در جست‌وجوی خدمات شهری

چرا مشکلات شهروندان با وجود تماس با سامانه137 برطرف نمی‌شود؟

در جست‌وجوی خدمات شهری

شهروندان در کلانشهر تهران مشکلات شهری کم ندارند؛ از حمل و نقل عمومی نامناسب گرفته تا آب و هوای آلوده؛ مشکلاتی که اگر به درستی برطرف نشود زندگی را در این کلانشهر دشوارتر می‌کند. برای رفع این مشکلات تاکنون تلاش‌های زیادی انجام شده اما به نظر می‌رسد این تلاش‌ها تاکنون راه به جایی نبرده است.برای نمونه در شهر تهران تا مدتی پیش سامانه‌های تلفنی 137 و 1888 برای شنیدن مشکلات شهروندان در نظر گرفته شده بود. اما ضعف‌هایی که این سامانه‌ها داشتند سبب شد مدیران شهری تصمیم به ادغام این دو سامانه بگیرند. به همین دلیل این روزها در تهران صحبت از سامانه 137 پلاس می‌شود، سامانه‌ای که قرار است از طریق تلفن و فضای مجازی مشکلات شهروندان را ثبت کند تا مدیران شهری برای رفع آنها اقدام کنند؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد هنوز میسر نشده است.

شهروندان تهرانی این روزها با مشکلات شهری بسیاری روبه‌رو هستند، مشکلاتی که اگر به موقع مدیریت نشود خیلی زود منجر به فاجعه خواهد شد.برای نمونه یکی از شهروندان تهرانی که در منطقه 7 زندگی می‌کند در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین از حل‌نشدن مشکل محله‌شان در تماس با سامانه 137 گلایه می‌کند. او توضیح می‌دهد: مدتی است بخشی از آسفالت کوچه در منطقه 7 دچار فرونشست شده اما وقتی این مشکل را با 137 درمیان گذاشتیم آنها دو روز بعد برای بازدید آمدند و پاسخ روشنی نیز به اهالی ندادند.این درحالی است که بخشی از معبری که این شهروند به آن اشاره می‌کند  دچار فرونشست شده و امکان این که حادثه تلخی برای شهروندان رخ بدهد دور از انتظار نیست.این شهروند می‌افزاید: تنها کاری که برای ایمن‌سازی انجام شده این است که یک در کهنه را روی محل فرونشست قرار داده‌اند و بعد از چند روز می‌گویند وظیفه رسیدگی به این مشکل به عهده شرکت آب و فاضلاب است. شرکت آب و فاضلاب نیز ادعا می‌کند شهرداری باید به این مساله رسیدگی کند.شهروند دیگری که ساکن محدوده میدان راه‌آهن است در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین می‌افزاید: در محدوده میدان راه‌آهن کارتن‌خواب‌های زیادی دیده می‌شوند و به دلیل نبود دسترسی به سرویس بهداشتی در گوشه و کنار خیابان قضای حاجت می‌کنند.این مساله مشکلات امنیتی و بهداشتی زیادی برای شهروندان ایجاد کرده است: بارها این مشکل را از طریق سامانه 137 به شهرداری اطلاع داده‌ایم، اما برای رفع این مشکل اقدامی جدی انجام نشده است.شهروند دیگری از وانت‌بارهای دوره‌گرد گلایه دارد؛ وانت‌بارهایی که با آلودگی صوتی‌شان آسایش آنها را به‌هم می‌زنند. این شهروند که در منطقه میرداماد زندگی می‌کند به ما می‌گوید: وانت‌بارهای دوره‌گرد زیادی با صدای بلندگوی آنها آسایش را از ساکنان منطقه گرفته است. بارها این مشکل را به سامانه 137 اطلاع داده‌ایم اما مشکل هنوز برطرف نشده است.
 137 فقط پل ارتباطی است
سرنخ برطرف‌نشدن مشکلات شهری شهروندان را اگر دنبال کنید به این نتیجه می‌رسید که برخی مدیران شهری برای رفع این مشکلات اراده‌ای ندارند، زیرا اگر غیر از این بود پس از مطلع‌شدن از مشکلات، برای رفع آنها وارد عمل می‌شدند. ما این سوال را با سرپرست این مرکز در میان گذاشتیم.آن طور که او می‌گوید سامانه 137 پلاس تنها پل ارتباطی شهروندان با مدیران شهرداری است.رضا ناصری، سرپرست مرکز سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی شهرداری تهران در این باره به جام‌جم آنلاین می‌گوید: با توجه به ضعف‌هایی که سامانه‌های 137 و 1888 شهرداری داشتند به این جمع‌بندی رسیدیم که برای رفع مشکلات، این سامانه‌ها باید با یکدیگر ادغام شوند.او با بیان این‌که اکنون سامانه 137 پلاس در خدمت شهروندان است، عنوان می‌کند: از طریق 137 پلاس بحث کیفی‌سازی و تسهیل راه‌های ارتباطی دنبال می‌شود.ناصری با بیان این‌که 137 پلاس درگاه ارتباطی میان شهروندان و شهرداری است، ادامه می‌دهد: ما به‌عنوان 137 پلاس وظیفه ارتباط‌گیری با مردم را به عهده داریم و دغدغه‌های شهروندان را به مدیران شهری منتقل می‌کنیم. او درباره کم‌کاری برخی مدیران برای رفع مشکلات نیز تاکید می‌کند: اگر قصوری اتفاق بیفتد ما به عنوان دستگاه نظارتی برای رفع مشکل و کم‌کاری وارد عمل می‌شویم، به این ترتیب که برای بهبود عملکرد و رفع مشکلات شهروندان در سامانه 137 پلاس از آنها بازخورد می‌گیریم و درباره میزان رضایت‌شان از خدمات ارائه‌شده سوال می‌پرسیم.
 تذکری برای مدیران شهری
مشکلات شهری شهروندان را با اعضای کمیسیون شورای شهر تهران نیز در میان می‌گذاریم و از آنها می‌پرسیم که آیا کمبود امکانات یا تجهیزات در سامانه 137 زمینه را برای برطرف‌نشدن مشکلات شهری شهروندان فراهم کرده است؟مهدی بابایی، عضو کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر، کم‌کاری در سامانه 137 را قبول ندارد. او در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین می‌افزاید: خودروهای فوریت 137 در 123 ناحیه تهران فعال هستند و مشکل خاصی برای ارائه خدمات ندارند.او درباره مشکلاتی که شهروندان در گفت‌وگو با ما به آن اشاره می‌کنند، می‌افزاید: در خصوص فرونشست زمین باید بین وظایف شهرداری و سایر ادارات تفکیک قائل شویم. برای نمونه فرونشست‌های مقطعی زمین در تهران به دلیل نشت سیستم فاضلاب و آب‌رسانی است که شرکت آب و فاضلاب باید به آن رسیدگی کند. متولی اصلی ساماندهی کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر نیز سازمان بهزیستی است که شهرداری هم در این خصوص وارد عمل شده است.بابایی درباره برخورد با وانت‌بارهای دوره‌گرد که با ایجاد آلودگی صوتی برای شهروندان مشکل‌ساز می‌شوند نیز می‌گوید: برای برخورد با وانت‌بارهای دوره‌گرد با خلأ قانونی روبه‌رو هستیم زیرا شهرداری فقط مجاز به رفع سد معبر است.
هر مدیری ساز خودش را می‌زند
برخی کارشناسانی که معتقدند مشکلات کلانشهر تهران به دلیل عملکرد نامناسب برخی مدیران است و مهرداد مال‌عزیزی، کارشناس مسائل شهری یکی از این کارشناسان است. او در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین تاکید می‌کند: ریشه مشکلات شهری ما به این مساله بر می‌گردد که هر مدیری که بر سرکار می‌آید، می‌خواهد ساز خودش را بزند.او ادامه می‌دهد:کلانشهرهای مناسب دنیا به این دلیل شرایط مناسبی دارند که مدیران شهری آنها بر اساس طرح مصوب جامعی که برای شهر در نظر گرفته شده، برنامه‌ریزی می‌کنند. این در حالی است که متاسفانه هیچ مدیری در تهران نمی‌تواند ادعا کند که مصوبات، اسناد و چشم‌انداز طرح تفضیلی مصوب را پیش می‌برد.مال‌عزیزی درباره پاسخگویی نامناسب سامانه137 به شهروندان نیز عنوان می‌کند: سازمان مدیریت شهری تهران خیلی کوچک‌تر از تعداد بهره‌برداران پایتخت است. طرح جامع تهران برای جمعیت هشت میلیون نفر در نظر گرفته شده اما این روزها در تهران شاهد تردد 12میلیون نفر هستیم، به همین دلیل خدمات مناسبی نیز به این افراد ارائه نمی‌شود.

مهدی آیینی - خبرنگار جام‌جم آنلاین