هوشمندان فرازمینی  چرا سراغمان نمی‌‎آیند؟

این‌که در بین عکس‌های انتشار یافته از سطح مریخ هر از گاهی، شایعه پیداشدن نشانه‌ای از هوشمندان فرازمینی داغ شود، به روندی ثابت در فرآیند انتشار خبرهای زرد تبدیل شده است. با این حال سوال مهم این است که چرا بیشتر این خبرها غیرواقعی است؟ اگر میلیاردها سیاره دست کم در کهکشان ما وجود داشته باشد، چرا هنوز هیچ سیگنال معتبری در قالب پیامی از این هوشمندان ساکن در این سیاره‌ها روی زمین دریافت نکرده‌ایم؟

دانشمندان می‌گویند هنوز نمی‌دانیم آیا واقعا در این عالم بی‌انتها، تمدن بشری یگانه تمدن شناخته شده است یا موجودات هوشمند دیگری هم هستند که هنوز موفق به شناسایی آنها نشده‌ایم. از دیدگاه منطقی، گذشته از اوضاع نامناسب زیست‌پذیری سیاره‌های منظومه‌شمسی، واقعیت این است که فاصله زمین تا سیاره‌های فراخورشیدی با شرایطی شبیه زمین در منظومه‌های فراخورشیدی دیگر از مرتبه صدها و هزاران سال نوری فاصله است. به این ترتیب اگر حتی روزی تمدن بشر آنقدر پیشرفت کند که بتواند ماشینی بسازد که با سرعت نور حرکت کند، باز هم بشر باید چندصد سال در راه باشد تا به آن سیاره‌های دوردست برسد. درست همین چالش برای هوشمندان فرازمینی هم وجود دارد؛ رسیدن آنها به زمین مستلزم پیمودن این مسافت‌های نجومی است و بعید به نظر می‌رسد با چنین فناوری پیشرفته‌ای، وقتی به نزدیکی سیاره ما رسیدند، در مریخ ایستگاهی مخفیانه راه‌اندازی کنند، بی‌آن‌که سراغ ما در زمین بیایند تا ناغافل در یکی از عکس‌های کاوشگرهای رباتیک در مریخ شناسایی شوند! تلاش برای جست‌وجوی حیات در دنیاهای فرازمینی از مهم‌ترین حوزه‌های مطالعات اخترشناسی است؛ محققان بسیار خوشبین‌هستند، رد پایی از حیات را در سطح باکتریایی و در نوع بسیار ابتدایی آن در سطح مریخ بیابند اما تا کشف هوشمندان احتمالی فرازمینی به نظر می‌رسد راهی طولانی در پیش باشد.

اطلس سلول‎های انسان
در مجله ساینس
توالی انتشار: هفته‎نامه
شماره: 6594
وبگاه: www.science.org
در جدیدترین شماره مجله ساینس، مقاله جالبی از پژوهش‎های مربوط به اطلس سلول‏های بدن انسان منتشر شده است. سلول، کوچک‎ترین واحد سازنده بافت زنده است و شناسایی انواع سلول‎های بافت‎های مختلف می‏تواند به شناخت دقیق‎تر بدن انسان و چگونگی تغییرات سلولی در بیماری‌ها کمک کند. محققان با تهیه این اطلس می‎توانند ویژگی‎های هرگونه از سلول‎ها را درک کنند. در این پژوهش که خلاصه آن در مقاله اصلی این هفته مجله ساینس منتشر شده است، بیش از یک‌میلیون سلول، ازجمله 500 نوع سلول، در بیش از 30 بافت انسانی از 68 اهداکننده مورد بررسی قرار گرفته است.

کاظم کوکرم - دبیر گروه  دانش و سلامت