‌ها برای اهالی رسانه تازه است، سقوط هواپیمای حامل روزنامه‌نگاران بود؛ اتفاقی که جامعه سیاه به تن اهالی رسانه پوشاند. 16‌آذر‌1392 نیم‌تای بالای روزنامه جام‌جم اختصاص دارد به تصویری پانارومایی از محل سقوط هواپیمای حامل خبرنگاران در شهرک توحید تهران، حادثه‌ای که به کشته‌شدن تمام سرنشینان هواپیما منجر شد. تیتر روزنامه جام‌جم آن روز به پیوست عکس حادثه و البته با پیش‌زمینه‌ای سیاه این است ؛«پرواز ناتمام خبرنگاران».

با شما 20 شدیم
سال بیست و یکم ـ شماره 5648 ـ 11 اردیبهشت 1399

در همه این سال‌ها در سالگرد انتشار روزنامه می‌توان آثاری از این اتفاق را در صفحه‌های روزنامه به چشم دید، به‌عنوان مثال، هفتمین سالگرد روزنامه همراه است با انتشار عکسی در صفحه اول، سال‌های بعد محدود است به ذکر خاطره‌ای، دهمین سال انتشار هم عکس یک روزنامه به همین موضوع اختصاص دارد اما شماره ویژه سالگرد انتشار روزنامه برای ما اهالی جام‌جم بدون شک بیستمین سالگرد روزنامه جام‌جم است. 20 همیشه عدد جذابی در گذر عمر بوده و همین سال مبدا ورود جام‌جم به دوران جوانی است. عکس یک روزنامه اهالی جام‌جم را در بالکن ساختمان میرداماد نشان می‌دهد و تیتر یک هم مخصوص همین اتفاق است. «با شما 20 شدیم» تیتر آن روز ماست.

انتقام
سال بیستم ـ شماره 5567 ـ 14 دی 1398

در همه این سال‌ها، کم بوده که تیتری یک کلمه‌ای در روزنامه جام‌جم ثبت شود، جالب‌تر این‌که عکسی تمام‌صفحه (فول‌پیج) هم کمتر بوده که در همه این 23 سال در صفحه یک ثبت شود اما این دو اتفاق همزمان در یک روز تلخ برای ایران افتاد. شماره 14‌دی 1398 روزنامه جام‌جم به تصویری از سردار‌دل‌ها شهید قاسم سلیمانی مزین شده‌است و تیتر روزنامه هم برای آن روز «انتقام» است. البته در کنار این تیتر علامت هشتگ هم ثبت شده که هشتگ پرطرفداری در فضای مجازی شد. این صفحه هم با اندوه از صفحات مانای جام‌جم در همه این سال‌هاست. تیتری که برگرفته از فرمایشات رهبر معظم انقلاب است؛ جمله‌ای که در زیر تیتر یک جام‌جم هم قید شده‌است؛ «انتقام سخت در انتظار جنایتکاران خواهد بود.» 

و رجایی عفوک
سال بیست و یکم ـ شماره 5711 ـ 31 تیر 1399

تنها روزهایی که صفحه یک به خود جام‌جم اختصاص داشته مربوط به سالگردهای روزنامه جام‌جم بوده‌است. حتی در همه این 23 سال هم این اتفاق به‌صورت ثابت تکرار نشده‌است و تنها در چند مورد بوده که عکس و تصویری از اهالی جام‌جم بر تارک صفحه یک نقش بسته ‌است اما این موضوع یک استثنا دارد و آن هم مربوط به فقدان تلخ و اندوهبار سردبیر جام‌جم در تیرماه سال 99 است. روح‌ا... رجایی که روزنامه‌نگار خوشنامی بود، تازه بر صندلی سردبیری روزنامه جام‌جم نشسته‌بود که فراگیری کرونا در ایران شیوع پیدا کرد اما خیلی زود و ناگهانی نام او به عنوان یکی از قربانیان این بیماری در آمار قربانیان کرونا ثبت شد و روزنامه جام‌جم و اهالی رسانه را داغدار کرد.
ضمیمه قاب کوچک