«جهان» یک قدم تا جام

فاینورد -رم امشب در فینال لیگ کنفرانس اروپا

«جهان» یک قدم تا جام

 طی چند دهه اخیر که القاب و عناوین خاصی به بازیکنان و مربیان فوتبال داده شد، شاید هیچ لقبی به اندازه «آقای خاص » ماندگار نشده باشد. ژوزه مورینیو طی نزدیک به دو دهه اخیر با رفتارهای شخصی و همچنین افتخارات ورزشی‌اش نشان داده تا چه حد برازنده این لقب بوده است. وقتی بعد از چند ماه دور ماندن از مستطیل سبز به ایتالیا و باشگاه رم رفت، خیلی‌ها منتظر یک ماجراجویی تازه از او بودند. گرچه نتوانست تیمش را در قامت یک مدعی کنار دیگر غول‌های ایتالیایی در سری A نگه دارد، اما لیگ تازه تاسیس کنفرانس اروپا بهترین فرصت بود تا او توانایی‌هایش را بار دیگر نشان دهد.

حالا ورزشگاه اصلی شهر تیرانا در آلبانی می‌تواند برای همیشه در ذهن آقای خاص بماند. رم بعد از پشت سر گذاشتن لسترسیتی در مرحله نیمه‌نهایی حالا به فینال امشب رسیده تا رویای اولین جام اروپایی‌اش را محقق کند. البته این اولین‌بار نیست که رمی‌ها به فینال یک جام اروپایی می‌رسند. جالوروسی یک بار در سال 1984 در فینال کاپ اروپا مقابل لیورپول قرار گرفت و در ضربات پنالتی باخت؛ بار دوم هم سال 1991 در فینال مقابل اینتر بازی کرد و در دو بازی رفت و برگشت به نراتزوری باخت. نکته جالب دیگر در مورد رم این است که گرگ‌ها در واقع تنها تیم اروپایی هستند که به نیمه‌نهایی هر سه جام لیگ قهرمانان، لیگ اروپا و کنفرانس اروپا رسیده‌اند.  در آن طرف، فاینورد از لحاظ جام‌ها و افتخارات اروپایی در نقطه مقابل رم قرار دارد. تیم هلندی یک بار در سال 1970 جام اروپایی را بالای سر برد و دو بار هم در سال‌های 1974 و 2002 در جام یوفا به قهرمانی رسید. با این حساب، فاینورد در صورت قهرمانی به اولین تیم در اروپا تبدیل می‌شود که در سه شکل مختلف این بازی‌ها به قهرمانی رسیده است. از آن طرف، اگر مورینیو بتواند تیمش را امشب قهرمان کند، اولین مربی است که در سه جام مختلف اروپایی به قهرمانی رسیده است. مورینیو تاکنون یک بار در لیگ قهرمانان و دو بار در لیگ اروپا با تیم‌های مختلف به قهرمانی رسیده است. 
​​​​​​​
بازیکن کلیدی رم: 
بعد از رفتن ادین ژکو از رم یکی از نگرانی‌های هواداران پیدا کردن جایگزین مناسب او برای خط حمله تیم‌شان بود. مورینیو برای پر کردن این خلا سراغ تامی آبراهام رفت که روزهای خوبی را در چلسی پشت سر نمی‌گذاشت. اما زمان ثابت کرد که انتخاب آقای خاص تا چه اندازه درست بوده زیرا این مهاجم انگلیسی تا همین جای کار در لیگ کنفرانس 9 گل زده و در رده دوم گلزنان این جام قرار دارد. 
بازیکن کلیدی فاینورد‌: 
بعد از آمدن آرنه اسلات و نشستن روی نیمکت مربیگری فاینورد، تاکتیک این تیم شکل هجومی‌تری به خودش گرفت. یکی از اولین خریدهای اسلات، جذب بازیکنی 27 ساله به نام کریل درسر بود. این بازیکن به صورت قرضی از خنک بلژیک گرفته شد. با توجه به عملکرد خوبش، به احتمال زیاد قرارداد او با فاینورد دائمی می‌شود. او در لیگ هلند 9 گل و در لیگ کنفرانس هم با 10 گل فعلا آقای گل این بازی‌هاست. 

جهانبخش: دوست داریم جام را به هواداران‌مان هدیه کنیم
فینال امشب برای ایرانی‌ها از آن جهت جذابیت دارد که علیرضا جهانبخش کاپیتان تیم‌ملی ایران برای تیم هلندی توپ می‌زند. همه خدا خدا می‌کنند سرمربی فاینورد امشب او را از ابتدا در ترکیب بگذارد. علیرضا در این باره می‌گوید: «خدا را شکر در بهترین شرایطم هستم. مشکلی در پایم ندارم و آماده‌ام بازی کنم.»  البته علیرضا در فصل جاری لیگ هلند و لیگ کنفرانس اروپا، با مشکلاتی روبه‌رو بود. خودش اینطور وضعیت را توصیف می‌کند: «مصدومیت چند بار سراغم آمد و باعث شد تا نتوانم روند کاری‌ام را ادامه دهم. نمی‌توانم بگویم که از همه چیز در فصل جاری راضی هستم. قاعدتا اگر مصدوم نمی‌شدم شانس بیشتری برای بازی داشتم و طبیعتا وضعیتم بهتر می‌شد. همیشه مثبت فکر می‌کنم. دوست دارم شرایطم را بهتر کنم. امسال شاید به اندازه‌ای که باید به من بازی نرسید ولی در مجموع راضی هستم و کارم را می‌کنم.»  اما می‌رسیم به فینال امشب. فاینورد و رم. علیرضا صحبت زیادی در این باره نمی‌کند: «برای باشگاه ما این جام بسیار مهم است. فاینورد قبلا یک بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شده و دو بار هم جام یوفا را به دست آورده. از آخرین جامی که باشگاه در اروپا به دست آورده حدود 20 سال می‌گذرد که سوپرجام اروپا بود. هواداران دو دهه منتظر چنین شبی مانده‌اند. این جام برای ما یک گام بزرگ و حیاتی است و دوست داریم آن را به هواداران‌مان هدیه بدهیم.» 

حسین خلیلی - گروه ورزش