پرونده رئیس همیشه غایب امارات، بسته شد

ذره‌بین

پرونده رئیس همیشه غایب امارات، بسته شد

منابع رسمی امارات دیروز از درگذشت شیخ خلیفه بن‌زاید آل‌نهیان، رئیس امارات و حاکم ابوظبی خبر دادند و بدین ترتیب پرونده حاکم همیشه غایب امارات بسته شد. 
وزارت امور ریاستی امارات با اعلام این خبر، 40 روز عزای عمومی و 3 روز تعطیلی سراسری در این کشور اعلام کرد. 
شیخ خلیفه بن‌زاید، زاده 1948 بزرگ‌ترین فرزند و ولیعهد‌شیخ‌زاید بن سلطان، بنیان‌گذار امارات متحده عربی بود که سال 2014 دچار سکته مغزی شد و پس از آن فقط یک بار در سال 2017 در انظار عمومی ظاهر گردید.
او از 2 نوامبر 2004 و پس از درگذشت پدرش، شیخ‌زاید آل‌نهیان، به ریاست حکومت امارات منصوب شد و تا پایان عمر در این مقام بود.
همانطور که در عربستان سعودی، ملک سلمان عنوان رسمی پادشاهی را به عهده دارد اما تمام امور به دست محمد بن سلمان است، امارات متحده عربی نیز وضعیتی مشابه دارد و گرچه خلیفه بن‌زاید در این سال‌ها به صورت رسمی ریاست امارات متحده عربی را بر عهده داشت اما «محمد بن زاید» برادر و ولیعهد وی عملا قدرت را در امارات در دست داشت و اغلب تصمیمات سیاسی داخلی و خارجی از سوی او گرفته می‌شد و خلیفه بن زاید فقط به صورت ظاهری ریاست این کشور را در دست داشت.
اکنون که رئیس امارات در گذشته انتظار می‌رود محمد‌بن‌زاید به سرعت جانشین شیخ خلیفه شود و به شکل رسمی ریاست امارات متحده عربی را به دست بگیرد.
در همین رابطه، چند سال قبل فعالان اماراتی شبکه‌های اجتماعی فاش کردند حاکم امارات به دستور برادرش محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی در اقامت اجباری به سر می‌برد و رسانه‌های اماراتی درباره سرنوشت وی، مردم را فریب می‌دهند.