منظومه استیصال دشمنان

منابع رسانه‌ای و تحلیلی غرب از شکست در برابر ایران می‌گویند

منظومه استیصال دشمنان

طی 43 سال سپری‌شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، واشنگتن، تل‌آویو و متحدان منطقه‌ای این دو، راهبردهای گوناگون و متعاقبا تاکتیک‌های بی‌شماری را در تقابل با ماهیت و موجودیت این انقلاب بزرگ به کار گرفته و هدف آنها نیز سقوط نظام جمهوری اسلامی و انزوای ملت ایران بوده است. تنها در یکی از این موارد و پس از خروج کاخ‌سفید از برجام، مقامات آمریکایی، استراتژی فشار حداکثری را علیه کشورمان طراحی و با تمام قوا اجرا کردند و رژیم اشغالگر قدس، اتحادیه اروپا و برخی بازیگران عربی منطقه نیز با این رویکرد سلبی همراه‌شدند. مروری کوتاه بر گزارش اتاق‌های فکر و رسانه‌های غربی، صهیونیستی و ضدانقلاب به‌وضوح استیصال واشنگتن، تل‌آویو و شبکه متصل به این دو را در این تقابل حداکثری با ایران و جبهه مقاومت نشان می‌دهد. فراتر از آن، این موارد نشان می‌دهد که کاخ‌سفید و شرکای آن تا چه اندازه‌ای در درک حقایق جاری در نظام بین‌الملل مستاصل هستند.

اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در گزارش خود درخصوص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قدرت آن می‌نویسد:  ممکن است آمریکا ناچار شود امتیازی درخصوص مساله سپاه و حضور آن در فهرست FTO به ایران اعطا کند.  سپاه پاسداران و خصوصا شاخه نیروی قدس آن در منطقه حضوری فعال دارد و سیاست‌های آن مورد تایید رهبر و نظام جمهوری اسلامی ایران است. آمریکا و کانادا هر دو تصور می‌کنند که می‌توانند ایران را وادار به تجدیدنظر در رویکرد سپاه پاسداران و ماموریت‌های منطقه‌ای و هدف‌گذاری‌های آن کنند اما این تصور اشتباه است.
 قدرت ایران در سوریه گسترش می‌یابد 
نشریه صهیونیستی جروزالم‌پست در گزارشی دیگر، از ارتباط نزدیک ایران و سوریه به‌عنوان علامتی هشداردهنده به رژیم اشغالگر قدس یاد می‌کند و می‌نویسد:  اخیرا بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در سفری با هیات همراه خود به ایران آمد و با مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.  به نظر می‌رسد در شرایطی که روسیه به‌عنوان یکی از بازیگران فعال در سوریه، درگیر جنگ اوکراین و عواقب پس از آن است، شاهد تقویت مناسبات تهران و دمشق و نفوذ بیشتر ایران در سوریه خواهیم بود. 
  تهران اکنون حس پیروزی دارد 
روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در یکی از مقالات خود، ضمن اذعان به موقعیت برتر ایران در مواجهه با آمریکا در مذاکرات وین می‌نویسد: مذاکرات،  طی 16 ماه گذشته در وین جریان داشته و در بسیاری از موارد برای احیای توافق هسته‌ای،  توافق صورت گرفته است.
 در این میان، هنوز پرونده مربوط به حذف سپاه از فهرست موسوم به FTO حل نشده و براساس اعلام مقامات ایرانی، تنها راه آمریکا برای حل‌و‌فصل این اختلاف، حذف نام نهاد نظامی رسمی ایران از این فهرست است. 
 در مقابل، تهران اکنون حس پیروزی دارد زیرا توانسته است از مراحل (پرونده‌های) مهمی مانند جنگ در سوریه، بحران شیوع کرونا، اعمال فشار حداکثری دوران ریاست‌جمهوری ترامپ و ... عبور کند.
 سردرگمی آمریکا در مقابل جبهه مقاومت 
روزنامه واشنگتن فری بیکن در گزارشی ضمن تاکید بر سردرگمی کاخ‌سفید در تقابل با جبهه مقاومت در ابعاد مالی و تسلیحاتی می‌نویسد:  اخیرا وزارت امور خارجه آمریکا مامور شد تا گزارشی را به کنگره درخصوص نحوه ارتباطات مالی سوریه با حزب‌ا... و دیگر گروه‌ها (گروه‌های مقاومت) ارائه کند اما در موعد و ضرب‌الاجل مقرر، این گزارش تهیه نشد.
این مساله ما (آمریکا) را بابت این‌که بتوانیم اقدام موثری در مهار سوریه و لبنان و ایجاد خلل در مبادلات انرژی میان این دو صورت دهیم نگران ساخته است. 
 خشم صهیونیست‌ها از قدرت حماس 
روزنامه هآرتص در گزارشی از جایگاه خاص یحیی سنوار، رئیس دفتر جنبش سیاسی حماس و قدرتوی در مواجهه با سیاست‌های رژیم صهیونیستی سخن می‌گوید و می‌نویسد: یحیی سنوار 20 سال در زندان‌های اسرائیل بوده است. او در برنامه مبادله زندانیان با شالیت (خلبان صهیونیستی) آزاد شد. او توانسته غزه و کرانه باختری را در مواجهه با اسرائیل با یکدیگر یکی کند، این در حالی بود که قبلا این دو از یکدیگر عملا تفکیک شده بودند. سنوار از  یک‌سو بر بازسازی غزه و از سوی دیگر، بر ادامه عملیات حماس و گروه‌های دیگر فلسطینی در اسرائیل تاکید دارد. 
 باید به جنگ یمن پایان دهیم 
نشریه فوربس در گزارش خود به عواقب و آثار جنگ یمن اشاره می‌کند و در این خصوص می‌نویسد: وقت آن رسیده تا به جنگ یمن پایان دهیم. ابتدا مقامات سعودی از راه‌اندازی جنگی کوتاه سخن به میان می‌آوردند اما اکنون شاهد فرسایشی شدن نبرد هستیم. آمریکا نیز نمی‌تواند در اینجا ژست یک بازیگر بی‌طرف را در قبال جنگ یمن بگیرد، زیرا  میلیارد‌ها دلار تسلیحات را به کشورهای عربستان و امارات (کشورهای متجاوز به یمن) پرداخته است. 

 غرب نمی‌تواند واقعیات را نادیده بگیرد
مؤسسه تحقیقاتی کپتو در یکی از تحقیقات اخیر خود در خصوص جنگ اوکراین به نقش غرب در ایجاد این بحران اشاره می‌کند و می‌نویسد: گرچه روسیه در خصوص عواقب جنگ و آنچه امروز در اوکراین می‌گذرد مقصر است اما نمی‌توان از نقش غرب در ایجاد این نبرد گذشت. غربی‌ها با نادیده گرفتن قدرت مسکو و بر اساس خودپسندی، مصمم بودند معادلات اوکراین را بر اساس آنچه می‌خواهند، ترسیم کنند. اکنون نیز حمایت غرب از اوکراین برای ایجاد صلح نیست.

سعید  سبحانی - گروه بین‌الملل
 انهدام اضلاع جنگ راهبردی دشمنان علیه ایران
جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با استراتژی فشار حداکثری آمریکا، تاکتیک‌ها و مؤلفه‌های رفتار داخلی و منطقه‌ای خود را در ذیل استراتژی مقاومت فعال تعریف کرد.پس از یک‌سال صبر راهبردی و فرصت سوزی مطلق اروپاییان در احیای برجام، ایران از یک‌سو کاهش تعهدات خود را در توافق هسته‌ای به صورت مرحله‌بندی‌شده کلید زد و در نهایت، غنی‌سازی 20درصدی و متعاقبا 60درصدی، استفاده از سانتریفیوژهای نسل‌های 4و6، تحقیق و توسعه درخصوص سانتریفیوژهای مدرن و بازطراحی فردو و نطنز بر‌اساس شرایط پس از خروج آمریکا از برجام را در دستورکار قرار داد. ماجرا به این نقطه ختم نشد، اقداماتی مانند حرکت نفتکش‌های ایرانی به سوی ونزوئلا و لبنان و انفعال اجباری آمریکا و متحدان آن در برابر این حرکت چندجانبه و بزرگ، جملگی مصداق شلیک به استراتژی فشار حداکثری علیه کشورمان محسوب می‌شد. سرانجام در نوامبر2020، ترامپ، مایک پنس، معاونش و پمپئو، وزیر خارجه وی درحالی از مسند قدرت کنار رفتند که ناکارآمدی استراتژی فشار حداکثری آنها علیه کشورمان به اثبات رسیده بود. درحال حاضر نیز ناکامی دولت بایدن و متحدان واشنگتن در به‌کارگیری و پیشبرد استراتژی فشار هوشمندانه علیه ایران بیش از هر زمان دیگری به اثبات رسیده است.

حسین یاری - گروه بین‌الملل