روابط پکن و مسکو تقویت می‌شود

روابط پکن و مسکو تقویت می‌شود

گرچه پیش از بحران اوکراین نیز  نشانه‌هایی از تغییر نظم جهانی بروز کرده بود و چین و روسیه با ایجاد فشار علیه نظم جهانی به رهبری آمریکا، هژمونی غرب را به چالش کشیده بودند اما پس از حمله روسیه به اوکراین و صف‌آرایی غرب در مقابل مسکو، روسیه و چین به صورت کاملا آشکار در حال تشکیل ائتلاف شرقی برای مقابله با آمریکا و متحدانش هستند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیروز در همین زمینه با اشاره به لزوم تقویت روابط مسکو با پکن گفت: «برای تأمین امنیت اقتصادی باید واردات کالاهای غربی متوقف شود. وی اظهار کرد: روسیه فقط به خود و کشورهایی متکی خواهد بود که ثابت کرده‌اند قابل اعتماد هستند و راه دیگران را دنبال نمی‌کنند.»  از ابتدای بحران اوکراین با وجود درخواست‌های مکرر کشورهای غربی، چین از حمایت تحریم‌های اقتصادی غرب، محکوم کردن یا منزوی کردن روسیه خودداری کرده است. آنچه پکن و مسکو برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند یک استراتژی سیاسی بلند‌مدت است که امیدوارند در نهایت به جهانی چند قطبی منجر شود.
در حالی که روابط روسیه و چین، پایه و اساس این نظم جدید جهانی است، بسیاری از کشورهای دیگر نیز مشتاق پیروی از این نظم جدید هستند، زیرا سال‌های متمادی است که کشورهای جهان از نظم یکجانبه به رهبری ایالات متحده به تنگ آمده‌اند.