عادی‌سازی روابط دوحه و قاهره

عادی‌سازی روابط دوحه و قاهره

در ادامه رفت‌وآمدهای دیپلماتیکی که این روزها در منطقه جریان دارد، دیروز شاهد حضور امیر قطر در قاهره و دیدار و رایزنی او با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر بودیم. دیداری که پس از یک دوره اختلاف پنج ساله انجام شد.

سال‌۲۰۱۷ بود که چهار کشور عربی عربستان، مصر، بحرین و امارات، دوحه را به حمایت از تروریسم متهم و قطر را به مدت بیش از سه سال محاصره و تحریم کردند اما پس از ناکامی عربستان و متحدانش در تحمیل خواسته‌های خود به قطر، در اجلاسی که در ۵ژانویه‌۲۰۲۱ برگزار شد، کشورهای تحریم‌کننده به سمت مصالحه با قطر و کاهش تنش‌ها پیش رفتند و اکنون با سفر امیر قطر به مصر، روابط دوحه و قاهره به حالت عادی برگشته است.
این نخستین سفر امیر قطر به مصر از سال ۲۰۱۵ پس از مشارکتش در نشست سران کشورهای عربی در شرم الشیخ به شمار می‌آید و در حالی صورت می‌گیرد که چند روز قبل نیز محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به مصر رفته بود.
انجام این سفر در کنار سفرهای منطقه‌ای بن‌سلمان که در آستانه حضور رئیس‌جمهور آمریکا در ریاض صورت می‌گیرد، این موضوع را به ذهن متبادر می‌کند که نوعی هماهنگی و کاهش تنش در دستور کار کشورهای منطقه است تا بتوانند در نشست‌هایی که با حضور رئیس‌جمهور آمریکا در ریاض برگزار می‌شود، تصمیم‌گیری‌های مشخص‌تری بگیرند. به‌ویژه این‌که یکی از برنامه‌های اعلام شده برای سفر بایدن به ریاض، اجلاسی است که قرار است با حضور سران آمریکا، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و کشورهای مصر، اردن و عراق برگزار شود.با توجه به این‌که بایدن قرار است پس از سفر به سرزمین‌های اشغالی به عربستان برود و انتشار اخباری مبنی بر این‌که یکی از دستور کارهای این اجلاس، بحث عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است از همین الان واکنش‌هایی در برخی کشورهای منطقه از جمله عراق نسبت به حضور در این نشست آغاز شده است.

محمد علیزاده - گروه بین‌الملل