برنده رقابت کتاب‌های چاپی و الکترونیکی کیست؟

برنده رقابت کتاب‌های چاپی و الکترونیکی کیست؟

در دهه‌های اخیر با توسعه فناوری‌های هوشمند و فراگیر شدن گوشی‌های هوشمند و کتابخوان‌های الکترونیکی، نسل جدیدی از محصولات فرهنگی به نام کتاب‌های دیجیتال وارد بازار شدند.

در سال‌های نخست به نظر می‌رسید با توجه به دسترسی ساده‌تر، هزینه ارزان‌تر و از طرف دیگر صرفه‌ای که این نسخه از کتاب‌ها در مصرف کاغذ به ارمغان آورده‌اند، خیلی زود نسخه چاپی کتاب‌ها را از میدان به در می‌کنند و یکه‌تاز محصولات فرهنگی نوشتاری خواهند شد. اما داده‌های واقعی چه می‌گوید؟
 بر اساس تازه‌ترین داده‌ها، نفوذ کتاب‌های الکترونیکی همچنان از کتاب‌های چاپی با فاصله زیادی در سراسر جهان قرار دارد. برای مثال در ایالات متحده، تخمین زده می‌شود 23 درصد جمعیت سال گذشته (1400/2021) یک کتاب الکترونیکی خریداری کرده‌اند، در حالی که 45درصد مردم یک کتاب چاپی
خریداری کرده‌اند.
این یافته‌ها نشان می‌دهد کتاب‌های الکترونیکی نمی‌توانند کتاب‌های چاپی را برای همیشه از دور رقابت خارج کنند، بلکه محصول مکملی خواهند بود که در نهایت به نفع صنعت نشر اثرگذاری می‌کند. مردم ممکن است هنگام رفتن به محل کار یا تحصیل در گوشی یا تبلتشان از کتاب‌های الکترونیکی استفاده کنند، اما در هر صورت هیچ وقت حس کتاب خواندن واقعی را به‌اندازه کتاب‌های چاپی نمی‌توانندمنتقل کنند. 
​​​​​​​
منبع: بخش چشم‌انداز تبلیغات و رسانه پایگاه استتیستا
عسل اخویان طهرانی - گروه دانش و سلامت