پاسخ‌های صریح به پرسش‌های شریف

نشست پرسش‌وپاسخ رئیس رسانه ملی با دانشجویان برگزار شد

پاسخ‌های صریح به پرسش‌های شریف

در راستای دیدارهای دکتر پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما با دانشجویان دانشگاه‌های کشور، روز گذشته همزمان با سالروز فتح خرمشهر، دکتر جبلی با دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف دیدار کرد. ابتدای این دیدار، جلیلی ریاست دانشگاه به دکتر جبلی خیر مقدم گفت و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی بیانیه‌هایشان را قرائت کردند و دکتر جبلی بعد از شنیدن انتقادها و پیشنهادهای آنها به سوالاتشان پاسخ داد.دکتر جبلی ابتدا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای سوم خرداد در جمع دانشجویان بیان کرد: دانشگاه شما، پیشگام، الگوساز و دارای بالاترین اعتبار ملی است. تردیدی نیست که ما در سال‌های طولانی بعد از انقلاب، با جنگ نرمی روبه‌رو هستیم که قصدش پوشاندن و انکار پیشرفت‌های کشور است. شما دانشجویان علمی کشور هستید و قطعا تصوری که دارید از پیشرفت‌های واقعی، کمتر است. نه فقط شما که دانشجویان شریف هستید، فعالان سینما و کتاب هم در غفلت هستند. ما بدهکار سهم نخبگان هستیم.وی ادامه داد: در دوره 20 و چند ساله گذشته در سه محور، تحول دیده شده است. ما اول دنبال تبدیل خطوط قرمز به خطوط سبز هستیم تا به عرصه‌هایی که اصلا نمی‌شد به آنها فکر کرد، بپردازیم. آنتن صداوسیما متاسفانه به دلایل مختلف، اول به کمیت پرداخته، بعد به جذابیت و ظاهر خوب و آخر از همه سراغ محتوا رفته است. قصد ما این است که این را برعکس کنیم. این صبر می‌خواهد. به ما فشار نیاورید. نگویید چرا چهار تا سریال شد، سه سریال. این مرحله‌ای است که باید محتوا را جایگزین کمیت کنیم.

امانت‌دار مردم هستیم
رئیس رسانه ملی ادامه داد: سال گذشته روز ۲۲بهمن را در صداوسیما با پخش راهپیمایی در روستاها آغاز کردیم و همه پرسیدند چه شده است؟ درحالی‌که این اتفاق همیشه بوده است و روستاییان راهپیمایی ۲۲بهمن را چه باشکوه‌تر از شهرها برگزار می‌کردند و ما تاکنون چشم به آن باز نکرده بودیم. ما در پوشش دادن، ضریب دادن به جریان‌های علمی مسوول هستیم. حال این سوال مطرح است که چقدر سهم علم پرداخت شده است؟ ما خود را امانتدار مردم می‌دانیم. ما مثل کشورهای دیگر نیستیم که صد تا صداوسیما داشته باشد. یک صداوسیما داریم که باید به هویت و فرهنگ مردم بپردازد. وقتی می‌گوییم مردم، به این معنی نیست که به نظام و دولت نباید پرداخت، نه سهم دولت هم یعنی سهم جمهوریت و باید آن را هم در نظر بگیریم. 
وی گفت: سند تحول صداوسیما را حتما خردادماه منتشر می‌کنیم. در این چند ماه به اندازه کافی در معرض نگاه کارشناسان بوده‌ایم.
جبلی افزود: نقش قرارگاهی، یکی از تحولاتی است که ما دنبالش هستیم. بار فرهنگی کشور و سختی آن و هدایت آن که بر دوش رئیس صداوسیما گذاشته شد به قدری سنگین است که نیاز به کمک فکری و حمایت دارد و حتی ۱۰رئیس هم از پس این نمی‌توانند برآیند. این‌که می‌گوییم در صداوسیما باز است، شعار نیست. همه ظرفیت‌ها به کمک ما باید بیایند. 
وی ادامه داد: محور دیگر تحول ساختاری، بحث نظرسنجی است که گاهی به آفت تبدیل می‌شود. چون ملاک پیشرفت و کیفیت یک برنامه به یکی دو درصد بالاتر بودن در مرکز تحقیقات تبدیل می‌شود. در جریان‌سازی و پویش‌های مختلف برای آن‌که بتوانیم مردم را به فکر کردن ترغیب کنیم، نیاز به همان فرماندهی واحد داریم.جبلی در پاسخ به سوال یکی از دانشجوها درباره رقابت صداوسیما و شبکه‌های ماهواره‌ای گفت: در دوره‌ای عده‌ای گفتند ماهواره لولوخور خوره است و  چهار سریال در ساعات مختلف پخش کردند تا مخاطب، نه فرصت کند ماهواره ببیند نه به کارهای دیگر برسد. این منجر به تولید انبوه سریال‌های بی‌کیفیت شد. در دهه ۷۰ اگر کارهای متعدد تولید می‌شد ، یکی خیابان خلوت‌کن بود.  ابایی نداریم بگوییم الان تعداد این آثار کم است. 
 شفافیت باعث سلامت رسانه است
رئیس رسانه‌ملی با اشاره به صحبت‌های یکی از دانشجویان و درخواست او برای بازگشت به مردم گفت: ما سعی کردیم در هفت الی هشت ماه گذشته هر جا می‌توانیم صدای مردم را به گوش کسانی که باید، برسانیم. 
وی درباره شفافیت هم که سوال یکی دیگر از تشکل‌ها بود، گفت: شفافیت کاملا قانون درستی است و آن را پذیرفته‌ایم و جایی که دیدید نبوده است ما را بازخواست کنید. این شفافیت قطعا باعث سلامت رسانه است.
 جبلی در پاسخ به سوال دیگری درباره تغییر ندادن برخی مدیران هم بیان کرد: در دوره جدید، مدیریت آنتن به افراد کارشناس،  تازه‌نفس و تحول‌گرا سپرده شده است. هیچ حساسیت و عقد اخوت هم با هیچ مدیری نبسته و نخواهیم بست. فکر نمی‌کنم تغییر مدیران در این مدت اخیر غیر از این بوده باشد. ما نه صداوسیمای دولتی هستیم که طبق عرف رسانه‌های دولتی در دنیا و نه خصوصی هستیم و نه حتی مدل عمومی در دنیا. مدل رسانه ما، نظیر ندارد و نمی‌توان مدل مالی آن با شیوه مدل‌های دنیا حرکت کند. حتما باید شیوه متفاوتی داشت.
رئیس رسانه‌ملی درباره پرداختن به اعتراض‌ها هم عنوان کرد: ما همان صداوسیمایی هستیم که به اعتراضات اصفهان پرداختیم. سربسته نمی‌گویم. سرباز می‌گویم فشار هست.
وی درباره  بازگشت عادل فردوسی‌پور  گفت: نمی‌شود به این موضوع تک‌بعدی نگاه کرد. موضوع فردوسی‌پور در دوره من نبود. اگر در دوره من بود همه تلاشم را می‌کردم که این اتفاق نیفتد. چون اینها سرمایه‌های رسانه هستند. همه فکر می‌کنند با یک امضای طلایی جبلی درست می‌شود اما این‌گونه نباید دید. بحث دوطرفه است. او هم باید بازی  گروهی را بپذیرد و قواعد دوطرفه را هم بپذیرد. در این مسأله خاص هم فردوسی‌پور، نظرات خاص خود را دارد.وی درباره برخی انتقادها به صداوسیما هم افزود: ما خودمان را هم نقد می‌کنیم. قول می‌دهم در مرداد برنامه نقد صداوسیما را خواهید دید.
رئیس صداوسیما درباره ساترا و انتقادهایی که به آن بود هم گفت: قانون اساسی جمهوری  اسلامی در اصل ۴۴ همه چیز را مشخص کرده است. صداوسیما، قابل واگذاری نیست. مسوولیت‌های تلویزیون، قابل واگذاری نیست و هرگونه تولید محتوا براساس قانون اساسی به عهده صداوسیماست. هرگونه فعالیت صوت و تصویر در فضای فراگیر به عهده صداوسیماست تا زمانی‌که قانون حاکم است. ان‌شاءا... بتوانم از ظرفیت پلتفرم‌ها برای ارتقای آنتن هم استفاده کنیم.
جبلی در پاسخ به نبود برخی چهره‌ها هم در تلویزیون گفت: آقای حیاتی در دوره من روی آنتن بود، بازنشسته شده اما یقین دارم به هیچ‌وجه صداوسیما مشکلی با او ندارد و می‌تواند اجرای یک برنامه را به‌عهده بگیرد. ایرج طهماسب هم بزرگ شده و سرمایه صداوسیما است. کلاه قرمزی برند ثبت شده سازمان است. امسال قرار بود عید  باشد اما مشکلی پیش آمد. نه طهماسب، نه عطاران و نه هیچ‌یک، جزو قلم‌خورده‌ها نیستند.
ایدئولوژی بد نیست
وی در پاسخ به انتقاد دانشجویی از حضور چهره‌ها در برنامه‌های نوروز و تحویل سال بیان کرد: در سلبریتی‌محوری در نوروز حق دارید. ما هم شرمنده شما شدیم و باید عذرخواهی کنیم.
رئیس صداوسیما درباره پرداختن به ارز ترجیحی گفت: قانون گفته بود دولت دوازدهم باید این کار را انجام دهد اما انجام نداد و حالا دولت سیزدهم برای اصلاح این کار را می‌کند. ما تحقیق داشتیم که حذف ارز ترجیحی چقدر می‌تواند کارا باشد. ارز ترجیحی نه در جیب مصرف‌کننده رفته نه دولت و در جیب یک فرد رفته است. دیدگاه اقتصادی دولت سابق این بود که باید حذف شود. آیا ما به‌عنوان رسانه باید تبیین کنیم که ارز ترجیحی که هیچ‌کس با آن موافق نبوده، چه مضراتی داشته است؟ ما به این پرداختیم. آیا ما باید کمک کنیم در یک تصمیم، یا اخلال ایجاد کنیم؟ قضاوت ما این بود که باید به این طرح خیلی حساس کمک کرد. وی درباره انتقاد از گزارش‌های اخیر 20:30 درباره هدفمندی یارانه‌ها عنوان کرد: من هم اعتقاد دارم برخی از این گزارش‌ها نباید به این شکل طراحی می‌شد و به معاونت سیاسی هم گفتم اما هدف این بود گفته شود این طرح برای دهک‌های پایین خوب بوده است. دهک‌های بالا شاید این تغییر را نبینند اما برای دهک‌های پایین بهتر است.وی درباره پخش سرود «سلام فرمانده» به شکل ایدئولوژیک اظهار کرد: صادق باطنی که مدیر شبکه امید شده، فردی است که زندگی خود را روی نوجوان‌ها گذاشته و در همین دانشگاه شریف هم بوده است. گفتند سلام فرمانده، ایدئولوژیک است. بله هست، مگر ایدئولوژی بد است؟ همین دیروز اسکار بیانیه داد و گفت یکی از ملاک‌ها این است که شرکت‌کنندگان اعتقاد به همجنس‌گرایی داشته باشند. چرا وقتی به ما می‌رسد، ایدئولوژی ایراد دارد. اگر اعتقاد داریم ایدئولوژی ما انقلاب اسلامی است پس از آن هم حمایت می‌کنیم.
وی درباره توجه ویژه به برنامه‌های کودک و نوجوان هم گفت: یکی از اهداف ما از ابتدا همین بوده. انتخاب مدیر جدید هم به همین دلیل بوده است. اتفاقا ایشان از همین دانشگاه است. من اعلام می‌کنم ما روابط عمومی هیچ نهاد و دستگاهی نیستیم اما با افتخار می‌گویم تریبون جمهوری اسلامی هستیم. ما آمده‌ایم برای تحول؛ نه تغییر.

زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه