باروری و سبک زندگی ناسالم

باروری و سبک زندگی ناسالم

علم می‌گوید سهم زنان و مردان در بروز ناباروری تقریبا یکسان است؛ چالشی که عوامل مختلفی در آن نقش دارد. کارشناسان معتقدند یکی از این عوامل، سبک زندگی ناسالم است به طوری که مطالعات نشان داده اگر افراد نابارور سبک زندگی خود را تغییر دهند، به تدریج قدرت باروری در آنها تقویت می‌شود. بدیهی است هرچه سبک زندگی به سمت ناسالم‌تر شدن حرکت کند، شانس باروری نیز کاهش می‌یابد. 
این موضوع چنان جدی است که دانشمندان ثابت کرده‌اند قدرت باروری افراد به دوران جنینی آنها یعنی زمانی که پدر و مادرشان منتظر تولد فرزند بوده‌اند و سبک خاصی از زندگی را دنبال می‌کرده‌اند، مرتبط است. 
بنابر این پیروی از رفتارهای درست و سالم می‌تواند در حفظ و تقویت قدرت باروری بسیار کمک کننده باشد. یکی از این سبک‌های درست،‌ پرهیز مادران از مصرف سیگار و قلیان در دوران بارداری است. گفته می‌شود دخانیات می‌تواند به سلول‌های اسپرم‌ساز در جنین پسر آسیب وارد کرده و وی را با مشکل ناباروری در آینده مواجه کند.  نقش تغذیه در قدرت باروری نیز تعیین‌کننده است. مصرف غذاهای پرچرب، فست‌فودها و حتی مصرف بیش از اندازه پروتئین‌ها و گوشت‌های قرمز ثابت شده که برای باروری مردان مضر است و تعداد و کیفیت اسپرم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در عوض اگر زنان و مردان از دوران کودکی و نوجوانی و در ادامه،‌ در بزرگسالی از شیوه‌های درست تغذیه همچون مصرف متعادل همه گروه‌های غذایی و از سبک‌های زندگی سالم از جمله ورزش منظم بهره بگیرند، کمتر با چالش ناباروری مواجه خواهندشد.