انتقاد از حکمرانی نفتی

اخبار

انتقاد از حکمرانی نفتی

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سرمایه حاصل از نفت را باید به سمت ثروت‌های ماندگار، بخش سرمایه‌گذاری‌های مولد و سرمایه‌گذاری‌های فزاینده اقتصادی در داخل و خارج از کشور ببریم اما واقعیت این است که در این مسیر خام‌اندیشی داریم و حکمرانی دقیقی نداریم.
محمدباقر قالیباف در آیین گشایش بیست‌وششمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار کرد: حفظ معادن، نفت، گاز و انفال، سرمایه‌ها و ثروت‌های بین‌نسلی از اولویت‌هاست اما برای انجام آن با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم. در کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت تجربه قطعی و مثبت وجود دارد از این‌که هرجا انتقال مستقیم پول به چرخه اقتصاد کشور وارد شد تورم‌زا بوده، هست و خواهد بود.
قالیباف تاکید کرد: منابع زیرزمینی و تجدیدناپذیر متعلق به یک دولت نیست بلکه متعلق به همه مردم است. خام‌فروشی و هزینه‌کرد این درآمد طوری که ۸۰درصد آن در هزینه‌های جاری کشور است، بسیار بد است و همه این را می‌گوییم اما درعین‌حال انجام می‌دهیم و بدتر از آن خام اندیشی و بدحکمرانی کردن بر حوزه صنعت نفت و گاز و انرژی در کشور است. وی با بیان این‌که در حقیقت باید از ثروت حاصل از نفت صیانت کنیم نه از خود نفت‌خام، ادامه داد: اعداد و ارقام نشان می‌دهد نفت رو به افول و گاز رو به رشد است. باید این ثروت را خوب نگهداری کنیم و توسعه دهیم. تجربه تلخ گذشته حساب ارزی مقابل چشمان ماست که چگونه پول را به آنجا بردیم، هزینه کردیم و نتوانستیم این ثروت بین‌نسلی را  حفظ کنیم و افزایش دهیم.

 پیام تسلیت امیرعبداللهیان به وزیر امور خارجه امارات
وزیر امور خارجه با ارسال پیام تسلیت خطاب به شیخ عبدا... بن‌زاید آل‌نهیان، وزیر امور خارجه و همکاری بین‌المللی امارات متحده عربی، درگذشت شیخ خلیفه بن‌زاید آل‌نهیان، رئیس‌دولت امارات را به دولت و ملت کشور دوست و برادر امارات متحده عربی تسلیت گفت.