آمریکا به دنبال افزایش نفوذ خود در شورای امنیت

آمریکا به دنبال افزایش نفوذ خود در شورای امنیت

ساختار معیوب سازمان ملل و سوءاستفاده قدرت‌های بزرگ از این ساختار به ویژه از شورای امنیت، همواره مورد نقد کارشناسان و تحلیلگران سیاسی بوده‌است.

اما نه تنها در این سال‌ها گام مثبتی در این زمینه برداشته نشده که شواهد حاکی است آمریکا به دنبال افزایش سلطه خود بر این سازمان و محدود کردن نفوذ رقبای خود در این نهاد بین‌المللی است.  این روند از زمان حمله روسیه به اوکراین شدت گرفته و پس از این‌که مسکو، قطعنامه‌ پیشنهادی آمریکا را درباره بحران اوکراین وتو کرد، واشنگتن بر اقدامات خود برای محدود کردن قدرت روسیه در سازمان ملل و شورای امنیت افزوده‌است. 
یکی از گام‌هایی که آمریکا و متحدانش در این مدت برداشته‌اند، تصویب قطعنامه‌ای در مجمع عمومی سازمان ملل در اسفند سال قبل بود که عنوان آن مقابله با استفاده از حق وتو توسط اعضای دائم شورای امنیت بود. اگرچه عنوان این قطعنامه در ظاهر، موجه است اما عملا به دنبال محدود کردن قدرت رقبای آمریکا یعنی آمریکا و چین در شورای امنیت است. اکنون هم  خبرگزاری رویترز گزارش داده در سفر اخیر بایدن به توکیو، رئیس‌جمهور آمریکا از پیشنهاد عضویت دائمی ژاپن در این شورا استقبال و اعلام حمایت کرده است. براساس این گزارش، جو بایدن گفته از کرسی گرفتن ژاپن در شورای امنیت سازمان ملل حمایت می‌کند.