سهم کشورهای دخیل در جنایت سردشت باید تعیین شود

سهم کشورهای دخیل در جنایت سردشت باید تعیین شود

دبیر ستاد حقوق بشر، ضمن اشاره به جنایات حقوق بشری آمریکا و حمایت این کشور از رژیم‌صدام در طول جنگ تحمیلی گفت: سهم و مسوولیت کشورهای دخیل در جنایت بمباران شیمیایی سردشت باید تعیین شود.

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه‌قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر، ضمن اشاره به هفته افشای ماهیت حقوق بشر آمریکایی، به موضوع نقش کشورهای غربی در اقدام تروریستی رژیم صدام مبنی بر بمباران شیمیایی سردشت پرداخت.وی درمورد نقش کشورهای غربی در رقم خوردن فاجعه سردشت گفت: جمهوری اسلامی ایران قربانی سلاح‌های کشتار جمعی است. بر اثر به کارگیری سلاح‌های شیمیایی علیه مردم کشورمان، بیش از ۱۳هزار نفر شهید و بیش از ۱۰۰هزار نفر مجروح شدند. 
در حال حاضر نیز برخی جانبازان شیمیایی ما به صورت روزانه به شهادت می‌رسند. غریب‌آبادی در ادامه بیان کرد: بر اساس گزارش چند سال پیش سازمان منع سلاح‌های هسته‌ای مستقر در لاهه، بیش از ۱۵کشور که عمدتا اروپایی هستند همراه آمریکا، در تجهیز رژیم‌صدام به سلاح شیمیایی نقش داشتند و این کشورها باید اکنون پاسخگو باشند. به گفته دبیر ستاد حقوق بشر، سازمان‌های حقوقی- بین‌المللی ذی‌ربط باید این کشورها را به پاسخگویی وادارند؛ البته شکایت‌هایی در برخی مجامع علیه افراد از تابعیت‌های اروپایی انجام شده است، ولی این کفایت نمی‌کند.