پایان رقابت 3000 اثر زیارتی

پایان رقابت 3000 اثر زیارتی

نخستین جشنواره تولیدات رادیویی زیارت که به دلیل کرونا با تاخیر در برگزاری همراه شده بود، امروز با معرفی آثار برتر در شهر مشهد به پایان رسید. برای آشنایی بیشتر با آثار و رخدادهای این جشنواره پیشنهاد می‌کنیم توضیحات محسن نصرپور، مدیرکل صداوسیمای مرکز خراسان رضوی و رئیس نخستین جشنواره تولیدات رادیویی و همچنین هادی افشارصفوی، مدیر رادیو زیارت را در گفت‌وگو با جام‌جم بخوانید.

محسن نصرپور، مدیرکل صداوسیمای مرکز خراسان رضوی و رئیس نخستین جشنواره تولیدات رادیویی با اشاره به تازه تاسیس و نوپا بودن رادیو زیارت می‌گوید: «رادیو زیارت هرچند رسانه‌ای نوپاست ولی در این مدت توانسته دستاوردهای خوبی در حوزه زیارت و بیان معارف اهل بیت(ع) داشته باشد از جمله پس از شیوع ویروس کرونا این شبکه با پخش روزانه هشت ساعت برنامه زنده از حرم امام رضا (ع) به ویژه در مناسبت‌های خاص، توانست دل‌های عاشقان را به این مکان مقدس متصل کند و در قالب برنامه‌هایی همچون نایب‌الزیاره، حرف دل، همنشین، حرم تا حرم، قصه یک قاب، سقاخانه و برنامه‌های مختلف دیگر، فرصت زیارت از راه دور را نه تنها در حرم امام هشتم که در سایر حرم‌های مطهر و اعتاب مقدس فراهم کند».
بعد از گذشت چهار سال از فعالیت رادیو زیارت، اختتامیه نخستین جشنواره تولیدات رادیویی زیارت با دو سال تأخیر (به خاطر شیوع کرونا) ۱۸خرداد ۱۴۰۱ همزمان با دهه کرامت در مشهد مقدس برگزار شد؛ در این جشنواره بیش از دو هزار اثر در قالب‌‌های مختلف همچون خبر، برنامه‌‌های ساده و ترکیبی، نمایش، موسیقی، پژوهش و نویسندگی، فضای مجازی و بخش ویژه سردار شهید سلیمانی از سوی دبیرخانه دریافت شده بود. 
نصرپور درباره اهداف برگزاری این جشنواره فرهنگی و رسانه‌ای بیان می‌کند: «گسترش فرهنگ زیارت و برجسته‌سازی جایگاه اهل بیت(ع) به ویژه حضرت رضا (ع)، ایجاد پیوند معنوی مردم و مومنان با بارگاه رضوی و سایر اماکن مقدسه و معرفی اماکن مذهبی و بقاع متبرکه و اقطاب فرهنگی کشور و همچنین توسعه اقتصاد زائر و گردشگری سلامت، از جمله اهداف و موضوعات این جشنواره هستند.»
در مرحله بعد کمیسیون‌های شش‌گانه با محوریت برنامه‌های ساده و ترکیبی شامل برنامه‌هایی در ساختارهای 14 گانه رادیویی (به جز نمایش) و نیز ساختارهای نوین برنامه‌سازی در هفت بخش میزگرد، برنامه ترکیبی (اعم از ترکیبی ساده و ترکیبی نمایشی)، فیچر و مینی فیچر، آنونس و برنامه‌های کوتاه، مستند، مسابقه و مشاعره و بخش آزاد مردمی، کمیسیون نمایش شامل سه بخش نمایش‌های با زمان پنج تا ده دقیقه، نمایش‌های با زمان ۱۱ تا ۱۵ دقیقه و نمایش‌های با زمان ۱۶تا30 دقیقه، کمیسیون خبر شامل مکتوب (خبر مکتوب - حداکثر 400 کلمه - و گزارش مکتوب - بین 400 تا 700 کلمه) و خبر رادیویی شامل گزارش خبری (تا 5/2 دقیقه) و گزارش موضوعی (تولیدی تا سه دقیقه)، کمیسیون موسیقی و نغما شامل آثار موسیقایی در هفت بخش ارکسترال، محلی و مقامی (بومی)، سنتی ایرانی، آکاپلا (سرود و هم آوایی)، پاپ، کودک و نوجوان و آثار مبتکرانه، کمیسیون پژوهش و نویسندگی در دو بخش پژوهش و نویسندگی و کمیسیون فضای مجازی در چهار بخش تولیدات و آثار هنری چند رسانه‌ای، (هنرهای تصویری، پادکست و افکت)، رسانه‌های دیجیتال و توزیع، نرم‌افزارهای تعاملی زیارت‌محور (اپلیکیشن) و بخش ویژه (شامل مناسبت‌هایی همچون سالروز ولادت امام رضا(ع)، ماه محرم، راهپیمایی اربعین، دهه آخر ماه صفر و شهادت امام رضا(ع) تشکیل شدند.
مقرر شده بود آثار شرکت‌کنندگان تا 30 دی دریافت و داوری‌ها نیز تا 30 بهمن ماه انجام و مراسم اختتامیه در 15 اسفندماه 1398 مصادف با میلاد جواد‌الائمه(ع) برگزار شود. در این مقطع آثار شرکت‌کنندگان از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره و همچنین پویش‌هایی که به همین منظور طراحی و اجرا شده بودند به دبیرخانه ارسال می‌شد. پس از شهادت سپهبد سلیمانی و تصویب شورای سیاستگذاری جشنواره، بخش ویژه این شهید به بخش‌های جشنواره اضافه شد. نظر به این‌که بخش عمده‌ای از شرکت‌کنندگان در جشنواره را همکاران سازمانی تشکیل می‌دادند، با درخواست همکاران در مراکز استان‌ها و علاقه‌مندان، مهلت ارسال آثار تمدید و 30 بهمن اعلام شد. در این مقطع حدود سه هزار اثر از طریق دبیرخانه جشنواره و پویش #من-رسانه-حسینم دریافت شد. با توجه به زمان‌بندی مراحل جشنواره و لزوم انتخاب اولیه آثار به صورت تدریجی، کار ارزیابی آثار با حضور داوران جشنواره که شامل معاونان، مدیران، برنامه‌سازان پیشکسوت و ارشد مرکز خراسان رضوی بودند در کنار صاحب‌نظران و کارشناسان رسانه‌ای خارج از مجموعه، شروع شد و در نهایت، پنج اثر برگزیده در کمیته‌های داوری به ستاد جشنواره‌های تهران ارسال شد که این انتخاب در فضایی دیگر محک زده شود. به این ترتیب و با همپوشانی نتیجه داوری‌های انجام شده، آثار برگزیده مشخص شدند».
 داوری‌های تخصصی 
هادی افشارصفوی، مدیر رادیو زیارت هم با اشاره به آثار قابل توجهی که حدود سه سال پیش دریافت شده است، می‌گوید: «فراخوان اول در سومین سالگرد رادیو انجام شد و حالا که در شرف پنجمین سالگرد تاسیس رادیو زیارت هستیم قطعا شناخت بیشتری نسبت به این شبکه وجود دارد. مجموعا 842 اثر در قالب شش کمیسیون و بیش از دو هزار اثر نیز در پویش «من رسانه حسینم» به دبیرخانه جشنواره رسید که پس از آن مرحله انتخاب به انجام رسید و آثار دریافتی منطبق بر اصول اصلی تولید رادیویی مشخص شدند.»
افشارصفوی درباره آثار راه یافته به هر یک از کمیسیون‌های نخستین جشنواره تولیدات رادیویی زیارت هم بیان می‌کند: « در کمیسیون نمایش 68 اثر دریافت شده بود که به لحاظ ساختار و زمان 59 اثر طی 16 جلسه ارزیابی و داوری شد. در بخش نمایش‌، نمایش‌های تا 30 دقیقه، سه اثر و نمایش‌های تا 15 دقیقه و پنج دقیقه هر یک دو اثر معرفی شدند. در کمیسیون پژوهش و نویسندگی از مجموع 55 اثر رسیده همگی مورد ارزیابی قرار گرفتند و در بخش شهید سلیمانی یک اثر در بخش نویسندگی مستند یک اثر در بخش نویسندگی ترکیبی و ساده یک اثر در بخش شعر و در بخش مقالات پژوهشی چهار اثر انتخاب شدند. همچنین دو اثر به لحاظ عنوان و موضوع مرتبط با زیارت شایسته تقدیر قرار گرفتند و در کمیسیون فضای مجازی از مجموع 130 اثر رسیده 60 پادکست، 15 عکس نوشت و 35 عکس قابل ارزیابی شناخته شدند که در بخش پادکست یک اثر معرفی شد و در بخش عکس هم اثر برگزیده‌ای نداشتیم و تنها دو اثر شایسته تقدیر بودند. در بخش هنرهای تصویری و تصویرسازی دو اثر و در بخش رسانه‌های دیجیتال و توزیع یک اثر شایسته تقدیر معرفی شد.»

 آثار دریافت‌شده در دیگر كمیسیون‌ها
افشارصفوی: «در بخش موسیقی 30 اثر حائز كیفیت شناخته شدند كه با دو سطح ارزیابی آثار مورد بررسی قرار گرفت و سه اثر شایسته تقدیر معرفی شدند. در كمیسیون خبر هم 62اثر حائز ویژگی‌های لازم برای ارزیابی بودند كه در خبر مكتوب یك اثر، در بخش گزارش مكتوب دو اثر، در بخش گزارش خبری رادیو دو اثر، در گزارش موضوعی تولیدی دو اثر و در بخش ویژه شهیدسلیمانی و آثار مكتوب دو اثر و در گزارش‌های رادیویی ویژه شهید سلیمانی دو اثر حائز رتبه‌های برتر شدند همچنین در مبحث داوری كمیسیون برنامه‌های تركیبی با توجه به 332 اثر رسیده در هفت ساختار، شش اثر حائز رتبه برتر و كسب جایزه شدند؛ علاوه بر اینها در بخش آنونس هفت اثر، فیچر و مینی فیچر هفت اثر، در مسابقه هفت اثر و در میز‌گرد سه اثر دریافتی، در مستند هفت اثر، در بخش مردمی همه هفت اثر دریافت شده و در بخش شهیدسلیمانی نیز همه هفت اثر رسیده، داوری و حائز تقدیر شناخته شدند.»

هدف جشنواره؟
گسترش فرهنگ زیارت، ایجاد پیوند معنوی مردم با اماكن مقدس، توسعه اقتصاد زائر، گردشگری سلامت و... .
تعداد آثار شركت‌كنندگان؟ 
مجموعا 842 اثر در قالب 6 كمیسیون و بیش از 2000اثر برای پویش «من رسانه حسینم» به دبیرخانه رسید.

نوشین مجلسی -  گروه رسانه