خطر از بیخ گوش جانسون گذشت

خطر از بیخ گوش جانسون گذشت

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس که مدت‌هاست وضعیت متزلزلی در جایگاه رهبری حزب محافظه‌کار دارد، در جریان یک رای‌گیری درون‌حزبی، خطر رای عدم اعتماد را از سر گذراند و تا یک سال دیگر موقعیت خود را در مقام نخست‌وزیری انگلیس تثبیت کرد. 

براساس گزارش‌ رسانه‌های بین‌المللی، نمایندگان حزب محافظه‌کار انگلیس در رای‌گیری درون حزبی خود با ۲۱۱رای مثبت در مقابل ۱۴۸ رای منفی با رهبری جانسون در حزب محافظه‌کار برای یک سال دیگر موافقت کردند. 
این رأی‌گیری پس‌ازآن برگزار شد که گراهام بردی، رئیس فراکسیون حزب محافظه‌کار در یادداشتی به اعضای حزب اعلام کرد تعداد نامه‌های دریافت شده در خصوص عدم اعتماد به بوریس جانسون، به حد نصاب رسیده‌است. جانسون به دنبال افشای مهمانی‌هایی که همزمان با محدودیت‌های کرونایی در محل دفترش برگزار شده‌بود، با انتقادات زیادی روبه‌رو شده و به شدت تحت فشار است. برگزاری این مهمانی‌ها در حالی بود که شهروندان انگلیس به خاطر محدودیت‌های قانونی، از دیدار با دوستان و بستگان خود محروم شده‌بودند. پیش از رای‌گیری اخیر، سخنگوی بوریس جانسون اعلام کرد نخست‌وزیر از مساله رأی‌گیری اعتماد در پارلمان استقبال کرده و آن را فرصتی برای بسته‌شدن پرونده مهمانی‌ها می‌داند.  جانسون هم در نامه‌ای به هم‌حزبی‌هایش نوشت در ماه‌های اخیر به دلیل ماجرای پارتی‌گیت، مورد انتقاد شدید قرار گرفته و اعتراف کرد «شاید برخی از این انتقادات منصفانه بوده‌اند». 
وی با این حال رای اعتماد را فرصتی طلایی برای پشت سر گذاشتن این موضوع دانست و افزود: «با حمایت شما، یک فرصت بزرگ در اختیار داریم تا به موضوع مورد علاقه رسانه‌ها پایان داده و بدون سر و صدا به کارمان ادامه دهیم.» اگرچه همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد جلسه اخیر رای اعتماد به برکناری بوریس جانسون منجر نشد اما تحلیلگران معتقدند وی با وجود نارضایتی‌های افکار عمومی، چندان در قدرت دوام نخواهدآورد. به ویژه این‌که تاریخ حزب محافظه‌کار نشان می‌دهد مارگارت تاچر، نخست‌وزیر اسبق انگلیس چند روز بعد از رای عدم اعتماد کنار رفت و ترزا می‌ نیز شش ماه بعد و جان میجر هم بعد از رای عدم اعتماد، در انتخابات پارلمانی شکست خورد. بر همین اساس تحلیلگران معتقدند با این‌که جانسون از رای‌گیری اخیر جان سالم به در برد اما بعید است حزب حاکم محافظه‌کار تحت رهبری او تا زمان برگزاری انتخابات سراسری سال ۲۰۲۴ دوام بیاورد.

چانه‌زنی نظامی آمریکا و چین
در بحبوحه جنگ اوکراین و روسیه و سایه سنگین این رویداد بر سایر رخدادهای بین‌المللی، تنش‌های میان آمریکا و چین همچنان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل جهانی خودنمایی می‌کند. بخشی از این تنش‌ها به رقابت اقتصادی آمریکا و چین برمی‌گردد و بخشی دیگر به رقابت این دو کشور در عرصه‌های دیگر از جمله نظامی. آمریکا در این رقابت تلاش دارد با افزایش حضور نظامی و تقویت رابطه با کشورهای آسیای شرقی، جایگاه خود را نسبت به چین تقویت کند و چین نیز در مقابل با استفاده از امتیازات ژئوپلتیک، عرصه را برای آمریکا تنگ کرده است. نوع روابط چین ، تایوان و دخالت‌های آمریکا در این زمینه همواره یکی از محورهای اصلی تنش بوده است. 
در کنار این مسأله، کوشش چین برای تقویت نیروی نظامی خود در دریای چین جنوبی از یک‌سو و تلاش آمریکا برای گسترش حضور نظامی‌اش در این منطقه از دیگر سو، بیش از پیش به تنش‌های سیاسی بین دو کشور دامن زده است. در چنین شرایطی اعلام شده وزیران دفاع آمریکا و چین قرار است هفته آینده در سفر لوید آستین به سنگاپور برای اولین بار با هم دیدار کنند. 
به گفته این مقام آمریکایی، تاریخ و زمان دیدار لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا (رئیس پنتاگون) و وی فنگه، وزیر دفاع چین هنوز تعیین نشده اما آستین قرار است در روز شنبه آینده، یک روز قبل از وی فنگه در کنفرانس شانگری لا در سنگاپور سخنرانی کند. شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا گزارش داد از زمان روی کار آمدن جو بایدن، وزرای دفاع آمریکا و چین فقط یک بار تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند و دیدار هفته آینده، نخستین دیدار آنها پس از پایان کار دولت دونالد ترامپ در بیش از یک سال گذشته است.