شرط‌گذاری اردوغان برای پیوستن سوئد به ناتو

شرط‌گذاری اردوغان برای پیوستن سوئد به ناتو

ترکیه که پیش از این اعلام کرده با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو مخالف است در روزهای اخیر به دلیل مواضع سوئد در قبال گروه‌هایی که آنکارا آنان را تروریست می‌داند، خواستار برکناری وزیر دفاع این کشور اروپایی شده است.

به گزارش اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از ماگدالنا اندرسون، نخست‌وزیر سوئد خواست تا پیتر هولتکویست، وزیر دفاع سوئد را به علت داشتن روابط با گروه‌های کرد از مقامش برکنار کند.
بر اساس این گزارش، اردوغان این موضوع را در تماس‌هایی که میان آنکارا و استکهلم در خصوص درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو انجام شده مطرح کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، درخواست ترکیه به سخنرانی هولتکویست در سال‌۲۰۱۱ برمی‌گردد که در جشن سی و سومین سالگرد تأسیس پ ک ک در شهر بورلانگه انجام شد.
فنلاند و سوئد در ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ درخواست عضویت خود در ناتو را به استولتنبرگ، دبیرکل سازمان آتلانتیک شمالی ارسال کردند. عضویت دو کشور فنلاند و سوئد در اتحاد ناتو منوط به تایید یکپارچه کشورهای عضو ناتو است. ترکیه اعلام کرده با عضویت این دو کشور مخالف است اما فنلاند و سوئد اعلام کردند به گفت‌وگو با ترکیه در مورد درخواست‌های خود برای عضویت در ناتو ادامه می‌دهند.