پروژه شکست‌خورده تحریم 

یادداشت

پروژه شکست‌خورده تحریم 

 مذاکرات مربوط به احیای برجام در وین در تعلیق به‌سر می‌برد و عامل اصلی توقف موقت گفت‌و‌گوهای هسته‌ای میان ایران و طرف‌های مقابل، دولتمردان آمریکایی هستند که با زیاده‌خواهی‌های خود در قالب استفاده دوباره از مکانیسم تحریم باعث معطل ماندن مذاکرات شده‌اند.

رویکرد آمریکایی‌ها و همچنین مقامات اروپایی نشان داد که به‌رغم همه ادعاهایی که درباره ادامه مسیر دیپلماسی برای مناقشات و اختلافات بین‌المللی دارند هیچ‌گاه از یک رویه ثابت و شفافی در قبال مذاکرات دو‌جانبه و چند‌جانبه برخوردار نبودند. در شرایطی که ایالات متحده حداقل در بیان و ادبیات از رویکردهای دیپلماسی‌محور دفاع می‌کرد و نسبت به حل موضوع مربوط به احیای برجام رغبت نشان می‌داد اما در عمل دیدیم که مقامات کاخ‌سفید و همچنین چهره‌های تندرو در کنگره همچنان بر طبل تحریم می‌کوبند و در جریان مذاکرات وین اشخاص حقوقی و حقیقی ما را در فهرست تحریم قرار دادند. هدف و نیت آمریکایی‌ها از ادامه روند گذشته کاملا مشخص است. آنها گمان کردند که با استفاده از حربه تحریم می‌توانند جمهوری اسلامی ایران را برای دادن امتیازات بیشتر تحت فشار قرار دهند و در نقطه مقابل در‌خصوص قول و قرارهایشان دوباره مسیر بدعهدی را طی کنند؛ غافل از این‌که دولت سیزدهم و دستگاه دیپلماسی کشور، مسیر حرکت سیاست خارجی را تغییر داده است و دیگر خبری از دادن امتیازات و چشم‌پوشی از منافع ملت ایران به روال دولت‌های پیشین نخواهد بود. 
امروز عزم جمهوری اسلامی ایران این است که بر سیاست قاطع خود در برابر زیاده‌خواهی‌های غرب پا‌فشاری کند، چون این یک حقیقت آشکار است که نسل آینده ایران به هیچ‌وجه قصور و کوتاهی در قبال کسب منافع کشور را نمی‌پذیرد. در حال حاضر علاوه بر آمریکا و اروپا مجامع و تشکیلات بین‌المللی هم بازیچه اهداف و لابی‌های صهیونیستی و غربی شده‌اند و منطقی نیست در قبال بهانه‌جویی‌های آنها سکوت کنیم. غربی‌ها به‌خوبی می‌دانند هر اقدامی که به ضرر منافع ایران انجام شود، با پاسخ مناسبی از سوی جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد. شروع مذاکرات هسته‌ای وین با حسن‌نیت ایران همراه بود چون جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده که از گفت‌وگو پیرامون مسائل مناقشه‌برانگیز ابایی ندارد اما سیاست قطعی جمهوری اسلامی در دوره جدید فعالیت دولت این است که حل مشکلات داخلی و اقتصادی را به نتیجه برجام گره نزند و با تقویت دیپلماسی و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای در جهت ارتقای جایگاه کشور در سطوح منطقه‌ای بکوشد.

حسن همتی - عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس