با دست خودمان قیمت‌ها را به ارز وابسته کردیم

با دست خودمان قیمت‌ها را به ارز وابسته کردیم

سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت: با دست خودمان قیمت‌ها را به نرخ ارز وابسته کردیم. این کار اثراتی دارد. اثر نخست، اثر واردات مواد اولیه، اثر دوم، اثر انتظاری تورم است و اثر سوم نیز برخی از کالاها مثل پتروشیمی‌ها طبق قوانین خودمان به نرخ ارز وابسته هستند. به‌عنوان نمونه بین اوکراین و روسیه جنگ می‌شود، نرخ جهانی پتروشیمی بالا می‌رود و در ایران نیز به همان تناسب افزایش قیمت را می‌بینیم. 

اصلاح ساختار سخت است؛ زیرا در شرایط ناپایدار هستیم و می‌خواهیم اصلاح ساختار را انجام دهیم. پنج سال متوالی تورم بالای ۳۰ درصد داریم؛ از سوی دیگر برای فهماندن سازوکار جدید نیاز به زمان و انرژی است و همچنین تغییر سازوکارها منافع عده‌ای را به خطر می‌اندازد و این افراد سنگ‌اندازی می‌کنند. 
4000 میلیارد تومان در بخش تأمین مالی زنجیره‌ای هزینه شد و ۲۰درصد تأمین مالی امسال از این طریق انجام خواهد شد. پارسال ۵۰۰ میلیون تن از معادن برداشت داشتیم اما 4.5میلیون تن این ماده خام صادر شد که دستاورد خوبی است. در حوزه اکتشاف یک پروژه شناسایی ذخایر شروع شد که در گام نخست خراسان‌جنوبی منابع بسیار خوبی کشف شد. تا یک ماه آتی جزئیات دقیق‌تر اعلام می‌شود. 
وضعیت صنعت خودرو قابل قبول نیست اما روند قابل قبول است؛ پارسال ۱۴۳هزار خودروی ناقص، کف پارکینگ بود 
اما در سه ماه امسال به ۴۲هزار دستگاه رسیده است که نشان از کاهش ۷۰ درصدی دارد. در این مدت ۲۴۶ هزار دستگاه تحویل شد و مدت مشابه پارسال نزدیک به ۱۸۰ هزار دستگاه تحویل شده بود.